• Anonym (Student)

Får ta "studenten"

VILL BÖRJA MED ATT JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP OM ATT DEN SOM INTE GÅTT REDIGA GYMNASIEPROGRAM INTE SKA FÅ TA STUDENTEN.

Jag har en dotter som har haft det väldigt kämpigt i skolan, men gick ur 9:an med godkänt i alla ämnen utan engelska och svenska. Hon fick då inte gå något nationellt program eller yrkesprogram. Hon valde att gå inviduellt yrkesintroduktion.
    Hon läste upp engelska och fick godkänt men klarar fortfarande inte svenskan.
    Hon slutar nu tredje året isommar, min fråga är om hon får också ta "studenten" med utsläpp och mössa m.m?
    Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Får ta "studenten"
  • Lillusen
    Fjärilslarv skrev 2014-03-07 08:48:00 följande:
    som sagt alla har sina kors att bära. det som jag tycker är respektöst är dem som springer ut som faktiskt inte har klarat sig. vi hade några i min klass och jag tycker det var respektlöst mot oss som faktiskt hade klarat vår utbildning.

Men herregud, måste du ha andra människor att se ned på för att kunna glädjas själv. Tur för dig att EQ inte finns på schemat än....för då hade du fått stanna hemma på examensdagen.
  • Ferenda

Kan man verkligen säga "ta examen" om gymnasieutbildning längre? Trodde man bara tog examen på universitetet alt högskolan.

Trodde hela student-grejen bara var "Hej då gymnasiet nu är det dags för annat" om det nu så var universitetet, ICA eller komvux samt att fira och glädjas åt det tid som varit. Man får inte glömma att de flesta av ens kamrater från gymnasiet slutar man ha kontakt med efter denna dag varvid dagen även blir ett farväl.

• Anonym (mormor)
    Ferenda skrev 2014-03-08 09:02:52 följande:
    Kan man verkligen säga "ta examen" om gymnasieutbildning längre? Trodde man bara tog examen på universitetet alt högskolan.

Trodde hela student-grejen bara var "Hej då gymnasiet nu är det dags för annat" om det nu så var universitetet, ICA eller komvux samt att fira och glädjas åt det tid som varit. Man får inte glömma att de flesta av ens kamrater från gymnasiet slutar man ha kontakt med efter denna dag varvid dagen även blir ett farväl.

Vad jag har märkt firas det mer än någonsin att man ska gå ut ur gymnasieskolan;  det firas att det är 150 dagar kvar av skolan,  100 dagar kvar etc.  Mycket av detta firande innehåller alkohol,  tycks det.  

När jag tog studenten var det  EN  studentbal direkt i anslutning till utspringet efter "muntan"   med censorer.  Ja,  någon privat fest blev det också  (skolkamrat som bodde på herrgård i trakten bjöd ut oss).
  • nuharjagbytt
    Anonym (Student) skrev 2014-03-06 09:42:47 följande:
    VILL BÖRJA MED ATT JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP OM ATT DEN SOM INTE GÅTT REDIGA GYMNASIEPROGRAM INTE SKA FÅ TA STUDENTEN.

Jag har en dotter som har haft det väldigt kämpigt i skolan, men gick ur 9:an med godkänt i alla ämnen utan engelska och svenska. Hon fick då inte gå något nationellt program eller yrkesprogram. Hon valde att gå inviduellt yrkesintroduktion.
    Hon läste upp engelska och fick godkänt men klarar fortfarande inte svenskan.
    Hon slutar nu tredje året isommar, min fråga är om hon får också ta "studenten" med utsläpp och mössa m.m?
    Någon med erfarenhet?
    Jag tycker du ska kolla med skolan hur de gör med IM eleverna. Vore ju lite konstigt om ni räknar med student om hon inte har någon grupp att springa ut med. Utspringet brukar ju göras klassvis.

