• Anonym (Student)

Får ta "studenten"

VILL BÖRJA MED ATT JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP OM ATT DEN SOM INTE GÅTT REDIGA GYMNASIEPROGRAM INTE SKA FÅ TA STUDENTEN.

Jag har en dotter som har haft det väldigt kämpigt i skolan, men gick ur 9:an med godkänt i alla ämnen utan engelska och svenska. Hon fick då inte gå något nationellt program eller yrkesprogram. Hon valde att gå inviduellt yrkesintroduktion.
    Hon läste upp engelska och fick godkänt men klarar fortfarande inte svenskan.
    Hon slutar nu tredje året isommar, min fråga är om hon får också ta "studenten" med utsläpp och mössa m.m?
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Får ta "studenten"
  • Anonym (hmm...)

Känns konstigt att fira ett misslyckande med studentmössa och bal. Däremot kan ni fira hennes övriga framgångar med utbildningen med middag med familj och vänner!

• Nyfiken gul

När jag tog studenten sprang IV-eleverna ut samtidigt med mössa och vit klänning. 

Självklart är studenten för alla som slutar sin skolgång.  Sen om man slutar efter 2 år eller 3 år eller 4 år har ingen betydelse.

Är skolan slut så är den och då tar man studenten. 

Sen hur man väljer att fira den är ju en helt annan sak. Men studenten tar hon ändå.

Hur resonerar hennes andra skolkamrater som går samma som hon?  

Alla som gått yrkesprogram eller läst andra gymnasieutbildningar och går ut med flera underkända betyg tar ju ändå studenten.  Det finns inget som heter godkänd eller icke längre.   Jag hade några drönare i min klass som inte hade fullgågna betyg, dom tog ändå studenten eftersom skolan de facto tog slut.  Våra tre år var över. 

den gamla sortens studentexamen försvann på 60-talet.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fjärilslarv
    Nyfiken gul skrev 2014-03-06 18:22:11 följande:
    När jag tog studenten sprang IV-eleverna ut samtidigt med mössa och vit klänning. 

Självklart är studenten för alla som slutar sin skolgång.  Sen om man slutar efter 2 år eller 3 år eller 4 år har ingen betydelse.

Är skolan slut så är den och då tar man studenten. 

Sen hur man väljer att fira den är ju en helt annan sak. Men studenten tar hon ändå.

Hur resonerar hennes andra skolkamrater som går samma som hon?  

Alla som gått yrkesprogram eller läst andra gymnasieutbildningar och går ut med flera underkända betyg tar ju ändå studenten.  Det finns inget som heter godkänd eller icke längre.   Jag hade några drönare i min klass som inte hade fullgågna betyg, dom tog ändå studenten eftersom skolan de facto tog slut.  Våra tre år var över. 

den gamla sortens studentexamen försvann på 60-talet.  
    ja tyvärr.
  • ShinMama

Studenten får hon ta. Det är ju något man gör med sina vänner, inget som har med skolgången att göra (alltså att skolan måste godkänna etc) däremot får hon inget fullständigt slutbetyg som är det man firar med att ta studenten.

• Anonym (Student)
    Anonym (hmm...) skrev 2014-03-06 18:15:47 följande:
    Känns konstigt att fira ett misslyckande med studentmössa och bal. Däremot kan ni fira hennes övriga framgångar med utbildningen med middag med familj och vänner!
    Misslyckande?!?!!? Jag har så svårt för människor som bara kan se svart och vitt. Tror du verkligen att alla som går IM är misslyckade?
    Kanske dags för dig att se in i skolans värld. Jag jobbar själv inom skolan och se jättemånga barn som får kämpa men når aldrig fram. Jag önskade att alla människor skulle få uppleva detta. Men vem vet om inte just ditt/dina barn som får det svårt så kanske det blir dina barnbarn.
    Skrämmande att folk har sådan syn.
    Skratta först .... skratta sist......
  • Åsa

Upp till var och en om man vill fira avslutad skolgång eller ej. Som tidigare påpekats har ingen som gått ut efter sextiotalet tagit "riktig" student om man nu vill prata om "förr". (Och som också påpekats var det inte vanligt att misslyckas då i sista minuten; de som riskerade att misslyckas fick veta det av lärarna innan.)

