• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • En helt vanlig mamma

Fajga, din stackare...Inte roligt att vara sjuk...

Jag vet inte nar vi far internet, det ar Pavels enda uppgift i samband med denna flytt och jag ska banne mig inte fixa det...Har dock internet pa jobbet, sa jag kan kika in anda

Jag vet inte vad vi ska gora pa pesach, vi har ju firat i NYC med alla israeler eller har p akt till Israel, eller vi bada...
    Vi hade tankt aka denna pesach ocksa, men nu blev det inte sa...Ev. aker vi till mina foraldrar i norrland och da blir det nog inte sa mkt firande, men vi har inget bestamt annu...

Mayasmamma, hittar du ingen bra partner? Maste denne vara kock eller ar den judiska anknytningen viktigare?

P sover fortf. i lugnan ro. Var upp en svang och stamgde av min dammsugare, tyckte att jag var okanslig som vakte honom....Hrmpf, jag tar ju hans stadpass ocksa, men fore lunch ar han ofta vresig...naja, han ar ju sot nar han ar vresig i alla fall

• mayasmama

jag har faktist inte kallat ngn till intervju ännu fått en del svar men bar en som jag tänker ringa faktiskt ....gillar inte de som ringer och frågar med en gång vad lönen e och sen var det en kille som ringde och sa att "jag e jävligt kåt på att börja jobba igen " ( på breeeed götebosska) han går helt bort faktiskt sen en hel del väldigt unga och det känns oxå lite opålitligt och en tjej som e gravid.....men men det ordnar sig till slut....hon jag skall ringa på måndag e 42 och har erfarenhet av storkök och körkort....verkar ok sen får vi se....

• bubele

Mayasmama
    Ibland undrar man verkligen hur folk tänker när de uttrycker sig som han som var "kåt på att börja jobba igen". Tror de att det sättet underlättar?

• En helt vanlig mamma

Mayasmamma, hrm, forstar ditt dilemma....Var ar alla normala maniskor?

• mayasmama

jag vet och han ringde flera ggr och första gången sa han också att han hade stor press från olika håll att skaffa sig ett jobb!!! han har helt klart inte gått ngn söka jobb kurs....

nyb :
    judisk anknytning e absolut inte nödvändig då jag inte gör kosher mat alls...vill helst ha ngn med erfarenhet, utbildning e inte nödvändig, det kostar dessutom mig ännu mer.....
    jag e rädd för att ansälla eftersom jag inte har så jättehöd omsättning och en heltidsanställd med efraenhet kostar mig 33.000 i månaden och då får hon ändå bara minimilön....så skulle hon sjukskriva sig så finns det risk att jag går i konkurs....

• bubele

Mayasmama
    förstår att det känns jobbigt. Hur länge behöver du ha personen anställd, planerar du att gå in någon dag i veckan när bebis är lite större?

• En helt vanlig mamma

Det ar det storsta kruxet med att vaga anstalla ngn, vad faan gor man om de blir ex. langtidssjukskrivna?? Jag laste i metro om att frankrike had ehaft som forslag att man som foretagare skall kunna sparka sina anstallda under 26 utan uppenbara skal, vilket utloste ramaskri...Men, a andra sidan I sverige vagar man nu inte anstalla msk med radsla for att de ska vara usla, sjuklingar osv och sa sitter man dar i baten...

Jag haller tummarna for att de gar bra for dig att finna ngn.

• mayasmama

det får bli så att jag timanställer för att kunna skydda mig själv och jag kommer kunna gå in och jobba i stort sett direkt om det behövs, jag får ringa mormor och ta med mig bebben helt enkelt, jag bor ju nära så jag kommer nog promenera dit dagligen och allt aministrativt skall jag fortsätta med sen skall jag försöka få ngn praktikant och/eller lönebidgrage utöver den anställde , sen har jag en drös kompisar som vill jobba lite extra då och då....om jag hittar rätt person och det funkar skulle jag vilja vara ledig ett år, vi får se hur det går.....

• ellinorsmamma

Mayasmama.

Blir det inte billigare om du tar en barnflicka några timmar om dagen? Hon kan ju passa barnet på ditt jobb om du skulle vilja det. skulle det fungera för dig.

Om du ändå ska anställa någon så blir det en stor utgift, så kan inte det vara ett alternativ? Täl att tänkas på.

Maya kommer att få det underbart på semester med abba i Israel. Förstår din oro men det kommer att gå bra. Passa på att vila och sova så mycket som möjligt under tiden du är ensam hemma!