• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • ellinorsmamma

Men man får ju inte rösta utanför Israel. Bara om man bor där och är folkbokförd.

• elims

återkommer, handlar om Israel på agenda just nu...

• En helt vanlig mamma

Jag ar inte sa insatt i de olika partierna, ar inte heller ett dugg intresserad for att vara arlig...

Jaha, om man inte far rosta pa de olika konsulaten sa blir det ju annu svarare an att aka till Stockholm...

• Talullahbell

hej på er. Väntar mitt andra barn nu inom 3 veckor, har bara lite problem med namn. Det är en flicka jag väntar o vill gärna ha ett bibliskt namn, min första heter Lea så gärna nåt som passar till det.

Tacksam för förslag!//Sara

• elims

Chaia
    tja, Ohlmert bla (som nu leder kadima ist för Sharon) vill utrymma väldigt många jishuvim tex och det är inget jag kan ställa mig bakom anser jag. Var emot utrymningen av Gaza också. Vissa menar att man måste genom fredsavtal ge upp land för att få fred. land for peace, ok. men detta är inte ens land for peace, detta är land for nothing. Dessutom vet ingen vad Sharons egentliga plan för Kadima var/är eftersom han inte hann meddela det innan han hamnade i koma, så jag vet inte...

I övrigt är spärren för att komma in i knesset (Israels regering) väldigt låg, 1-2 % tror jag (sverige har ju 4%) så det finns vääälidgt många partier där som ska försöka samsas och få säga sitt. Funkar inte alltid helt perfekt
    www.knesset.gov.il/faction/eng/FactionCurrent_eng.asp

• elims

Talullahbell

Hur bibliskt vill du ha det?!

Finns ju Rebecka, Hannah, Rakel, Deborah, Tzipora, Miriam, Ruth tex.

• hot fuss

lea o hannah blir ju jättefint. vi hade tänkt oss en liten hannah eller leah om vi skulle fått en flicka. men nu blev det ju en noah istället

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • mayasmama

jag e ju väldigt förtjust i Esther...hade velat ha det själv men min sambo säger nej.....

• elims

jaa Ester är fint. Men Shira är fint det också!