• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

Eftersom jag precis kom hem passar jag på att vara den första som säger god morgon . nu huvudvärk och läggdags...

• mayasmama

go morgon allihopa...

min buffe blev en dundersucce !!!!!!! alla var verkligen superimpade av min israeliska buffe.... tom israelerna!!! ( min fich tyvärr stanna hemma med maya ) men jag hade gjort alldeles för mkt mat!!!!! jag har hummus för flera veckor nu... och tyvärr håller den inte så länge så det blir till att slänga till slut.....skulle tatt med mig engångsformar så alla kunde ta med sin en doggybag hem men jag glämde dem på jobbet glämde oxå visitkort men har fått lov att sätta upp reklamlappar på alla barnens fack vilket e bra för långt ifrån alla familjer var ju där.....

jag bjöd på:

hummus
    thina
    falafel
    lebaneh
    marinerade kronärtskockor
    marinerade aubergibeskivor
    matbucha
    oliver
    tomatbakad lax
    pitabröd

till dessert:

en cremefraice/vanilj mousse kaka....

men som sagt mat för kanske 45 pers och vi var 27!!!
    hade en hel lax sida med mig tillbaka igen . nu skall skriva ner hur mkt jag gjorde och hur mkt jag tyckte varje rätt räckte till. så jag vet sen e det bara hoppas att jag får ngra jobb som ger lite pengar eftersom detta gjorde jag helt utan förtjänst....

• En helt vanlig mamma

Mayas mamma, vad kul att det gick sa bra!! Hoppas du far massor av jobb nu...

Fajga, jaha och var har du varit anda till tidig morgon??

Idag mar jag battre, och funderar pa att hitta pa nat. Vi sitter hemma alldeles for mkt.

Elims, vad tycte du om filmen?

• elims

Chaia

Ha det så jättekul i London! Trevlig resa!!

• elims

new york brud

Har inte sett klart hela för det blev så sent (hur lång är den egentligen??), men det jag sett hittills har varit intressant. Bra skådespelare. Förstår varför vissa anser den vara lite kontroversiell...

Vad ska ni hitta på idag då?!
    Själv ska jag på möte hela dagen...trist värre.

• Hattifnatt

God morgon allesammans!

Här har vi också varit uppe delar av natten, dock inte av samma anledning som Fajga Treåringen vaknade två gånger och ville bara ha maaammaaaa, och sedan vaknade dottern mittemellan med samma behov....Maken tog visserligen dottern, men jag vaknade ändå
    Men nu har vi sovit till klockan åtta hela familjen så det känns ok ändå!

Mayasmama : så roligt att buffén blev en sådan succé! Inte för att vi trodde någonting annat i o f s, men ändå!
    Lagar du all mat hemma?

Chaia - det låter ju bra med Zoglos tofuprodukter! Skall till Femmanhuset senare i veckan, där finns det Hemköp, så jag skall genast prova!
    Hoppas er Londonresa blir mysig på alla sätt och vis!

Fajga - hoppas du sover sött nu

Vad gäller hafrashat challa - det är ju en intressant mitzva, som väl egentligen bara gäller i landet Israel men som görs för att det inte skall glömmas bort ("rabbinical decree", eller är jag helt fel ute här??).
    En dum fråga, men när man slänger challen, går det bra i soptunnan, rakt av, bara den är ordentligt inlindad, eller skulle det vara ok att slänga den i komposten om den är inlindad och därmed på sitt sätt använda challen?
    (To be a Jew har inte så mycket att säga om denna mitzva).

• marcink

mayasmamma: om du vill kan du skicka över lite käk hit. slå in väl så det inte läcker i posten bara...

• mayasmama

hattifnatt

jag har ett storkök faktiskt där jag lagar 130 portioner dagismat varje dag , jag har ett caterinföretag men än så länge har jag inte haft ngra riktigt stora privata fester så det e det jag gärna vill ha nu...har hållt på i drygt två år med dagismaten....

solen skiner som bara den här i gbg!!!! det e 10 plusgrader utanför mitt fönster, i solen i och för sig men ändå skall snart sticka ut!!!!!

• elims

Hattifnatt

Poängen med challebiten du tar bort är att den inte får ätas (egentligen skulle ju portionen ges till kohen i Templet...) så vad du gör med den sedan (slänger/bränner osv) spelar mindre roll. Bara du inte använder (äter) den alltså.

Du har rätt i att vi utför detta för att inte denna mitzva ska falla i glömska och att dessa regler gäller lite annorlunda i Israel. Idag tex så kan du, om du kommer på att du har glömt att göra hafrashat challa, ta en bit av den färdigbakade brödet ist och utföra mitzvan. Det gäller om du befinner dig utanför Israel. Om du ÄR i Israel får du inte äta av brödet om du glömt att göra hafrashat challa.

Ni verkar ha haft en kul natt!