• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • hot fuss

gjorde jag ju inte... nu är du dum

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Chaia

God morgon!

Här är det frukost vid datorn som gäller.. Någon mer som är vaken?

• hot fuss

jag är vaken.

noah o marcin badar. noah är sååå nöjd.

• Chaia

kidA: Hur går det med pesachmaten? Hittade du något smaskigt recept?

• hot fuss

chaia

nja.. jag hittade ngt recept på lax. men jag vet inte. vi har aldrig ätit lax t pesach förut. men det stod i boken att man skulle ha det. men jag har ju ingen koll

• bubele

Godmorgon på er!
    Jag är hemma och jobbar lite i dag - hostar fortfarande så himla mycket och eftersom jag inte bokat in några besök bestämde jag mig för att vara hemma och läsa jobbnyttiga böcker istället .

Dessutom var jag uppe kl 6 och gjorde frukost och sjöng för sambon och levererade både paket och frukost på sängen .

• Chaia

Jag tror inte att det finns så mycket måsten egentligen, utan man kan laga den mat som man gillar (som inte innehåller mjöl och sånt förstås).

Vi brukar ha ägg i saltvatten, soppa med matzebollar, gefilte fisch, hackad lever (och vegetariskt alternativ av aubergine). Till varmrätt blir det lamm, rösti, sås och sallad. Något vegetariskt alternativ till. Sedan efterrätt (kanske chokladtårta). Efter middagen är man minst sagt proppmätt

Lax är smaskens! Jag hade faktiskt hellre haft lax än lamm..

• hot fuss

fajga

vilken tjej du är! gav han dig komplimanger då?

• bubele

KidA

O ja...fast mest för att han blev glad för sina presenter tror jag

Chaia
    Vet du om folk brukar ta ledigt för att hinna göra seder när den infaller på en vardag? För om man jobbar finns ju inte en chans att hinna med allt som skall fixas....inte ens om man förbereder det som går till dagen innan. Eller så är jag väldigt långsam

• Chaia

fajga

Vad fick sambon för presenter då? Duktigt av dig att gå upp klockan sex för att sjunga!

Många brukar nog ta ledigt. Det är ju som du säger mycket som ska fixas. Sedan är det nog en hel del som är bortbjudna och inte behöver laga så mycket mat (som vi t.ex. ).