Fjärilslarv skrev 2014-03-07 14:22:25 följande:
ok för att bena upp detta då.
när man slutför en utbildning så får man examen (är vi överens så långt?), jag anser då att när man tar studenten så gör man det för att man har just slutfört sin utbildning. För att man ska kunna säga att man har slutfört sin utbildning så ska man ha ett slutbetyg, vilket man kan få även med ett par IG (max totalt 10%). annars får man samlat betygsdokument. Alltså har du inte klarat din utbildning om du har ett samlat betygsdokument (undantag om du har läst mer än de 2500 poäng som avser en gymnasieexamen) och tar således inte heller studenten, eftersom studenten medför att man har klarat sin utbildning.
Slutförd utbildning innebär inte automatiskt "examen"; det beror på hur respektive utbildning benämner det; vid sammanhållna universitetsutbildningar är det ju vanligt med den benämningen t ex. Tidigare studentexamen innebar just att man klarat slutexamina. Efter det har ordet "studentexamen" formellt inte funnit även om det levt kvar i folkmun.
Att slutföra sin utbildning har uppenbart inte heller en självklar innebörd. Personligen tycker jag inte man "slutfört" en kurs/utbildning om vissa kurser i den är underkända. I ex en högskolexamen måste ju alla kurser som ingåri examen vara godkända. Man har inte "klarat" den om vissa kurser som ingår saknas.
I fallet "studentexamen" väljer du att subjektivt räkna just ett slutbetyg som att studenten "klarat" eller "slutfört" sin utbildning. Inget fel i en sådan definition om man är tydlig med den men lite fånigt att bestämma att den som har 10% underkänt (nu går jag på uppgifter här i tråden) "får" fira student men inte den som har 15.Den som underkändes i någon munta i gamla studentexamen ansågs definitivt inte ha slutfört/klarat gymnasiet om det nu är traditionen vi ska luta oss mot. Och är det inte traditionen, varför har din moderna definition och "krav" för att få fira student högre prio än någon annans?