• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Talullahbell

tack för alla underbara namn!

NU har jag nåt att tänka på... En del av de fina namnen finns redan i familjen så det kan man bara glömma såsom rebecka, ester, sara (jag heter så), hannah mfl. Finns det inte ett namn som "heter" Shannah eller hur det nu stavas.. Det tycker jag e fint. Men det gäller ju inte bara att jag ska tycka om det utan sambon ska gärna oxå gilla det. Han är ju inte jude direkt utan makedonisk ortodox så alla "konstiga" (för honom) namn kan jag glömma.... tråkigt!

• En helt vanlig mamma

Izabell,
    Adam, Jakob, Noah, Elli, Avi, Saul, Nadan, Daniel, David...

Haller nu pa att flyttpacka och har fatt tillbaka telefonen...*pustar*

• Monsa

Hej på er! Jag har haft fullt ös med skolan och vår lilla plutt är sjuk! Maginfluensa eller nåt, hoppas resten av familjen klarar sig.
    Idag har hans feber gått ner lite så jag hoppas han är på bättringsvägen

Nu ska jag vika lite tvätt och städa undan lite, ha det gott allihop och tack för ni tänker på mig, kramar/Monsa

• En helt vanlig mamma

Hej Monsa,
    Antligen hor vi lite fran dig Synd bara att hora att barnen ar sjuka, har precis sjalv haft/ har magsjuka...

Skot om dig och de dina,
    Kram

• En helt vanlig mamma

VAR AR NI ALLA????? Inte jobbar och studerar ni val!!?? Ni maste ju hanga pa FL....

• Hattifnatt

Nyb: Ledig eftermiddag med barnen, bakat, lekt med lego, plaskat i vattenpölar - giltigt förfall?

Fajga - känns ok att skriva "blivande sambo" nu i st f "exsambon"?

Namn - Fajga, är det samma som Faigele/Feigele?

Korta pojknamn: Yaniv, Yigal? Isak?

• En helt vanlig mamma

Hattifnatt, OK jag godkanner din franvaro som giltig. Kan ju se det nyttiga i att investera tid i sina barn...

De andra franvarande- maste nog ta och ringa deras foraldrar, oaccepterat beteende

• bubele

Hattifnatt
    Jag antar att Faigele är smeknamnsvarianten på jiddisch av samma namn, åtminstone låter det så i mina öron. Någon annan här som är bättre på jiddisch som vet? Jag kan ingenting trots att det var min mammas första språk och det enda hon och mormor talade med varandra.

Apropå blivande sambon, som flyttar in på onsdag, känns det ok att skriva så - även om det inte är läge än för några gratulationer eller hurrarop. Vi har fortfarande otroligt mycket att jobba med och får fortsätta med det även om vi bor tillsammans. Visst är det ett framsteg att flytta ihop igen men det är nog först när vi kommit förbi allt det här som vi kan titta tillbaka och se var vändpunkten var. Och vi har en rätt lång bit att vandra innan vi når den (vändpunkten alltså) tror jag. Vad rörigt det blev, hoppas att du förstår hur jag menar. Men visst känns det roligt och spännande också - även om det inte känns som om något är "färdigt". Han är fortfarande den enda man jag skulle kunna tänka mig som far till mina kommande barn och det måste ju betyda något . Framförallt skulle jag ju få så fina barn med honom som pappa

• bubele

Hallååååå

*nu ekar det här inne igen*

Får äta lite linssoppa istället