Anonym (aldrig kopia) skrev 2014-03-01 11:56:25 följande:
Kära du det blir väldigt långa inlägg om man ska skriva allt som finns att skriva om allt. Jag glömde inte, tyckte dock inte att det var relevant.
Men ok du efterfrågar leden mellan aktieägaren och Anna som köper en väska i butiken i Stockholm. Som jag förstår det har vi företaget (tänker här på toppbolaget, det finns säkert en hel massa dotterbolag i olika länder) som betalar bolagsskatt (olika hög beroende på i vilken stat bolaget ligger). Där finns bolagsledningen, som säkert har för höga löner för din smak, men skatt betalas på dem också. Sedan finns en hel massa anställda (med löner som det betalas skatt på - det betalas förstås en hel del annan skatt i verksamheten, moms tex. också men det kan vi lägga åt sidan nu). Den här typen av företag har precis som någon annan påpekat (tyvärr enlig mig) lagt ut en hel massa produktion i låglöneländer med viss kvalitetstapp som följd vilket gör det mindre attraktivt att köpa lyxmärken. Dock betalas skatt även där (lägre naturligtvis). Arbetarna har mer eller mindre goda förhållanden, beroende på land och företag. Dock finns en hel del insyn i dessa förhållanden, det finns massor av csr scorecards, NGO:s som övervakar etc. för att inte nämna arbetsmiljölagstiftning som behöver följas. En brand i en fabrik i Bangladesh kan påverka aktiekursen och leda till att ledande befattningshavare åtalas.
.
En kriminell organisation har också en hel massa led mellan senegalesen som säljer väskan på stranden och maffiabossen på toppen, men tro mig, det är inte många skattekronor där, och inte lätt att övervaka arbetsvillkoren hos de som är anställda i den organisationen.
Att man inte vill slippa långa inlägg är faktiskt ingen ursäkt.
Jo, jag insåg att du inte tyckte att alla mellanled är relevanta, det är där vidrigheterna äger rum. Självklart är det inte relevant....
Vad ledningen har i lön har jag inte ens benämnt så dina påståenden om vad jag tycker är direkt befängda och något du drar till med för att du inte klarar av att leverera sakargument.
Sanningen är fortfarande att vinsterna påfallande ofta hamnar i skatteparadis, de genererar inga eller blygsamma skatteintäkter.
Inte ens arbetstagarnas skatt är ett argument eftersom även kopior skapar samma inkomster, precis som jag nämnde. De som handlar med dessa konsumerar och bidrar således till samhället. Och det genererar arbetstillfällen.
Precis som jag sa finns det en del pappersgarantier om arbetsvillkor men i praktiken betyder de inte så mycket som jag förklarat. Man har det som ett försäljningsargument till de som inte vill ta reda på annat än att pappret finns. Men att arbetsförhållandena är "mer eller mindre goda" är ett direkt hån mot de som arbetar där och visar hur lite koll du har, att du bara sitter och fabulerar...
Man kan tycka vad man vill om maffian och de metoder man har men sanningen är att de ofta gör mer samhällsinsatser än samhället själva. Tex delar ut gratis förnödenheter bland annat. Ytterligare en anledning till att världen inte är svart eller vit, ond eller god...