OK för 13 åring dotter att sova över unge ?
hon vill att han ska komma sova över !!
kommer du tillåter detta ?!
Jag tror verkligen inte att de tänker på sex
de är barn
hon vill att han ska komma sova över !!
kommer du tillåter detta ?!
Man behöver inte vara troende för att vara med i frälsis? Antar att du menar frälsningsarmen. Mina barn vet att det är dåligt att ha sex innan man är gift och verkligen känner personen. Man kan bli utnyttjad och sedan lämnad, man kan få könssjukdomar, man kan bli gravid utan att ha en partner och man kommer inte känna sig ren efteråt.
Jag vet så många kvinnor som ångrar att dom blev av med oskulden så tidigt. Så många kvinnor som står och scrubar sig i duschen för att få bort smutskänslan. Känslan av att vara en slampa, att ha blivit utnyttjad, att ha blivit gravid utan att ha ett stabilt liv men en bra partner osv. Jag har förklarat och visat för mina barn att sex kan förstöra ens liv, men att sex även kan skapa liv och ge en mer lycka än någonsin, om man gör det vid rätt tillfälle med rätt person.
Kan tillägga att mina barn är 4 och 5, men jag tror att det är viktigt att förklara sånt här ändå. Sex är det naturligaste som finns, alla som finns på hela jorden finns på grund av att kvinnor och män haft sex. Men det finns många som ångrar det också, dom som gjort det på fel tillfälle. Och sen kan även användas som något hemskt, tex i våldtäkter och tvångsgifte, då är sex det värsta som finns. Men som sagt gör man det rätt så kan det vara underbart istället. Jag är rätt säker på att mina barn kommer vänta.
Mina vänner har haft otur i sina liv. 4 av mina vänner har blivit våldtagna i sina liv. 7 av mina vänner ångrar personen som gav sin oskuld till. 2 av mina vänner hatar sig själva, känner sig utnyttjade och äckliga, känner sig icke älskvärda osv. Det är inga lögner, inget påhitt. Det är många som känner så här, och jag vill verkligen inte att mina barn någonsin ska få behöva känna så här. Visst man kan inte bestämma över att bli våldtagen, men många av sakerna som mina vänner mår så här över känner dom att dom hade kunnat förhindra om dom tänkt lite extra. Tex att gå över till den snygg populära killen mitt i natten för att ha sex eller att låta ens kille fota en naken eller att supa sig redlöst full på en fest och inte ha någon aning om vad som kommer att hända när man däckar.
Jag försöker lära mina barn att alla kan göra misstag och att man ska kunna göra det utan att någon annan ska ta sig rättigheten att förstöra ens liv, men att även om man borde kunna gå naken på stan eller däcka på en fest utan att bli utnyttjad eller våldtagen så händer det ändå. Man måste försöka tänka på konsekvenserna av sitt handlade innan allt man kämpa för förstörs. Det är viktigt.
Dessutom är jag en sån person som man kan berätta allt för, därför vet jag så mycket om mina vänners liv. Jag har även väldigt många "bekanta" vänner, som även dom berättar allt för mig. :)
Ja det kan man, men det är vanligare att man blir lämnad och bedragen av en pojkvän när man är 14. Könsjukdommar borde man inte få om man känt personen länge och även sett dennes provresultat.
Jag lär dom absolut inte att dom ska känna sig smutsiga, jag berättar för dom hur andra har känt efter att dom har gjort vissa saker. Vilka saker vissa ångrar osv. Alla känner ju inte samma, men jag varnar mina barn från att göra saker som skulle ångra. Jag skulle fortfarande älska dom även om dom gjorde något jag sagt att dom inte borde göra för sitt eget bästa, men självklart säger jag det ju. Jag säger även till dom att inte springa över vägen, inte vingla på stolen och att inte springa på blöt golv, ibland lyssnar dom ibland inte men jag vill ju hela tiden bara deras bästa. Jag vill att mina barn ska vara så lyckliga som möjligt, och därför tänka noga på konsekvenserna innan dom gör någonting.
[quote=72803673]te-nick]kakmonstret123 skrev 2014-03-19 20:22:31 följande:[/quote-nick]Det är ju sant ju, det är oerhört naivt och heteronormativt att tro att man förhindrar sex bara genom att förbjuda sitt barn att sova över med en partner av motsatt kön...[/quote]
My bad, jag har tydligen för stor tumme och tryckte fel. En stor tumme upp skulle det vara
I wish.
Men jag vet det ja. Dock så tycker jag inte att något har förbättrats sen dess, förutom den tekninska utvecklingen och kvinnors rättigheter.