• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • bubele

En liten anekdot angående lakritsthe: På mitt förra jobb hade jag en kollega som alltid drack örtthe och ibland hade hon med sig lakritsthe. Bara jag kände lukten så blev jag illamående - vet inte varför - men det gick så långt att jag trodde att jag var gravid ett tag . Fast det var jag ju inte. Men det måste sett roligt ut, varje gång jag kom in i personalrummet och kände lukten och fick springa ut

• elims

Nu är det inte långt kvar till pesach. Jag längtar faktiskt. Inte kanske så mycket efter städningen och matzemagen, men till sedern, älskar de långa sederkvällarna!

Fast ni vet väl hur kortversionen för de flesta judiska helger går: They tried to kill us, we won, lets eat!

• elims

fajga
    Då vet jag vad jag inte ska bjuda dig på då om du kommer hit!

• Chaia

fajga:

Jag kan tänka mig att ryktena börjar gå vid ett sådant beteende

• bubele

Chaia
    Jag var ju tvungen att skoja om det själv för att "komma undan" lite. Vet än i dag inte vad det var i theet men jag reagerar fortfarande likadant. Kan sägas att min f d kollega, som också är en nära vän, inte dricker lakritsthe när jag är hemma hos henne . Fast min reaktion kanske bara hänger samman med Friggs lakritsthe, finns det något annat?

För ett par år sedan vill jag minnas att det var lite populärt att köpa färdiga gör-ditt-eget-the-paket i vissa affärer, man fick en liten plastpåse med diverse ingredienser.

Min syster köpte faktiskt riktigt chaithe åt mig när hon var i Indien, men det är så supersött om man följer receptet att det man köper i lösvikt här hemma nog är godare .

Grönt med mynta är rätt gott annars. Och grönt med citron.

• elims

ah, friggs var det nog märket hette. tack fajga!

• Tili

Shabbat shalom!
    Hoppas att ni får en lugn och trevlig shabbat!!!

Här blir det bara vila efter en dag på Ikea och runt om i kungens kurva. Sedan blir det till att packa resten utav helgen.
    Åker på onsdag till Israel och det ska verkligen bli underbart med tanke på detta FANTASTISKA väder vi har här.

Vad gott det lät Elims med te im nana. Det ska jag dricka mycket utav mmmmmmm.

Ha det bra!!