• Anonym (Student)

Får ta "studenten"

VILL BÖRJA MED ATT JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP OM ATT DEN SOM INTE GÅTT REDIGA GYMNASIEPROGRAM INTE SKA FÅ TA STUDENTEN.

Jag har en dotter som har haft det väldigt kämpigt i skolan, men gick ur 9:an med godkänt i alla ämnen utan engelska och svenska. Hon fick då inte gå något nationellt program eller yrkesprogram. Hon valde att gå inviduellt yrkesintroduktion.
    Hon läste upp engelska och fick godkänt men klarar fortfarande inte svenskan.
    Hon slutar nu tredje året isommar, min fråga är om hon får också ta "studenten" med utsläpp och mössa m.m?
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Får ta "studenten"
  • Anonym (självklart!)
    Nyfiken gul skrev 2014-03-06 21:33:40 följande:
    du kan inte tänka dig att världen är en annan färg än svart eller vit?

Folk med diverse bakomliggande problem  kan vara jävligt glada över att äntligen få sin vita mössa och vilja fira - även om betygen inte är så lysande eller rent av katastrofala eller uteblivna.

man är inte efterbliven eller lat bara för att man inte går ut med höga betyg. 

Många många kämpar förtvivlat för att ta sig igenom gymnasiet - är inte det värt att firas? 
    Mössan beställer man ju dessutom jättetidigt och den är hur dyr som helst, så klart att den ska komma till användning. Var och en vet väl inombords hur mycket man har att vara stolt över, oavsett om det gäller MVG i alla ämnen eller nästan tillräckligt många poäng för ett slutbetyg trots en svår tid i livet. Vad har andras huvudbonad med den känslan att göra?
  • Fjärilslarv
    Anonym (Nisse Tuta) skrev 2014-03-06 21:36:18 följande:
    slutbetyg får alla som slutar skolan.  Oavsett sen HUR ens betyg ser ut.  Har man gjort det man kunnat i skolan och fått fullständiga betyg även om man fått IG i alla ämnen så har man ett slutbetyg. 

Därför får alla med slutbetyg ta studenten. Häpp! 
    nix har man ig i mer än 10 % så får man samlat betygsdokument.
  • Fjärilslarv
    Anonym (självklart!) skrev 2014-03-06 21:21:21 följande:
    Enligt vem? Det är ju skillnad på hur du vill att det ska vara och hur det faktiskt är i verkligheten.

Är det inte lite respektlöst att kalla någon som verkligen har gjort sitt bästa, men som inte har fått slutbetyg för fuskande lallare när det ligger diagnoser eller olyckliga händelser bakom?
    som sagt alla har sina kors att bära.
    det som jag tycker är respektöst är dem som springer ut som faktiskt inte har klarat sig. vi hade några i min klass och jag tycker det var respektlöst mot oss som faktiskt hade klarat vår utbildning.
  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-03-06 21:33:40 följande:
    du kan inte tänka dig att världen är en annan färg än svart eller vit?

Folk med diverse bakomliggande problem  kan vara jävligt glada över att äntligen få sin vita mössa och vilja fira - även om betygen inte är så lysande eller rent av katastrofala eller uteblivna.

man är inte efterbliven eller lat bara för att man inte går ut med höga betyg. 

Många många kämpar förtvivlat för att ta sig igenom gymnasiet - är inte det värt att firas? 
    höga betyg? jag pratar om betyget IG, eller ja F som det heter nu.
  • Nyfiken gul
    Fjärilslarv skrev 2014-03-07 08:48:00 följande:
    som sagt alla har sina kors att bära.det som jag tycker är respektöst är dem som springer ut som faktiskt inte har klarat sig. vi hade några i min klass och jag tycker det var respektlöst mot oss som faktiskt hade klarat vår utbildning.

Det är DIN personliga åsikt ja...

Eftersom studentexamen avskaffades på 60-talet finns det inget som heter att man inte får.

Alla som slutar sin utbildning har rätt till en vit mössa.

Sen får var och en lägga sin egen betydelse och åsikt om vad mössan står för.

Både av den som bär den och av den som står bredvid.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-03-07 11:18:19 följande:

Det är DIN personliga åsikt ja...

Eftersom studentexamen avskaffades på 60-talet finns det inget som heter att man inte får.

Alla som slutar sin utbildning har rätt till en vit mössa.
    Sen får var och en lägga sin egen betydelse och åsikt om vad mössan står för.
    Både av den som bär den och av den som står bredvid.
    ehm ja jag har aldrig sagt att det är annat än mig åsikt, så varför ens argumentera om det? Obestämd
  • Anonym (mormor)

Tog semester för att fira att bästa väninnans dotter tagit studenten.   Det var traditionellt firande som jag minns det från 60-talet.  

Blev förvånad när väninnan till hösten nämnde att dottern skulle läsa in de ämnen hon inte klarat på Individuella programmet där hon gått.   Insåg att seder och bruk ändras med tiden!

• Nyfiken gul
    Fjärilslarv skrev 2014-03-07 11:19:21 följande:
    ehm ja jag har aldrig sagt att det är annat än mig åsikt, så varför ens argumentera om det? 

Det är du som argumenterar genom hela tråden.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Åsa
    Fjärilslarv skrev 2014-03-07 08:48:00 följande:
    som sagt alla har sina kors att bära.
    det som jag tycker är respektöst är dem som springer ut som faktiskt inte har klarat sig. vi hade några i min klass och jag tycker det var respektlöst mot oss som faktiskt hade klarat vår utbildning.

Och möjligen finns det några från som tagit studentexamen (d v s är i pensionsålder) att det är "respektlöst" att sätta på sig mössa och stå på balkong utan att ha genomfört några studentexamina...

Eftersom det saknas formella regler för detta så är de enda "regler" som finns sociala, och därmed kan åsikterna och vad man lägger in i symbolerna skilja sig åt. När jag gick på gymnasiet fanns det  studenter från traditionella teoretiska linjer som ansåg att det var fel om studenter från yrkesinriktade linjer köpte vita mössor (det fanns någon grå variant också); jag gissar att inte så många tänker så idag. 

Lite OT; Vad gäller att "klara" så kan ju även synen på det variera. När jag gick i skolan var betygen femgradiga och betyget 1 (som väl i princip bara krävde att man infunnit sig och förefallit göra någon ansträngning) räknades in i ett fullständigt betyg trots att det kunskapsmässigt väl egentligen skulle motsvara dagens icke godkänd.
  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-03-07 12:25:10 följande:

Det är du som argumenterar genom hela tråden.
    ja för att folk argumenterar med mig, det är så det brukar vara i en diskussion och då hävnisar till att studentexamen tog bort på 60- talet...jaha men nu var det, det moraliska som jag diskuterade, och där står min åsikt kvar.
    Har man inte slutbetyg (vilket man kan få även om man har 10% ig så ska jag man inte gå ut med en studentmössa och ropa att man har tagit studenten, för det har man inte, för man har inte genomfört sin utbildning.
Svar på tråden Får ta "studenten"