• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • elims

jahapp, om vi ska hinna klart med köket till imorgon kväll är det nog bäst att fortsätta nu. Ha det gott så länge!!

• bubele

Chaia
    Ja det är klart! Jag gillar ju dessutom matze . 2 flugor i en smäll

• bubele

Jag vill bara meddela att jag officiellt håller på att bli galen här! Sitter och skriver på vår verksamhetsbeskrivning och vår chef har kommit på att vi måste använda Göteborgs Stads mall för kvalitetsarbete. Rubrikerna är typ: Hur arbetar ni för att nå uppsatta mål? Vilka resultat har ni uppnått? etc och jag vill bara skriva att "MEN FÖR H-E, JAG TRODDE DET VAR BEHANDLINGSARBETE VI SKULLE BEDRIVA" . Fast jag tror inte min chef uppskattar om jag skriver så, så nu sitter jag och producerar massa floskler istället...suck...

• Hattifnatt

Åh vad ni är flitiga!
    Ja ghar varit bortrest över helgen, hos mim mamma tillsammans med min syster - mamma skall flytta till en pensionärslägenhet (hon är 70 och pigg och frisk - i hennes värld är "pensionärsboende" att hon slipper bo tre trappor upp utan hiss...) så vi har tömt förråd och rensat i garderober och jag har packat flyttlådor med fina dukar etc att ta med hit hem för hon kommer inte få plats med dem.

Antar att ni städar och fejar för fullt! Själv skall jag strax ta tag i det jag med, men ville först uppdatera mig på "Tråden".

Marcin och KidA - vilken otur ni har med pesachmaten! Hoppas ni lyckas få tag på vin på något sätt!

Nu dags för ett blöjbyte

• Hattifnatt

Nu somnade lilla Hedvig och jag skall jobba i typ 40 minuter innan vi skal hämta storebror.

Skulle bara vilja fråga lite om chametzförsäljening - går det alltid via rabbinen i församlingen? Hur mycket brukar man ta betalt för sitt chametz?

Nu till schemaläggning. Schas bums Hattifnatt!

• elims

Hattifnatt

Hos oss finns det iallafall en lista i synagogan eller på församlingen där man komma och skriva upp sitt namn + det chametz man vill sälja. Det är det enda man behöver göra. kolla annars med chabad, de vet nog.

• elims

Hur äter ni helst er matze då?!

Jag tycker om antingen margarin & ost på eller margarin & kalkonpastrami.

Min man gillar matze med skivad banan på! Och min pappa äter helst matze med chrein!

• bubele

Chaia
    Vet du om man kan göra egen (färsk) pasta utan ägg? Hade vegansystern över på fika precis och kom in på den diskussionen med anledning av att sambon fått en pastamaskin. Den enda pastan jag vet att man kan göra utan ägg är gnocchi, men hur är det med annan? (Hon blev nämligen väldigt sugen på att köpa en pastamaskin till sig själv oxå )

• hot fuss

en fråga...

man ska ju inte blanda kött o mjölk.
    men räknas lax som kött?

kan jag göra lax med gräddfilssås till typ?

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206