• Anonym (Student)

Får ta "studenten"

VILL BÖRJA MED ATT JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP OM ATT DEN SOM INTE GÅTT REDIGA GYMNASIEPROGRAM INTE SKA FÅ TA STUDENTEN.

Jag har en dotter som har haft det väldigt kämpigt i skolan, men gick ur 9:an med godkänt i alla ämnen utan engelska och svenska. Hon fick då inte gå något nationellt program eller yrkesprogram. Hon valde att gå inviduellt yrkesintroduktion.
    Hon läste upp engelska och fick godkänt men klarar fortfarande inte svenskan.
    Hon slutar nu tredje året isommar, min fråga är om hon får också ta "studenten" med utsläpp och mössa m.m?
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Får ta "studenten"
  • sigill
    NejnejIV skrev 2014-03-06 12:53:58 följande:
    Nej hon kommer inte få ta studenten. Eftersom hon inte gått ett gymnasieprogram finns det heller ingenting att ta studenten för.Så var det i alla fall på min gymnasieskola, dem som gick IV får inte ta studenten efter 3 år, eftersom de ej har någonting att ta examen för. 

Hur tänker du nu? Den riktiga studenten, alltså studentexamen, avskaffades ju för nästan 50 år sen! Det finns ingen som tar studenten längre. Det de gör är att de firar att de slutat gymnasiet. Någon examen är det ju inte för någon. Det är upp till var och en att fira.
  • elmadumle

Självklart tar hon studenten som sina kompisar, det gjorde mina trots ig i en del ämnen, de gick på balen och allt och vi firade de hemma.

• Anonym (Student)
    Anonym (P P) skrev 2014-03-06 12:55:42 följande:
    Din dotter får ta studenten och fira som alla andra även om det inte finns något att fira.
    För mig och för henne är det något att fira. Hon har verkligen kämpat igenom hela sin skolgång. Fick inte rätt resurser i grundskolan p g a alla besparingar. Hon har haft praktik 3 dagar i veckan från 7-16 gått i skolan 2 från 8,30-16, det är mer än vad många av dagens andra ungdomar skulle orka med. Hon har aldrig legat på latsidan utan verkligen kämpat.... SÅ vi ska ha ett storfest och är stolta över vår dotter, för hon ska ta studenten........

• Abc321

Jag skulle aldrig betala någon student om mitt barn inte går ut med minst godkända betyg.. Vill barnet gå på bal, ha mössa, åka flak och ha mottagning hemma så får denne betala det själv för sina ega pengar..

• Paulina P P
    Anonym (Kärringen Blom) skrev 2014-03-06 10:03:20 följande:
    Att "ta studenten" idag betyder ingenting. Absolut ingenting. Eftersom även de som, likt din dotter, varken har utbildning eller kompletta betyg får skaffa sig en mössa och stå där och fira (vad det nu är att fira är mig en gåta, men sånt ville du ju inte höra så...) Förr i världen var det en bedrift att ta studenten. Då krävdes det att man klarat sina studier, och erhållit sin examen, annars fick man inte ta studenten, utan fick skamset lämna skolan bakvägen medans kamraterna firade. DÅ betydde den vita mössan något. Det gör den inte idag. Idag får vem som helst köpa och bära mössan, oavsett om det är nytt spännande jobb och eftertraktad vidareutbildning ELLER inskrivning på soc och arbetsförmedlingen som väntar efteråt...

Kunde inte skrivit det bättre själv.
  • sextiotalist
    Anonym (Kärringen Blom) skrev 2014-03-06 10:03:20 följande:
    Att "ta studenten" idag betyder ingenting. Absolut ingenting. Eftersom även de som, likt din dotter, varken har utbildning eller kompletta betyg får skaffa sig en mössa och stå där och fira (vad det nu är att fira är mig en gåta, men sånt ville du ju inte höra så...)

Förr i världen var det en bedrift att ta studenten. Då krävdes det att man klarat sina studier, och erhållit sin examen, annars fick man inte ta studenten, utan fick skamset lämna skolan bakvägen medans kamraterna firade. DÅ betydde den vita mössan något. Det gör den inte idag.

Idag får vem som helst köpa och bära mössan, oavsett om det är nytt spännande jobb och eftertraktad vidareutbildning ELLER inskrivning på soc och arbetsförmedlingen som väntar efteråt...
    det var 1968 som de sista tog studenten på det gamla sättet (dvs nästan 50 år sedan), men det var inte alls vanligt att man fick gå bakvägen, de flesta visste redan innan om de hade en chans att klara studentexamen eller inte. Dessutom var det inte alls många som fortsatte till gymnasiet.

Idag går de flesta gymnasiet och de firar nog mer att den tiden är över.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Student) skrev 2014-03-06 16:39:25 följande:
    För mig och för henne är det något att fira. Hon har verkligen kämpat igenom hela sin skolgång. Fick inte rätt resurser i grundskolan p g a alla besparingar. Hon har haft praktik 3 dagar i veckan från 7-16 gått i skolan 2 från 8,30-16, det är mer än vad många av dagens andra ungdomar skulle orka med. Hon har aldrig legat på latsidan utan verkligen kämpat.... SÅ vi ska ha ett storfest och är stolta över vår dotter, för hon ska ta studenten........

låter som helt vanliga skoldagar..
    vi gick från 8-16 eller 8-17 5 dagar i veckan och med 0 håltimmar.
    på det kom inlämningar, prov, läxor, uppgifter etc...

men ja din dotter kan fejka tyvärr.
  • sextiotalist
    Anonym (Student) skrev 2014-03-06 16:39:25 följande:

Nu ska vi inte köra vem som är värst, men det verkar inte värre än vad många andra gymnasiestudenter har. Min egen tonåring beger sig av 7 på morgonen och kommer hem vid 17-tiden.
    Det är tufft att läsa på gymnasiet och de flesta jag känner till har långa dagar. Sedan får vi inte glömma att de flesta, utöver dessa dagar, har säkert minst ett par timmars självstudie efter detta.
    Men det beror självklart vilket program man går på.
  • Fjärilslarv
    sextiotalist skrev 2014-03-06 18:03:03 följande:
    Nu ska vi inte köra vem som är värst, men det verkar inte värre än vad många andra gymnasiestudenter har. Min egen tonåring beger sig av 7 på morgonen och kommer hem vid 17-tiden.
    Det är tufft att läsa på gymnasiet och de flesta jag känner till har långa dagar. Sedan får vi inte glömma att de flesta, utöver dessa dagar, har säkert minst ett par timmars självstudie efter detta.
    Men det beror självklart vilket program man går på.
    så hade jag det, började jag 8 (vilket jag gjorde i princip alltid) så var det tåget som gick 07:04 som gällde. då var det att gå hemifrån 06:45.
    gå upp lite efter 5.
    slutade skolan 16 så kom man hem vid 17, slutade den 17 så kom man vid 18.

och så precis som du skriver, många många många timmars självstudie. jag hade inte ett enda helt ledigt lov eller en enda helt ledig helg på hela gymnasiet.
  • Lorelei83

Tycker du verkar vara en fin mamma som vill att din dotter ska få den student hon kämpat för efter en svår skolgång. Fler borde vara som du med tanke på vissa av kommentarerna. Hoppas hon får under underbar student! 

Svar på tråden Får ta "studenten"