• Anonym (Student)

Får ta "studenten"

VILL BÖRJA MED ATT JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP OM ATT DEN SOM INTE GÅTT REDIGA GYMNASIEPROGRAM INTE SKA FÅ TA STUDENTEN.

Jag har en dotter som har haft det väldigt kämpigt i skolan, men gick ur 9:an med godkänt i alla ämnen utan engelska och svenska. Hon fick då inte gå något nationellt program eller yrkesprogram. Hon valde att gå inviduellt yrkesintroduktion.
    Hon läste upp engelska och fick godkänt men klarar fortfarande inte svenskan.
    Hon slutar nu tredje året isommar, min fråga är om hon får också ta "studenten" med utsläpp och mössa m.m?
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Får ta "studenten"
  • Åsa
    Fjärilslarv skrev 2014-03-07 13:24:58 följande:
    ja för att folk argumenterar med mig, det är så det brukar vara i en diskussion och då hävnisar till att studentexamen tog bort på 60- talet...jaha men nu var det, det moraliska som jag diskuterade, och där står min åsikt kvar.
    Har man inte slutbetyg (vilket man kan få även om man har 10% ig så ska jag man inte gå ut med en studentmössa och ropa att man har tagit studenten, för det har man inte, för man har inte genomfört sin utbildning.

Det är säkert många som mer eller mindre delar sin syn på saken; jag utgår själv sontant från att man slutfört gymnasiet när det "tas studenten" om jag inte hör något annat. Du tar dock inte till dig att vad du listar ändå är en subjektiv uppfattning av vad "ta studenten" innebär.

Att "den riktiga" studentexamen nämns är för att man lika väl som ex din "kravspec" skulle kunna argumentera att ingen alls efter -68 "tagit studenten"; inga studentexamina genomförs ju numera.

DU väljer att definiera "ta studenten" som just fått slutbetyg. Därtill väljer du  som jag förstår det  - något ologiskt om det är slutförd utbildning som ska gälla -  att"godkänna" även betyg där det ingår icke godkända ämnen. Det står någon annan fritt att välja att definiera kraven för att "ta studenten" som "haft minst godkänt i alla ämnen på gymnasiet", "avslutat den gemensamma tiden på ungdomsgymnasiet" eller annat.  I den mån man alls borde använda begreppet sedan studentexamina avslutades alltså, fast det är ju praktiskt att behålla namnet.

Du behöver inte alls hålla med om någon annans definition men rent objektivt har du inte lämnat några argument för att just din är den enda rätta; din personliga åsikt om "moral" är ju inte ett sådant argument.
  • Fjärilslarv
    Åsa skrev 2014-03-07 14:08:53 följande:

Det är säkert många som mer eller mindre delar sin syn på saken; jag utgår själv sontant från att man slutfört gymnasiet när det "tas studenten" om jag inte hör något annat. Du tar dock inte till dig att vad du listar ändå är en subjektiv uppfattning av vad "ta studenten" innebär.

Att "den riktiga" studentexamen nämns är för att man lika väl som ex din "kravspec" skulle kunna argumentera att ingen alls efter -68 "tagit studenten"; inga studentexamina genomförs ju numera.

DU väljer att definiera "ta studenten" som just fått slutbetyg. Därtill väljer du  som jag förstår det  - något ologiskt om det är slutförd utbildning som ska gälla -  att"godkänna" även betyg där det ingår icke godkända ämnen. Det står någon annan fritt att välja att definiera kraven för att "ta studenten" som "haft minst godkänt i alla ämnen på gymnasiet", "avslutat den gemensamma tiden på ungdomsgymnasiet" eller annat.  I den mån man alls borde använda begreppet sedan studentexamina avslutades alltså, fast det är ju praktiskt att behålla namnet.

