• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

chaia

Följde förresten inte dressingreceptet till ena salladen exakt, för jag tyckte det blev så lite. Dessutom tycker jag inte om att enbart ha olivolja i dressingar, brukar blanda ut med en annan olja också. Och så tog jag ordentligt med apelsinsaft.

Hur var er shabbes?!

• Chaia

elims

Kul att de blev lyckade! Trist att laga (och äta) mat utan luktsinne..

Jag undrar en sak som du säkert kan svaret på Det här med att separera challah är ju en mitzva som ska utföras om mängden mjöl överstiger ett visst mått (ca 2 kg??)

Är det bra att försöka baka med så pass mycket mjöl att challah kan separeras eller spelar det ingen roll om man bakar med mindre mjöl? Känner att det här låter svamligt, men du kanske förstår?

• elims

tutim

Måste bara säga att er lilla son är hur söt som helst! Kortet med pepparkakskostymen är ju helt bedårande!

• elims

Chaia

Ang din fråga så vet jag faktiskt inte
    Men jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll.
    Det finns ju dessutom regler i den här mitzvan (hafrashat challa - att separera bröd) som säger att vid en viss mängd mjöl ska man inte separera alls och vid en annan mängd ska man separera men inte säga någon bracha. Så det är nog upp till var och en hur man vill göra.

Själv bakar jag mycket åt gången och fryser in, så jag brukar nästan alltid göra hafrashat challa.

• Chaia

elims

Så du menar att du inte vet??? Det är väl säkert så att det inte spela någon roll, men jag blev lite fundersam eftersom jag oftast bakar på 1 kg mjöl. Tänkte att det kanske var "bra" att utföra denna mitzva. Trevligt att få ventilera tanken i alla fall

• elims

Det är alltid bra att utföra mitzvot i och för sig Testa någon gång vet jag!

• Chaia

elims

Bränner du brödbiten du tar bort? vad gör du med en sen? Slänger?

• elims

Nä nu måste jag logga ur, ska alldeles strax börja med lite försenat lördagsmys, vi ska äntligen se München. Har lite chips och dipp här och så har jag gjort en smaskig bärpaj som vi ska mumsa på tillsammans med lite glass, mmmm!!

shavua tov allesammans!

• elims

Bränna kan man göra ganska lätt, men jag brukar linda in challebiten ordentligt och slänga den.

Svar på tråden Hey Jude!