Fjärilslarv skrev 2014-03-07 13:24:58 följande:
ja för att folk argumenterar med mig, det är så det brukar vara i en diskussion och då hävnisar till att studentexamen tog bort på 60- talet...jaha men nu var det, det moraliska som jag diskuterade, och där står min åsikt kvar.
Har man inte slutbetyg (vilket man kan få även om man har 10% ig så ska jag man inte gå ut med en studentmössa och ropa att man har tagit studenten, för det har man inte, för man har inte genomfört sin utbildning.
Det är säkert många som mer eller mindre delar sin syn på saken; jag utgår själv sontant från att man slutfört gymnasiet när det "tas studenten" om jag inte hör något annat. Du tar dock inte till dig att vad du listar ändå är en subjektiv uppfattning av vad "ta studenten" innebär.
Att "den riktiga" studentexamen nämns är för att man lika väl som ex din "kravspec" skulle kunna argumentera att ingen alls efter -68 "tagit studenten"; inga studentexamina genomförs ju numera.
DU väljer att definiera "ta studenten" som just fått slutbetyg. Därtill väljer du som jag förstår det - något ologiskt om det är slutförd utbildning som ska gälla - att"godkänna" även betyg där det ingår icke godkända ämnen. Det står någon annan fritt att välja att definiera kraven för att "ta studenten" som "haft minst godkänt i alla ämnen på gymnasiet", "avslutat den gemensamma tiden på ungdomsgymnasiet" eller annat. I den mån man alls borde använda begreppet sedan studentexamina avslutades alltså, fast det är ju praktiskt att behålla namnet.
Du behöver inte alls hålla med om någon annans definition men rent objektivt har du inte lämnat några argument för att just din är den enda rätta; din personliga åsikt om "moral" är ju inte ett sådant argument.