• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • QueenBeee

Flera, men det jag undviker mest är hela jävla H&M. Jag vägrar att ens sätta min fot i någon av deras butiker.
    Men en sak som jag har tänkt på är att det verkar vara väldigt många varumärken etc. som spelar fult, så om man ska bojkotta allihop har man inte mycket kvar.

• Tihi
    QueenBeee skrev 2014-03-15 19:44:37 följande:
    Men en sak som jag har tänkt på är att det verkar vara väldigt många varumärken etc. som spelar fult, så om man ska bojkotta allihop har man inte mycket kvar.
    Det är just det som är problemet. Ta det här med djurtestat smink t ex. Det gick bra att köpa otestat fram till 2012 när alla stora märken började sälja till Kina som kräver djurtest. Så Clinique, MAC och alla andra som inte hade djurtestat innan dess gör det nu och lämnar i princip bara konstiga "hälsokostmärken" kvar. Märken som är otestade, t ex Body Shop, ägs ju av Loreal som testar på djur så det blir också uteslutet att köpa. Kvar finns bara Lumene så vitt jag vet som inte är ett hälsokostmärke. Tur att Lumene är ett bra märke men tyvärr så passar ju inte allt från dom just mig och kvar står jag och vet inte vad jag ska köpa utan att förstöra min hy och samtidigt vara snäll mot djuren.
  • Hypnotica
    Tihi skrev 2014-03-15 20:07:07 följande:
    Det är just det som är problemet. Ta det här med djurtestat smink t ex. Det gick bra att köpa otestat fram till 2012 när alla stora märken började sälja till Kina som kräver djurtest. Så Clinique, MAC och alla andra som inte hade djurtestat innan dess gör det nu och lämnar i princip bara konstiga "hälsokostmärken" kvar. Märken som är otestade, t ex Body Shop, ägs ju av Loreal som testar på djur så det blir också uteslutet att köpa. Kvar finns bara Lumene så vitt jag vet som inte är ett hälsokostmärke. Tur att Lumene är ett bra märke men tyvärr så passar ju inte allt från dom just mig och kvar står jag och vet inte vad jag ska köpa utan att förstöra min hy och samtidigt vara snäll mot djuren.
    Trodde EU hade förbjudit djurtestning på nya produkter...?
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Hypnotica

Jag vägrar att flyga med RyanAir och Qantas.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Tihi
    Hypnotica skrev 2014-03-15 20:19:55 följande:
    Trodde EU hade förbjudit djurtestning på nya produkter...?
    Det har dom men vad hjälper det när samma företag säljer samma produkter i Kina där det krävs djurtestat? Så produkterna som skickas till EU är inte testade men samma produkter som skickas till Kina är det och köper du från det företaget så medverkar du ju till att djur plågas.
  • Heobea

Jag försöker att köpa så mycket ekologiskt som bara går. Kaffe, choklad, bananer,ägg mjöl, kött, grönsaker och frukt är alltid ekologiskt hos oss. Försöker dessutom köpa så mycket ekologiska tyger som bara går, liksom minska på plast osv. Försöker undvika parfymerade produkter, scampi, vindruvor och minska utsläpp av div växthusgaser.

Har fått ganska mycket av principer när det gäller ekologiskt och vilka märken man använder av mina föräldrar. Min pappa har t.ex. vägrat köpa produkter från Skogaholmskoncernen efter att de nån gång på tidigt 80-tal köpte upp små mindre bagerier. Han har t.o.m. gått så långt att han lärt sig telefonnumret till deras kundtjänst. Även om ett bolag har sitt egna namn men ingår i Skogaholmskoncernen har de samma kundtjänstnummer.... (smart måste jag säga även om det ibland blir lite tröttsamt)

Vet inte om man egentligen åstadkommer så mycket med bojkott av företag men jag har flera företag som jag undviker stenhårt. H&M, Gina Tricot, Nestlé, Chiquita,Dole, CocaCola, Skogaholm, McDonalds och Barilla (med tillhörande Wasabröd). Tror snarare det handlar om att försöka välja rätt företag än att bojkotta andra.

Dessutom, jag tror att en stor sak vi kan göra är att minska matsvinnet, dvs, slänga mindre mat. Handlar mer smart.

Hygienhäxan!
  • Linnez

Är lite mat jag bojkottar.
    Enbart Svenskt kött/kyckling köper jag nu.
    Köper enbart lokala mjölkprodukter (coops egna märke är tex danskt)
    Mat i största utsträckning köper jag enbart svenskt, som går.

Päls/skinkläder köper jag inte (nyproducerat) 

• Rosebud

Handlar nästan aldrig i en ICA- butik numera. Tycker Hemköp, Willys, Konsum, ja även
    Lidl har större fördelar. Vet inte varför, kan inte se nån saklig grund egentligen. förutom
    att jag alltid ogillat stormarknader. 

Har aldrig handlat på Dressman. I deras fall tror jag det beror på de spänniga stolpillren
    i reklamen. Likadana overkliga människor allesammans. Totalt löjeväckande!

Slutligen är det sällan jag handlar något från nån av alla de firmor som använder
    varulvsröster i reklamen. 

• Anonym (asdjka)
    Anonym (Linda) skrev 2014-03-15 19:10:22 följande:
    På ett sätt håller jag med dig. Men tyvärr är det ju så att det som är mest attraktivt inte handlar om nyttodjur utan snarare om sådana som kan ses "exotiska". Jag blir själv så uppriktigt förbannad över den sida hos oss människor där det ligger ett så genuint intresse i att bli betraktad av andra människor att man, helt frivilligt, väljer att trä djurhudar/päls på sina kroppar. Urk! För att göra saken enkelt; jag skulle aldrig köpa något som inbegriper skinn eller päls (eller tänder/horn osv.) från djur. Det finns så mycket bra inom syntet världen idag att det helt enkelt inte finns något rimligt skäl mer än för att visa vad man har.

/Linda
    Jag förstår vad du menar och jag håller delvis med dig. Däremot är jag inte riktigt lika säker på att syntet alltid är bättre. Till exempel är att dun och päls är bättre än allt annat i extrema miljöer. Då menar jag också extrema som polartrakter och inte snålblåst i Sverige. Jag tänker också på den totala miljöbelastningen, hur syntettyger tillverkas. jag har inte sett någon objektiv jämförelse och så länge den inte finns så kommer jag att konsumera läder och skinn i den mycket måttliga utsträckning som jag gjort i åratal.

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?