Du behöver inte alls hålla med om någon annans definition men rent objektivt har du inte lämnat några argument för att just din är den enda rätta; din personliga åsikt om "moral" är ju inte ett sådant argument.
    ok för att bena upp detta då.

när man slutför en utbildning så får man examen (är vi överens så långt?), jag anser då att när man tar studenten så gör man det för att man har just slutfört sin utbildning. För att man ska kunna säga att man har slutfört sin utbildning så ska man ha ett slutbetyg, vilket man kan få även med ett par IG (max totalt 10%). annars får man samlat betygsdokument. Alltså har du inte klarat din utbildning om du har ett samlat betygsdokument (undantag om du har läst mer än de 2500 poäng som avser en gymnasieexamen) och tar således inte heller studenten, eftersom studenten medför att man har klarat sin utbildning. När jag sprang ut så firade jag två saker, för det första att jag hade tagit min examen dvs att jag hade klarat min utbildning och det andra skälet var att skolan nu var slut, och också i den ordningen. hade jag inte klarat min utbildning så hade ju inte skolan varit slut och jag hade då således inte tagit studenten. med ovanstående argument så tycker jag (och säkert många med mig) att man inte springer ut med en studentmössa på sig om man just det inte har klarat sin examen. Springa ut kan man ju göra men inte med de symbolerna (t ex studentmössan) som det innebär att man har tagit studenten, för man har ju inte slutfört sin utbildning.
  • Anonym (självklart!)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-07 08:48:00 följande:
    som sagt alla har sina kors att bära.
    det som jag tycker är respektöst är dem som springer ut som faktiskt inte har klarat sig. vi hade några i min klass och jag tycker det var respektlöst mot oss som faktiskt hade klarat vår utbildning.
    Varför är det respektlöst? Jag skulle kunna förstå din poäng om det fortfarande var så att de som inte klarade sig fick gå ut bakvägen, men idag är det allmänt känt att man kan delta i firandet även om man har IG i alla ämnen, så när man ser studenter på stan tänker man ju knappast: "Oj, det där är uppenbarligen en väldigt lyckad individ!".

Att ta studenten är för många en viktig milstolpe i livet. När man som barn följer med på kusinens utspring eller ser studentflaken på stan drömmer man om den dagen man själv står där och firar med sina vänner. Om vi tar min kompis som gick sista året på halvtid som exempel igen hade hon då valet (om hon skulle följa dina regler) att antingen missa denna viktiga milstolpe eller springa ut med en klass hon knappt känner någon i året efter. Hon valde istället att springa ut med oss och såvitt jag vet var samtliga inblandade glada över det, men låt oss säga att du hade gått i vår klass. Du hade blivit upprörd över hennes respektlösa beteende, men släppt det efter ett tag (kan ju knappast vara ett centralt problem i ditt liv). Om min kompis hade följt dina regler hade det fortfarande varit en sorg för henne. Varje juni när hon ser studenterna i stan och den dagen hennes egna barn tar studenten skulle hon tänka: "Fan vad trist att jag aldrig fick uppleva det där pga min jävla ångestsjukdom!". 

Om vi då ska välja vems känslor vi ska ta hänsyn till: att du blir upprörd eller att min kompis alltid kommer att sörja att hon inte fick fira studenten är valet enligt mig självklart: vi tar hänsyn till kompisens känslor och låter henne vara med. Jag är knappast ensam om den åsikten.
  • Fjärilslarv
    Anonym (självklart!) skrev 2014-03-07 15:17:14 följande:
    Varför är det respektlöst? Jag skulle kunna förstå din poäng om det fortfarande var så att de som inte klarade sig fick gå ut bakvägen, men idag är det allmänt känt att man kan delta i firandet även om man har IG i alla ämnen, så när man ser studenter på stan tänker man ju knappast: "Oj, det där är uppenbarligen en väldigt lyckad individ!".

Att ta studenten är för många en viktig milstolpe i livet. När man som barn följer med på kusinens utspring eller ser studentflaken på stan drömmer man om den dagen man själv står där och firar med sina vänner. Om vi tar min kompis som gick sista året på halvtid som exempel igen hade hon då valet (om hon skulle följa dina regler) att antingen missa denna viktiga milstolpe eller springa ut med en klass hon knappt känner någon i året efter. Hon valde istället att springa ut med oss och såvitt jag vet var samtliga inblandade glada över det, men låt oss säga att du hade gått i vår klass. Du hade blivit upprörd över hennes respektlösa beteende, men släppt det efter ett tag (kan ju knappast vara ett centralt problem i ditt liv). Om min kompis hade följt dina regler hade det fortfarande varit en sorg för henne. Varje juni när hon ser studenterna i stan och den dagen hennes egna barn tar studenten skulle hon tänka: "Fan vad trist att jag aldrig fick uppleva det där pga min jävla ångestsjukdom!". 

