• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Rocket Mania

Ja, en hel del märken. 

Köper dessutom enbart ekologiskt av kaffe, bananer, kött och mejeriprodukter (choklad äter jag inte, annars skulle jag köpt eko där också.

Min dröm skulle vara att alla gårdar som höll djur var mindre, att man kunde köpa köttet direkt från gården och att det skulle kosta ordentligt. Tills dess äter vi rätt lite kött.

• Border
    Rocket Mania skrev 2014-03-15 16:38:53 följande:
    Ja, en hel del märken. 

Köper dessutom enbart ekologiskt av kaffe, bananer, kött och mejeriprodukter (choklad äter jag inte, annars skulle jag köpt eko där också.

Min dröm skulle vara att alla gårdar som höll djur var mindre, att man kunde köpa köttet direkt från gården och att det skulle kosta ordentligt. Tills dess äter vi rätt lite kött.
    Där jag bor finns en underbar gård utanför stan där djuren har det så bra det bara är möjligt. Dessutom slaktas djuren på gården så att de ska slippa transporter. Man beställer kött och därefter slaktas djuret, men enbart om djuret inte är stressat! Djuret skall vara lugnt och harmoniskt när det är dags för slakt annars väntar man med att slakta det. Därför kan de aldrig till 100 procent garantera när man kan få sitt kött som man har beställt. Det kostar mer än i butik, men det är så värt det!
  • Anonym (sverker)
    Border skrev 2014-03-15 16:33:04 följande:
    Jag håller med, men djur dödas också enbart för dess päls och skinn, det är det jag tycker är fel.
    Jag kunde inte hålla med mer. Glad
  • Rosa rugosa

Jag bojkottar en hel del framförallt vissa märken/företag som gör extremt mycket/dålig reklam, tex ica.

• Anonym (Linda)
    Madmoiselle skrev 2014-03-14 15:44:24 följande:
    Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför? Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.
    Ja, det gör jag nog. Eller vissa varor eller kedjor. T.ex. McDonalds, H&M och Max (av olika skäl). Jag bojkottar även torsk, lax och räkor. Tyvärr är vi människor alldeles för intresserade av vad som gynnar oss snarare än att försöka göra skillnad. Vad det gäller Barilla så har jag helt missat den historian, ska genast googla för att undersöka huruvida de ska hamna på min svartlista.

/Linda
  • Tihi

Jag bojkottar massor av företag. Allt från P & G skyr jag som pesten. Jag köper inte heller hudvård, smink, rengöringsmedel, tvättmedel etc från företag som testar på djur. Köper inget från israeliska företag. Kläder försöker jag också köpa enbart från djurvänliga företag.

Problemet är bara att det inte finns så mycket att handla och att det blir väldigt jobbigt att köpa saker när det är så mycket att försöka hålla reda på för att kunna handla minsta lilla sak.

• Anonym (Linda)
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-15 16:26:58 följande:

Jag håller inte med dig. Det är bättre att skinnet tas tillvara än att det slängs bara för att det ser illa ut. Djur slaktas för att människor äter kött och då ska precis allt på djuret tas tillvara för att slakten inte ska vara onödig, skinnet blir skor, köttet blir mat, slaktavfallet blir djurfoder, skelettet blir kalktillskott och juver blir godis.

Nu pratar jag om nyttodjur som får etc och inte pälsdjur som mink.

På ett sätt håller jag med dig. Men tyvärr är det ju så att det som är mest attraktivt inte handlar om nyttodjur utan snarare om sådana som kan ses "exotiska". Jag blir själv så uppriktigt förbannad över den sida hos oss människor där det ligger ett så genuint intresse i att bli betraktad av andra människor att man, helt frivilligt, väljer att trä djurhudar/päls på sina kroppar. Urk! För att göra saken enkelt; jag skulle aldrig köpa något som inbegriper skinn eller päls (eller tänder/horn osv.) från djur. Det finns så mycket bra inom syntet världen idag att det helt enkelt inte finns något rimligt skäl mer än för att visa vad man har.

/Linda
  • Anonym (ylva)

Både ja och nej. Till exempel äter jag inte pasta, så därför bojkottar jag inte Barilla på grund av det nedriga uttalandet om homosexuella, men jag köper det alltså ändå inte.

Jag kan inte komma på något märke jag kategoriskt vägrar att köpa, men jag försöker ändå vara någorlunda informerad när jag väljer varor. Många saker undviker jag ändå av skäl som det ovan - jag använder inte de typerna av produkter.

• Rataxes

Bojkottar postkodslotteriet som delar ut miljontals kronor till ett internationellt brottssyndikat.

If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • weasley

Ja, eller nja. Kanske inte specifikt varumärken men utländskt kött och apelsiner från Israel.

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?