• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

Det låter riktigt gott faktiskt

Först ska man göra en egen chiliolja minst en vecka i förväg. Lägg 1 msk krossad röd chilipeppar (färsk eller torkad?) i en burk och häll på 2,5 dl olivolja. Låt stå i kylen en vecka. Håller sig i flera månader.

1,35 kg vit fisk (säger man så?), i skivor
    1 stor röd eller grön chilipeppar
    1-2 tomater
    2-3 vitlöksklyftor
    vatten
    0,75 tesked salt
    2 tsk saffran
    3 msk chiliolja

Rensa fisken och torka den. Skiva chili och tomater. Skala vitlöksklyftorna och halvera dem. Sprid ut chili, tomater och vitlök i botten på en gryta och lägg fiskskivorna ovanpå. Häll på vatten så att fisken täcks. Koka upp och tillsätt salt, saffran och chiliolja. Sänk värmen och låt sjuda 40-50 minuter. Rätten kan serveras varm eller kall.

• En helt vanlig mamma

Vi aker ner i mitten av juli och kan tyvarr bara stanna i drygt tva veckor. Vi hade siktat pa 4, men det gar inte ihop med semesterledigheten och sedan insag jag att det blir mer romantiskt att fa ex. 1 vecka i grekland ocksa och inte hela semestern i svarmors extrarum...

• elims

Chaia
    Wow tack så hemskt mycket, det var inte det receptet jag tänkte på men detta låter gott det också!! Vad gulligt av dig att du tog dig tid
    Såg att du skrev att ni skulle på sommarfest igår eller vad det var. Hade ni kul?!

nyb
    åh, längtar verkligen! Hur mycket ivrit kan du?!

Förresten, ska/har Pavel röstat?!

• En helt vanlig mamma

Nix, talar inte sa mkt ivrit, mest en massa slang som bara kommer pa olampliga stallen... Jag har pluggat lite hebreiska, men det var ngt ar sedan och direkt jag lagger bort bockerna glommer jag sa mkt...tyvarr...

Pavel kommer nog inte att rosta, da man maste gora det uppe i stockholm(?) Men han gillar val kadima och ibland lekud...

Ska ni rosta?

• Chaia

nyb:

Svärmors extrarum kanske inte är så jätteromantiskt Tycker att ni gör rätt i att tänka på er själva också!

elims:

Det var så lite så

Sommarfesten var jättetrevlig. Det var min svägerska och en väninna till henne som ordnade. Vi bjöds på grillad korv (soja), isglassar, sangria, vattenmelon och ananas. Det blev faktiskt lite somrig känsla.

• En helt vanlig mamma

Chaia, kul med sommarfest, for att overhuvudtaget kunna komma ihag det fenomenet...

• Chaia

nyb:

Ja, nu känns det som om det inte varit sommar på flera år.. minst. Verkligen deprimerande med denna eviga vinter

• elims

new york brud
    Är inte israelisk medborgare (än!) faktiskt, så jag får inte rösta... Men skulle jag kunna rösta hade det inte blivit på kadima iallafall, inte som det ser ut idag. kanske mafdal?!

Chaia
    Låter riktigt härligt!

• Chaia

Jag är så dålig på politik (och tycker i ärlighetens namn inte så mycket om det heller ). Vad utmärker de olika partierna?