enola skrev 2014-03-15 15:27:05 följande:
Varför karragenan och lecitin?
Förresten, har du koll på om det finns nån choklad som inte innehåller palmolja?
Därför att de är tillsatser och jag föredrar produkter utan tillsatser i någon form. Jag vill exempelvis ha riktig grädde som enbart innehåller grädde (40%), inte sådan som innehåller karragenan (36%). Det kan vara lite trögare att vispa den sådär fluffig (i synnerhet för hand), men hellre naturligt "platt" och ofluffig än konstlat och onaturligt fast.
Choklad innehåller sällan palmolja vad jag vet? ... Jag kollade nu och såg att Marabou kan ha palmolja i sin choklad ibland, men det är inte ett märke som jag köper. Riktig choklad ska bara innehålla kakaoprodukter och socker, men kan tydligen kallas choklad även om fettet i chokladen inte kommer från kakaobönan.
Sedan tillsätts i många choklader lecitin istället för annat fett. Officiellt ska det fungera som emulgeringsmedel, dvs se till att chokladen inte klumpar sig, men i själva verket fungerar det som bindningsmedel och ersättning för kakosmör som är väldigt dyrt och eftertraktat av kosmetikaindustrin.
Det finns en bra choklad på Netto som jag brukar köpa när jag har vägarna förbi, bor du nära en Netto?