• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Anonym (me too)
    Anonym (aldrig kopia) skrev 2014-03-01 11:42:54 följande:

Jämför du t.ex. aktieägare som lyfter utdelning (som de betalar skatt på någonstans) ur lagliga företag verksamma inom en bransch som går bra (trots att du personligen inte förstår varför) med kriminella organisationer? Visst, båda typerna är kapitalister och det kanske är illa nog för dig. En dock inom lagens regler, den andra utanför.

Det blir en ganska stor skillnad tycker jag. Företag genererar i alla fall skatteintäkter och skapar (lagliga) arbetsplatser och har ganska goda incitament för att hålla sig inom lagens ramar. Den andra typen betalar ingen skatt, drar sig inte för t.ex. mord och kan återinvestera i helt andra lukrativa branscher än den "laglige kapitalisten", som t.ex. kokain- eller vapenhandel. 

Visst, multinationella företag kan kritiseras för mycket, men i alla fall KAN de kritiseras och vi ser vad de håller på med och kan i viss mån komma åt dem. Betydligt svårare med den organiserade brottsligheten (och farligare för den enskilde individen).
    Klart jag begriper varför de går bra, jag skrev ju att jag har en hjärna som jag använder. Tillräckligt många osäkra stackare vill köpa sig självkänsla, och är beredd att betala oerhörda överpriser för en löjlig handväska. Jag struntar i om företagen betalar skatt, om aktieägare lyfter utdelning. Jag ser bara en cynisk bransch som skapar osäkerhet hos folk en masse, "köp den här dyra prylen (för ett löjligt överpris) och du kommer må bättre, få ett värde, folk kommer se upp till dig!" Kräks

Och du har gått på den myten antar jag? Efter några års modelljobb i Paris i min ungdom så insåg jag klart vilka cyniker jag pratar om.
  • Arbetsvegan
    Anonym (aldrig kopia) skrev 2014-03-01 11:42:54 följande:

Jämför du t.ex. aktieägare som lyfter utdelning (som de betalar skatt på någonstans) ur lagliga företag verksamma inom en bransch som går bra (trots att du personligen inte förstår varför) med kriminella organisationer? Visst, båda typerna är kapitalister och det kanske är illa nog för dig. En dock inom lagens regler, den andra utanför.

Det blir en ganska stor skillnad tycker jag. Företag genererar i alla fall skatteintäkter och skapar (lagliga) arbetsplatser och har ganska goda incitament för att hålla sig inom lagens ramar. Den andra typen betalar ingen skatt, drar sig inte för t.ex. mord och kan återinvestera i helt andra lukrativa branscher än den "laglige kapitalisten", som t.ex. kokain- eller vapenhandel. 

Visst, multinationella företag kan kritiseras för mycket, men i alla fall KAN de kritiseras och vi ser vad de håller på med och kan i viss mån komma åt dem. Betydligt svårare med den organiserade brottsligheten (och farligare för den enskilde individen).
    Se det understrukna. Det är mest fabulering, du uttalar dig om något du verkar helt sakna insikt i.

Man vet att det ofta inte ger skatter alls utan att vinsterna placeras i skatteparadis. Man vet också att företagen inte har så stor koll på tillverkningen. I bästa fall kan det som efter dunskandalen uppkomma policys om att det ska ske kontroller... var 3:e år. Men det är ofta inte klargjort vem som ska sköta kontrollerna, det kan vara producentens kusin...
    Att arbeten är lagliga är inte liktydigt med att de är sjyssta arbeten, se tex textilindustrin (som i princip sörjer hela världens behov). De är lagliga men fortfarande fullkomligt vidriga.

Så varken arbetsmiljö, skatt eller arbetstillfällen är hållbara argument. Poängen jag har är att oavsett om det är piratkopia eller äkta så är hanteringen lika illa och samhällsvinsterna likartad. Egentligen är konsumtionshetsen det stora felet, det som är roten till vidrigheterna. Det är just den äkta varan och den "status" det ger att ständigt ha mer och fler som gör att det finns vidrigheter.
  • Anonym (angår inte dig)
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-01 11:12:25 följande:

Hur dömer jag andra genom att fråga varför de gör på ett visst sätt och om det inte känns lite dumt att göra så?
    Och ännu en gång, vad her dig rätten att ifrågasätta varför jag undrar över en sak? Om jag nu inte har rätten att ställa en fråga.
    Detta är ett diskussionsforum, om du har missat det, där alla tänkbara frågor ventileras.
    Anser du att jag eller andra medlemmar inte har med varför du gör som du gör är du fri att avstå att svara.