Personligen tycker jag det är lite skrämmande hur hysteriskt uppslaget det blivit med skolavslutningar över huvud taget och tänker det igen när jag ser vad vissa här radar upp som självklarheter i ett firande. När jag gick ut var det en minoritet som åkte "flak" och inte hälften brydde sig om att gå på avslutningsfest ("bal"). En vanligare variant var björkrisruskor på privatbil och smörgåstårta med tillresta släktingar hemma, följt av träff med kompisar på kvällen. Idag "balas" det med uppsydd klänning  och dyra buketter till och med med niondeklassare.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Kärringen Blom) skrev 2014-03-06 10:03:20 följande:
    Att "ta studenten" idag betyder ingenting. Absolut ingenting. Eftersom även de som, likt din dotter, varken har utbildning eller kompletta betyg får skaffa sig en mössa och stå där och fira (vad det nu är att fira är mig en gåta, men sånt ville du ju inte höra så...)

Förr i världen var det en bedrift att ta studenten. Då krävdes det att man klarat sina studier, och erhållit sin examen, annars fick man inte ta studenten, utan fick skamset lämna skolan bakvägen medans kamraterna firade. DÅ betydde den vita mössan något. Det gör den inte idag.

Idag får vem som helst köpa och bära mössan, oavsett om det är nytt spännande jobb och eftertraktad vidareutbildning ELLER inskrivning på soc och arbetsförmedlingen som väntar efteråt...
    Precis.
  • Anonym (Student)
    Åsa skrev 2014-03-06 20:45:29 följande:
    Upp till var och en om man vill fira avslutad skolgång eller ej. Som tidigare påpekats har ingen som gått ut efter sextiotalet tagit "riktig" student om man nu vill prata om "förr". (Och som också påpekats var det inte vanligt att misslyckas då i sista minuten; de som riskerade att misslyckas fick veta det av lärarna innan.)

Personligen tycker jag det är lite skrämmande hur hysteriskt uppslaget det blivit med skolavslutningar över huvud taget och tänker det igen när jag ser vad vissa här radar upp som självklarheter i ett firande. När jag gick ut var det en minoritet som åkte "flak" och inte hälften brydde sig om att gå på avslutningsfest ("bal"). En vanligare variant var björkrisruskor på privatbil och smörgåstårta med tillresta släktingar hemma, följt av träff med kompisar på kvällen. Idag "balas" det med uppsydd klänning  och dyra buketter till och med med niondeklassare.
    Min dotter vill inte gå på balen. Men hon vill gärna kunna gå på utsläppet med en mössa för att fira att allt är slut med sina vänner och jämnåriga............
  • Fjärilslarv
    Anonym (Student) skrev 2014-03-06 20:51:07 följande:
    Min dotter vill inte gå på balen. Men hon vill gärna kunna gå på utsläppet med en mössa för att fira att allt är slut med sina vänner och jämnåriga............
    ok fast då är det ju inte studentmössa hon ska ha. det ska man ju bara ha om tagot studenten dvs har slutbetyg.
  • Anonym (..)

Jo hon får ta studenten. Själva utspringet och allt vad det innebär, har idag ingenting att göra med om man klarat alla kurser, eller har högskolebehörighet m.m. 
    Hon kommer att få springa ut med sina vänner. 
    Jag tog studenten förra sommaren, har betyg i allt men många IG. Har inte högskolebehörighet... Var nervös att jag inte skulle få springa ut och "ta studenten". Men det jag just skrev, så förklarade dom för mig. 

Svar på tråden Får ta "studenten"