• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Tili

Hej Hej!!

Hoppas att ni mår bra allihopa!!

Vi har sprungit på stan hela dagen och kollat efter sommar kläder eftersom vi åker till Israel nästa vecka. Kläderna är mycket billigare i Israel men tyvärr inte lika bra kvalitet så jag köper heldre här.

Vi köper hem massor med mat från Israel oftast en hel resväska bara med mat. Vi brukar köpa buljong, malawach, kryddor, kaffe, garinim, och även kött ibland. Och godis förstås!!!

Vi brukar göra falafel själva, det är så lätt att göra.
    Men det finns helt okej färdiga mixar att använda också.

Shavoa tov!!!!

• elims

Ja just det, vi brukar också köpa hem kryddor - zaatar är ett måste och chimichuri!

Sen brukar vi försöka ta oss till shuken också och köpa påsar med paprikapulver - söt och charif - och riskryddor. Älskar shuken med alla dess kryddor!!

• elims

jaha, så var det en gäst som blev nr. 1111 inne hos mig...

• elims

Chaia
    Har precis fått reda på att min spice and spirit inte finns i Sverige längre! Den råkade visst följa med en kompis ner till Israel när hon flyttade dit - fråga mig inte hur! Ska få en ny när vi kommer ner iallafall!

Jag skulle verkligen behöva den bara... har för mig att det fanns ett recept på marockansk fisk där. Stämmer det?!
    Ska kanske göra det som förrätt till shabbes nästa vecka, men kommer inte ihåg hur receptet är.
    Det ska vara färsk koriander och chilipeppar, spiskummin, paprika och lite andra kryddor i tror jag. Sen minns jag inte mer...

• Chaia

elims: Jaså din bok har redan flyttat ner Jag ska se om jag hittar receptet!

• Chaia

elims:

Jag hittar ett recept som heter "morroccan fish", men kryddorna stämmer inte riktigt med det du skrev. I detta recept är det chili, tomat, vitlök, saffran och chiliolja (som man ska göra en vecka i förväg). Kan det vara detta recept tro eller är det fel?

• En helt vanlig mamma

Elims, nar aker ni ner till Israel, snart?

Tilli, hoppas ni far en bra resa...Ar lite avis, men sag att det verkar nu som om varen antligen ar pa intagande

• elims

Chaia
    jag vet inte riktigt, det kan ha varit från en annan kokbok då kanske... får googla lite kanske.
    men jag tar gärna det där receptet ändå, när du har tid och ork!

• elims

nyb
    ja ganska snart, i början av sommaren.
    Ni då?