Om vi då ska välja vems känslor vi ska ta hänsyn till: att du blir upprörd eller att min kompis alltid kommer att sörja att hon inte fick fira studenten är valet enligt mig självklart: vi tar hänsyn till kompisens känslor och låter henne vara med. Jag är knappast ensam om den åsikten.
    jahapp men jag hade aldrig sprungit ut om jag det facto inte hade tagit studenten, alltså klarat min examen.
    och jag hade aldrig gått på en mottagning hos någon som inte hade klarat sina betyg och jag hade inte heller ordnat firande för mina kommande barn om de inte har klarat sin examen.
  • elmadumle
    Fjärilslarv skrev 2014-03-06 20:52:41 följande:
    ok fast då är det ju inte studentmössa hon ska ha. det ska man ju bara ha om tagot studenten dvs har slutbetyg.
    studenten är avskaffad för länge sedan, och man har studentmössa vare sig man har ig eller inte i betyg.
  • Fjärilslarv
    elmadumle skrev 2014-03-07 15:41:23 följande:
    studenten är avskaffad för länge sedan, och man har studentmössa vare sig man har ig eller inte i betyg.
    jo folk har skrivit det ett par gånger i tråden nu, så det måste upprepas för att?
  • elmadumle
    Anonym (Nisse Tuta) skrev 2014-03-06 21:36:18 följande:
    slutbetyg får alla som slutar skolan.  Oavsett sen HUR ens betyg ser ut.  Har man gjort det man kunnat i skolan och fått fullständiga betyg även om man fått IG i alla ämnen så har man ett slutbetyg. 

Därför får alla med slutbetyg ta studenten. Häpp! 
    Nej då får man ett samlat betygsdokument.
  • Anonym (självklart!)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-07 15:31:28 följande:
    jahapp men jag hade aldrig sprungit ut om jag det facto inte hade tagit studenten, alltså klarat min examen.
    och jag hade aldrig gått på en mottagning hos någon som inte hade klarat sina betyg och jag hade inte heller ordnat firande för mina kommande barn om de inte har klarat sin examen.
    Ja, det är ju ok att du väljer att göra så så länge andra slipper rätta sig efter det.

Men tänk om du får ett barn med inlärningssvårigheter som verkligen har kämpat och presterat så bra hen bara kan, men inte klarar av gymnasiet - skulle du inte i den situationen tycka att ditt barn förtjänade ett firande mer än en normalstörd festprisse som precis blev godkänd? Hur tror du att ditt barn skulle känna om du skulle strunta i firandet för att dina principer är viktigare än att uppmärksamma det faktum att ditt barn verkligen har gjort sitt yttersta utifrån sina förutsättningar?
  • elmadumle

Dotter 1: ig i många ämnen och inte tillräckliga poäng=samlat beygsdokument.
    Dotter 2: ig i flera ämnen men alla poäng man ska ha= slutbetyg. (hon har ig även i ett par kärnämnen).

• Fjärilslarv
    Anonym (självklart!) skrev 2014-03-07 15:46:33 följande:
    Ja, det är ju ok att du väljer att göra så så länge andra slipper rätta sig efter det.

Men tänk om du får ett barn med inlärningssvårigheter som verkligen har kämpat och presterat så bra hen bara kan, men inte klarar av gymnasiet - skulle du inte i den situationen tycka att ditt barn förtjänade ett firande mer än en normalstörd festprisse som precis blev godkänd? Hur tror du att ditt barn skulle känna om du skulle strunta i firandet för att dina principer är viktigare än att uppmärksamma det faktum att ditt barn verkligen har gjort sitt yttersta utifrån sina förutsättningar?
    ehm inlärningssvårigheter är på inget vis skäl att faila gymnasiet, det är inte direkt svårt att få godkänt.

jag får ju då förklara att man firar när man har tagit studenten dvs slutfört sin utbildning.
Svar på tråden Får ta "studenten"