Men jag tror att möjligheten kommer att finnas. En bekant tog studenten från Gymnasiesärskolan så då borde även IM elever kunna ta studenten.
  • Lucius Vorenus

Jag tycker att du bör kontrollera med skolan om IM öht tar studenten. Jag har jobbat många år på introduktionsprogrammet och vi har aldrig haft någon studentexamen för våra elever. Dock är det många av mina elever på övriga program som dragit på sig den vita mössan, trots ett flertal underkända betyg i bagaget.

Introduktionsprogrammet är ju inget nationellt program där eleverna förväntas gå tre år i samma klass, snarare förväntas vi göra allt för att eleverna ska slutföra programmet så fort som möjligt.

• Lucius Vorenus
    nuharjagbytt skrev 2014-03-08 09:28:32 följande:
    Jag tycker du ska kolla med skolan hur de gör med IM eleverna. Vore ju lite konstigt om ni räknar med student om hon inte har någon grupp att springa ut med. Utspringet brukar ju göras klassvis.

Men jag tror att möjligheten kommer att finnas. En bekant tog studenten från Gymnasiesärskolan så då borde även IM elever kunna ta studenten.

Gymnasiesärskolan har egna kursplaner. IM faller under grundskolan. Således två skilda enheter.
  • Nyfiken gul
    Fjärilslarv skrev 2014-03-07 16:34:22 följande:
    jaha....
    jag har själv ett par npf och ett par fysiska sjukdomar alla diagnostiserade i vuxen ålder (utom de kroniska sjukdomarna).
    jag slet som ett djur och fick mitt slutbetyg.
    så bara för att du klarade dig så är din defintion av slutbetyg  och examen det enda rätta? 

Jag har också npf-diagnos som jag fick i vuxen ålder, jag klarade skolan med höga betyg (är tillräckligt gammal för att ha sifferbetyg)  men jag fick kämpa rejält. 

Andra i min klass som också hade npf-diagnoser kämpade lika mycket och ibland ännu mer men klarade sig ändå inte med kompletta slutbetyg. Men dom tog ändå studenten. Med all rätt.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • nuharjagbytt
    Lucius Vorenus skrev 2014-03-08 10:43:27 följande:

Gymnasiesärskolan har egna kursplaner. IM faller under grundskolan. Således två skilda enheter.
    Ok ja då är det ju en annan sak. Om det inte räknas som gymnasium är det stor risk att det inte blir någon student. Men vi var iallafall överens om att TS ska kolla med skolan.
  • Anonym (Tjip)

Om man klarat av sina gymnasiestudier kan man ta studenten. Jättesynd om de som inte klara utbildningen, men man ger knappast alla läkarexamen för att det är synd om de som inte klarar utbildningen och alla som springer Maraton får inte gulmedalj.

• Anonym (Student)

Tack för alla svar... Jag har kollat med skolan och hon får springa ut med vit mössa. Hon gick yrkesintroduktion inriktning ekonomi (IMYRK) hon kommer att gå ut med den klassen.
    Hon har fått D i yrkesämnena och läst upp som sagt svenska och engelska.
    Jag är stolt över hennes kämpande som snart är slut.

Till er som inte har egna barn än......vänta med dömandet. Det kanske du som endag får äta upp allt du sagt. ;)

Anonym (Tjip) skrev 2014-03-08 11:33:37 följande:
    Om man klarat av sina gymnasiestudier kan man ta studenten. Jättesynd om de som inte klara utbildningen, men man ger knappast alla läkarexamen för att det är synd om de som inte klarar utbildningen och alla som springer Maraton får inte gulmedalj.

Det är väl inte riktigt samma sak. När du går gymnasiet får du inget yrkestitel, du blir inte ens barnskötare eller undersköterska av yrkesprogrammen förrän du har ett jobb inom det berörda yrket.

Tackar alla förstående människor, ni finns trots allt.
    Trevlig kväll.
  • Anonym (?)

IM vad är det och vad blir man eller vilken utbildning blir man behörig till? Och självklart kan hon fira om hon har något att fira ! Min son tar studenten i juni (teknik ) och självklart ska han bägge ha studentmössa fest osv .

Svar på tråden Får ta "studenten"