Att du dömer är uppenbart, genom att läsa kontexten i vad du skriver, dina ordval och din fördömande inställning lyser igenom.
    Du har inte svarat på min fråga och det förstår jag, för jag tror du vet innerst inne att bara det faktum att du ställer frågan som du gör är förkastligt.
    Om du hade ställt frågan på ett öppet sätt så hade jag inte skrivit något, men det gör du inte.
    Du anklagar och skuldbelägger människor för att dom inte har råd att köpa äkta vara.
    Det är fult av dig.
    Ja, det här är ett diskussionsforum, vet du vad det innebär.
    Att man diskuterar allmänna frågor och samhällsfrågor, ett diskussionsforum är inte till för att spy galla över andra som inte gör som man själv vill.
    Och för din information jag har aldrig köpt en kopia, men jag gillar inte när man dömer andra för deras val.
    Och snälla säg inte att du inte dömer, vi som läser är inte dumma, förolämpa inte vår intellligens.
  • Anonym (me too)
    camus skrev 2014-03-01 11:46:16 följande:
    Jag skulle aldrig köpa en kopia och bryr mig i inte om märken.

Däremot finns vissa tillverkare där kvaliteten och formgivning är fantastiskt tilltalande. Det rör sig om väskor där lädret garvats lokalt (ingen kinagris) och sytts hantverksmässigt (mulberry, longchamps) eller finmekaniska klockor som byggs för att hålla i generationer (Rolex, JLC, AP...). Det samma gäller vissa italienska skrädderier. Även om det råkar sammanfalla med ett varumärke som betraktas som ett lyxmärke betalar jag gärna för den kvaliteten. Att köpa en kopia tappar i det perspektivet helt meningslöst. Det är som att köpa ett piratkopierat vin - att etiketten ser ok ut spelar liksom ingen roll.

Det rör sig oftast om europeiska eller japanska tillverkare.

Amerikanskt är mest skit faktiskt: Bara marknadsföring, påhittad historia och tillverkat i sweatshops i sydostasien. Så jag undviker Ralph Lauren, Marc Jacobs, Kors, Hilfiger och liknande Kalle anka-märken. 

Men grejen är att det räcker inte med en, utan många måste ha 4-5 liknande väskor för att hålla självkänslan uppe. Och när man tröttnat och väskan hamnar på second hand eller soptippen i värsta fall, vad spelar det då för roll om lädret garvats lokalt av icke-kinagris?

Visserligen kan second hand-köparen i många fall göra sig ett "fynd", men jag skulle personligen akta mig för att synas med en Hermes eller Louis Vuitton, för mig signalerar det bara OSÄKERHET. Småtjejer - fashion victims - som vill verka vuxna, med pappas pengar typ.
  • Anonym (aldrig kopia)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 11:45:39 följande:
    Men seriöst, det finns massor av led mellan konsumenten och aktiägarna... Praktiskt att helt "glömma" det, allt för att få det att se ut som man vill... eller?
    Kära du det blir väldigt långa inlägg om man ska skriva allt som finns att skriva om allt. Jag glömde inte, tyckte dock inte att det var relevant.

Men ok du efterfrågar leden mellan aktieägaren och Anna som köper en väska i butiken i Stockholm. Som jag förstår det har vi  företaget (tänker här på toppbolaget, det finns säkert en hel massa dotterbolag i olika länder) som betalar bolagsskatt (olika hög beroende på i vilken stat bolaget ligger). Där finns bolagsledningen, som säkert har för höga löner för din smak, men skatt betalas på dem också. Sedan finns en hel massa anställda (med löner som det betalas skatt på - det betalas förstås en hel del annan skatt i verksamheten, moms tex.  också men det kan vi lägga åt sidan nu). Den här typen av företag har precis som någon annan påpekat (tyvärr enlig mig) lagt ut en hel massa produktion i låglöneländer med viss kvalitetstapp som följd vilket gör det mindre attraktivt att köpa lyxmärken. Dock betalas skatt även där (lägre naturligtvis). Arbetarna har mer eller mindre goda förhållanden, beroende på land och företag. Dock finns en hel del insyn i dessa förhållanden, det finns massor av csr scorecards, NGO:s som övervakar etc.  för att inte nämna arbetsmiljölagstiftning som behöver följas. En brand i en fabrik i Bangladesh kan påverka aktiekursen och leda till att ledande befattningshavare åtalas.
    .

En kriminell organisation har också en hel massa led mellan senegalesen som säljer väskan på stranden och maffiabossen på toppen, men tro mig, det är inte många skattekronor där, och inte lätt att övervaka arbetsvillkoren hos de som är anställda i den organisationen.
  • Anonym (me too)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 11:52:49 följande:
    Se det understrukna. Det är mest fabulering, du uttalar dig om något du verkar helt sakna insikt i.

Man vet att det ofta inte ger skatter alls utan att vinsterna placeras i skatteparadis. Man vet också att företagen inte har så stor koll på tillverkningen. I bästa fall kan det som efter dunskandalen uppkomma policys om att det ska ske kontroller... var 3:e år. Men det är ofta inte klargjort vem som ska sköta kontrollerna, det kan vara producentens kusin...
    Att arbeten är lagliga är inte liktydigt med att de är sjyssta arbeten, se tex textilindustrin (som i princip sörjer hela världens behov). De är lagliga men fortfarande fullkomligt vidriga.

Så varken arbetsmiljö, skatt eller arbetstillfällen är hållbara argument. Poängen jag har är att oavsett om det är piratkopia eller äkta så är hanteringen lika illa och samhällsvinsterna likartad. Egentligen är konsumtionshetsen det stora felet, det som är roten till vidrigheterna. Det är just den äkta varan och den "status" det ger att ständigt ha mer och fler som gör att det finns vidrigheter.

