Jag försöker att köpa så mycket ekologiskt som bara går. Kaffe, choklad, bananer,ägg mjöl, kött, grönsaker och frukt är alltid ekologiskt hos oss. Försöker dessutom köpa så mycket ekologiska tyger som bara går, liksom minska på plast osv. Försöker undvika parfymerade produkter, scampi, vindruvor och minska utsläpp av div växthusgaser.
Har fått ganska mycket av principer när det gäller ekologiskt och vilka märken man använder av mina föräldrar. Min pappa har t.ex. vägrat köpa produkter från Skogaholmskoncernen efter att de nån gång på tidigt 80-tal köpte upp små mindre bagerier. Han har t.o.m. gått så långt att han lärt sig telefonnumret till deras kundtjänst. Även om ett bolag har sitt egna namn men ingår i Skogaholmskoncernen har de samma kundtjänstnummer.... (smart måste jag säga även om det ibland blir lite tröttsamt)
Vet inte om man egentligen åstadkommer så mycket med bojkott av företag men jag har flera företag som jag undviker stenhårt. H&M, Gina Tricot, Nestlé, Chiquita,Dole, CocaCola, Skogaholm, McDonalds och Barilla (med tillhörande Wasabröd). Tror snarare det handlar om att försöka välja rätt företag än att bojkotta andra.
Dessutom, jag tror att en stor sak vi kan göra är att minska matsvinnet, dvs, slänga mindre mat. Handlar mer smart.