• Anonym (Student)

Får ta "studenten"

VILL BÖRJA MED ATT JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP OM ATT DEN SOM INTE GÅTT REDIGA GYMNASIEPROGRAM INTE SKA FÅ TA STUDENTEN.

Jag har en dotter som har haft det väldigt kämpigt i skolan, men gick ur 9:an med godkänt i alla ämnen utan engelska och svenska. Hon fick då inte gå något nationellt program eller yrkesprogram. Hon valde att gå inviduellt yrkesintroduktion.
    Hon läste upp engelska och fick godkänt men klarar fortfarande inte svenskan.
    Hon slutar nu tredje året isommar, min fråga är om hon får också ta "studenten" med utsläpp och mössa m.m?
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Får ta "studenten"
  • Anonym (Student)
    Anonym (..) skrev 2014-03-06 20:54:37 följande:
    Jo hon får ta studenten. Själva utspringet och allt vad det innebär, har idag ingenting att göra med om man klarat alla kurser, eller har högskolebehörighet m.m. 
    Hon kommer att få springa ut med sina vänner. 
    Jag tog studenten förra sommaren, har betyg i allt men många IG. Har inte högskolebehörighet... Var nervös att jag inte skulle få springa ut och "ta studenten". Men det jag just skrev, så förklarade dom för mig. 
    Tack för ditt svar

• Fjärilslarv
    Anonym (..) skrev 2014-03-06 20:54:37 följande:
    Jo hon får ta studenten. Själva utspringet och allt vad det innebär, har idag ingenting att göra med om man klarat alla kurser, eller har högskolebehörighet m.m. 
    Hon kommer att få springa ut med sina vänner. 
    Jag tog studenten förra sommaren, har betyg i allt men många IG. Har inte högskolebehörighet... Var nervös att jag inte skulle få springa ut och "ta studenten". Men det jag just skrev, så förklarade dom för mig. 
    att ta studenten innebär att ens gymnasieutbildning är slut och klar och det är den inte om man inte har slutbetyg.
  • Anonym (självklart!)

Självklart ska hon vara med på allt studentfirande! När jag tog studenten för ett par år sedan var alla med på flaket och på studentmiddagen där alla skrev varandras namn i mössorna - även tjejen tjejen som missade ett par månader i trean pga mammans död, tjejen som delade upp sista året i två delar pga svår ångest och festprissen som fick för många IG:n. Vi klasskamrater och våra mentorer hade verkligen saknat dem om de inte hade fått delta. Den dagen firade vi våra tre år tillsammans minst lika mycket som vi firade våra studieprestationer. I din dotters fall låter det ju dessutom som att hon har en viss problematik, men verkligen har gjort sitt bästa. Klart hon ska ha ett riktigt studentfirande då. Glad

Jag förstår verkligen inte hur man kan uppröras av att folk som inte har en fullständig gymnasieexamen har mössan på sig. Ens egen prestation blir väl inte mindre värd för att andra också firar?

• Anonym (hmm...)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-06 20:56:22 följande:
    att ta studenten innebär att ens gymnasieutbildning är slut och klar och det är den inte om man inte har slutbetyg.
    Nej. 2250 poäng är man tvungen att ha för att vara godkänd och ta studenten.
  • Fjärilslarv
    Anonym (hmm...) skrev 2014-03-06 20:58:34 följande:
    Nej. 2250 poäng är man tvungen att ha för att vara godkänd och ta studenten.
    ja slutbetyg...
    du kan ha ig i en viss procent och ändå få slutbetyg.
  • Anonym (hmm...)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-06 20:59:46 följande:
    ja slutbetyg...
    du kan ha ig i en viss procent och ändå få slutbetyg.
    Man 10 % IG.
  • Fjärilslarv
    Anonym (hmm...) skrev 2014-03-06 21:00:56 följande:
    Man 10 % IG.
    ?
    menar du man kan ha?
    ja man kan ha IG i 10% av ens kurser och ändå få slutbetyg....
    frågor?
    nej bra.
  • Anonym (hmm...)
    Anonym (Student) skrev 2014-03-06 20:34:55 följande:
    Misslyckande?!?!!? Jag har så svårt för människor som bara kan se svart och vitt. Tror du verkligen att alla som går IM är misslyckade?
    Kanske dags för dig att se in i skolans värld. Jag jobbar själv inom skolan och se jättemånga barn som får kämpa men når aldrig fram. Jag önskade att alla människor skulle få uppleva detta. Men vem vet om inte just ditt/dina barn som får det svårt så kanske det blir dina barnbarn.
    Skrämmande att folk har sådan syn.
    Skratta först .... skratta sist......
    Läste du vad jag skrev? Jag skrev att det skulle vara konstigt låtsasfria för att hon har misslyckats med slutbetyget men att ni självklart ska fira hennes övriga framgångar och utveckling.
  • Anonym (..)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-06 20:56:22 följande:
    Rektorer idag säger annorlunda. Det var så förr. Idag är studenten egentligen bara en "fest". Alla får springa ut.
  • Fjärilslarv
    Anonym (..) skrev 2014-03-06 21:03:32 följande:
    Rektorer idag säger annorlunda. Det var så förr. Idag är studenten egentligen bara en "fest". Alla får springa ut.
    ja visst får alla springa ut, men jag skulle aldrig sprungit ut om jag inte hade klarat av skolan. snacka om pinsamt värre.
    vad ska man då fira? ingenting!
    antingen så har man klarat skolan och tagit sin student, eller så har man det inte och då springer man inte ut anser jag.

speciellt dem som har studentmössa och ändå inte har slutbetyg...alltså VA??
Svar på tråden Får ta "studenten"