Huvudet på spiken.
  • Anonym (me too)
    Anonym (aldrig kopia) skrev 2014-03-01 11:56:25 följande:
    Kära du det blir väldigt långa inlägg om man ska skriva allt som finns att skriva om allt. Jag glömde inte, tyckte dock inte att det var relevant.

Men ok du efterfrågar leden mellan aktieägaren och Anna som köper en väska i butiken i Stockholm. Som jag förstår det har vi  företaget (tänker här på toppbolaget, det finns säkert en hel massa dotterbolag i olika länder) som betalar bolagsskatt (olika hög beroende på i vilken stat bolaget ligger). Där finns bolagsledningen, som säkert har för höga löner för din smak, men skatt betalas på dem också. Sedan finns en hel massa anställda (med löner som det betalas skatt på - det betalas förstås en hel del annan skatt i verksamheten, moms tex.  också men det kan vi lägga åt sidan nu). Den här typen av företag har precis som någon annan påpekat (tyvärr enlig mig) lagt ut en hel massa produktion i låglöneländer med viss kvalitetstapp som följd vilket gör det mindre attraktivt att köpa lyxmärken. Dock betalas skatt även där (lägre naturligtvis). Arbetarna har mer eller mindre goda förhållanden, beroende på land och företag. Dock finns en hel del insyn i dessa förhållanden, det finns massor av csr scorecards, NGO:s som övervakar etc.  för att inte nämna arbetsmiljölagstiftning som behöver följas. En brand i en fabrik i Bangladesh kan påverka aktiekursen och leda till att ledande befattningshavare åtalas.
    .

En kriminell organisation har också en hel massa led mellan senegalesen som säljer väskan på stranden och maffiabossen på toppen, men tro mig, det är inte många skattekronor där, och inte lätt att övervaka arbetsvillkoren hos de som är anställda i den organisationen.
    Äkta vara ger lite bättre slavvillkor alltså? Dvs när fabriken brinner ner så kan det bli åtal. Fast några hundra är ju innebrända redan så hur det hjälper dom har jag lite svårt att se.
  • Lumina77

För min egen del kan jag inte förstå hur man kan vara så DUM att man lägger flera tusen på en väsk-jävel bara för att det står Gucci på den. Fattar inte de som köper dessa svindyra märken att det är någon som tjänar stora pengar på dem?
    Jag är inte ett dugg avis på de som köper märkesprylar, tycker bara synd om dem som lägger sina pengar på sånt när man kan lägga dem på betydligt roligare saker, upplevelser med familjen mm.

• Anonym (angår inte dig)
    Anonym (me too) skrev 2014-03-01 11:56:11 följande:
    Men grejen är att det räcker inte med en, utan många måste ha 4-5 liknande väskor för att hålla självkänslan uppe. Och när man tröttnat och väskan hamnar på second hand eller soptippen i värsta fall, vad spelar det då för roll om lädret garvats lokalt av icke-kinagris?

Visserligen kan second hand-köparen i många fall göra sig ett "fynd", men jag skulle personligen akta mig för att synas med en Hermes eller Louis Vuitton, för mig signalerar det bara OSÄKERHET. Småtjejer - fashion victims - som vill verka vuxna, med pappas pengar typ.

Fast det där är ju bara spekulation om andra människor som du inte vet ett dugg om.
  • Anonym (aldrig kopia)
    Arbetsvegan skrev 2014-03-01 11:52:49 följande:

Jag har troligtvis lite bättre insikt än du antar. Jag har inte sagt att det fungerar perfekt i praktiken men i alla fall finns det CSR-arbete som pågår för att försöka komma åt oegentligheter  inom en de flesta stora internationella företag och det finns faktiskt exempel på c orporate scandals som skadar företag ordentligt. Försök jobba med CSR och arbetsmiljöfrågor inom Ndranghetan, lycka till med det.

Vad gäller skatteupplägg så är det sant att en del investerare skattar för utdelningar i skatteparadis. Dock är det inte alltid det går att helt trolla bort skatten genom ett skatteupplägg men man kan nog sänka den i alla fall med en god skatterådgivare. Dessutom genererar ju företaget skatteintäkter på massa andra nivåer. Arbete pågår i många länder för att täppa till dessa möjligheter och man kan arbeta internationellt för att sätta press på skatteparadisen (där för övrigt kriminella organisationer har förfärligt mycket pengar).

Konsumtionshetsen är jag inte heller så väldigt förtjust i. Men jag tycker att det naivt och okunnigt att undervärdera de kriminella organisationerna och den skada de gör. Du må avsky big Corporates - ok, men de spelar trots allt ett helt annat spel än t.ex  Camorran. Vissa av de här hemska organisationerna har omsättningar som USA:s största börsbolag men betalar inte skatt någonstans. Sedan ska de pengarna tvättas. Kanske investeras de aktier i just det bolag som producerar orginalväskan som de kopierar någonstans i sin organisation. Penningtvätt - där har du ett stort samhållsproblem om något.
Svar på tråden Varför köper du kopior?