Fjärilslarv skrev 2014-03-07 08:48:00 följande:
som sagt alla har sina kors att bära.
det som jag tycker är respektöst är dem som springer ut som faktiskt inte har klarat sig. vi hade några i min klass och jag tycker det var respektlöst mot oss som faktiskt hade klarat vår utbildning.
Och möjligen finns det några från som tagit studentexamen (d v s är i pensionsålder) att det är "respektlöst" att sätta på sig mössa och stå på balkong utan att ha genomfört några studentexamina...
Eftersom det saknas formella regler för detta så är de enda "regler" som finns sociala, och därmed kan åsikterna och vad man lägger in i symbolerna skilja sig åt. När jag gick på gymnasiet fanns det studenter från traditionella teoretiska linjer som ansåg att det var fel om studenter från yrkesinriktade linjer köpte vita mössor (det fanns någon grå variant också); jag gissar att inte så många tänker så idag.
Lite OT; Vad gäller att "klara" så kan ju även synen på det variera. När jag gick i skolan var betygen femgradiga och betyget 1 (som väl i princip bara krävde att man infunnit sig och förefallit göra någon ansträngning) räknades in i ett fullständigt betyg trots att det kunskapsmässigt väl egentligen skulle motsvara dagens icke godkänd.