• MarieJ

IVF Maj 2014!

Hej på er! :)

Vi har fått remiss till IVF i Falun i början av maj, hela processen från utredningen har gått supersnabbt och idag har jag börjat med provera för att "nollställa" cykeln. Om några dagar är det alltså dags för spray och sen hamnar man väl mitt i klimakteriet då gissar jag ;)

Det är ju ingen lätt grej att gå igenom det här (varken psykiskt eller fysiskt) och vi har inte berättat för så många så jag bollar gärna allt med er som är i samma sits! Alltså om det några fler som är på g med IVF här i vår och ligger ungefär lika i "schemat" så skriv skriv skriv!

• Svar på tråden IVF Maj 2014!
  • Hedwig H
    dizz skrev 2014-04-11 18:51:27 följande:
    Jag har också endo men inte riktigt fått diagnosen ännu även fast jag har cystor, väntat 10 år på det så kan väl vänta lite till...

Imorgon är det meningen att jag ska ha mens men känns inte riktigt som att den är på väg brukar ligga i smärtor vid detta laget då...

Ni som gjort IVF innan, har eran mens gått tillbaka till det normala eller blivit som min och kommer när den känner för det?

Usch, så tråkigt att du inte fått en diagnos. Fick du mens idag?
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Hedwig H
    Killerhillary skrev 2014-04-11 21:46:24 följande:
    Hej hej alla. 

Vet inte om ni kommer ihåg, men jag har precis börjat mitt andra IVF-försök.

Jag är på nässpraydag fem idag, och vet ni - jag känner mig nästan gravid. Det är en tyngdkänsla i livmodern liksom. I morse gjorde jag ett gravtest (CB testa tidigt), och jag vet - jag ville inte bli en sådan som analyserar streckens förekomster eller ej, men nu är jag det - jag tyckte mig se en antydan till ett blått plus-streck. Eller, i alla fall halva plus-strecket (det saknades ett "ben" på plusset). Jag skickade mobilbilden till mannen, och han sade att han "kanske kunde ana något" han också. Vet inte om han sade så för att inte göra mig ledsen?

Det är dag 26 på min cykel idag, så kanske lite tidigt att testa, men enligt testet kan man ha tur och fånga upp det så tidigt som 4 dagar innan mens. 

Ringde IVF-kliniken, sköterskan sade att jag skulle puffa idag också, och ta ett nytt test imorgon bitti. 

Nu kan jag inte göra något annat än att fundera på eventuella graviditetssymptom. Vacklar fram och tillbaka i mitt sinne hela tiden, och googlar googlar googlar precis alla tecken på pseudograviditet, och hur det varit för sådana som trott de varit gravida och inte varit det. Och sådana som varit det. 

FAN Jag vågar inte testa imorgon igen. Vill vill vill så gärna att det ska vara positivt!!!

Kan man ha sådan vansinnig vansinnig tur att det mirakulöst bara går av sig själv ägglossningen innan IVF? 

Jag vågar inte hoppas. Orkar inte bli besviken. 

Jag blir tokig. 

Men oj vad spännande! Du måste hålla oss uppdaterade
    Besök gärna min blogg efterendometrios.blogspot.se/ där jag skriver om endometrios!
  • Killerhillary

Hej, tack för att ni finns med mig <3. Tog ett test i morse igen, som fortfarande är så grymt svagt att det inte är klokt, men kanske att det är mer ett helt streck idag? Det är iaf lika brett som det ska vara, men ack, oj så svagt. 

Ägnade kvällen igår åt att googla spökstreck på clearblue, och det finns mängder av sådana som ser ut precis som mina gjort. :-/.

Idag har jag dag 27 i cykeln. Har ibland långa cykler, men det känns inte så sannolikt att jag skulle vara perfekt gravid och inte se det starkt på testet idag känns det som. Kanske är jag gravid men det är något fel på det hela. Ja ni förstår, så här snurrar det runt! Men är ändå jättejätteglad för att få ha dessa tankar. Det är ju en gåva att vara i en situation där man ens kan tro att man kan vara gravid!

Skulle eg vilja hoppa över att testa någon morgon, bara för att lättare kunna utvärdera om det blir starkare och starkare eller inte. Vill bara inte riskera att (OM jag nu är gravid) spraya ett dygn i onödan. Som jag läst verkar det inte som om de tror det ska skada embryot eller graviditeten, men jag tycker det är ruggigt läskigt. Tänk om sprayningarna  i sig gör att graviditeten pajar. 

Så sammanfattningnsvis - funderar vidare, testar vidare, uppdaterar vidare

MarieJ vad roligt att vi sprayar samtidigt. Vad tidigt i cykeln du började, varför är det upplagt så för dig? 

Kram till alla kämpar där ute. 

• Killerhillary

Hej, dagens test-update: 

Idag var testet fortfarande löjligt svagt, men det är definitivt starkare än det var i förrgår, när jag testade första gången. 

Jag ringde sköterskan och hon sade till mig att sluta spraya. Hade redan tagit morgonens spray i väntan på telefontiden, men men . 

Det känns overkligt. Hela kylen full med IVF-mediciner och så ska jag avbryta. TÄNK om det var så att det räckte att skrämma äggstockarna med ett till äggplock. 

Tokstirrar efter tecken på att flytningarna ska bli brunfärgade typ hundra gånger om dagen. Den här cirkusen gör att man blir lite udda. 

Hoppas hoppas hoppas

• BinniBoo

Hej. Hoppar in här.. Ska påbörja IVF på Sahlgrenska i mitten/slutet av maj. Jag ska köra det korta schemat, dvs jag slipper nässprayen och går direkt på sprutorna. För jag hade tydligen oerhört bra äggproduktion som det var och läkaren var helt fascinerad när han gjorde UL. Egentligen är det inget fel på varken mig eller min sambo, vi hade säkert kunnat bli gravida direkt om det inte hade varit för ett sjukhus som aldrig kollade upp varför jag hade så ont utav en kopparspiral utan bara tog ut den.. för några månader senare började jag få rejäl värk när jag hade ägglossning och det blev bara värre och värre för varje gång så tillslut var det så illa att jag ringde akuten på samma sjukhus som hånade mig i telefonen och sa att de inte tar in nån för lite mensvärk. Så jag fick vänta tills nästa vardag och ringa KK mottagningen, vilket jag gjorde och fick en tid 1,5 månad senare! Väl där blev jag så felbehandlad man kan bli.. Under UL såg läkaren en 12 cm stor cysta, fick ta en massa tester som inte såg bra ut och läkaren sa att det blir remiss till ett annat sjukhus och akutoperation. Hon sa att jag hade cancer och att jag skulle vara förberedd på att de skulle operera bort allting, dvs livmoder, äggstockar och äggledare. Jag var då bara 20 år gammal. En vecka senare låg jag på operationsbordet 25 mil hemifrån. När jag vaknade upp efter operationen fick jag ligga och vänta i 8-10 timmar innan läkaren hade vett och komma och berätta vad de tagit bort, inte kunde jag sova när jag var ovetandes. Då hade de som tur var bara behövt ta bort bägge äggledarna pga en kraftig inflammation. Dom var helt förstörda. Men någon cysta fanns inte utan det var mina äggledare som var så inflammerade! Och nån cancer hade jag inte heller..

Sen fick jag komplikation av ryggmärgsbedövningen oxå och fick ligga kvar i nästan 2 veckor helt nerdrogad så det var ingen rolig upplevelse.. Stämde sjukhuset som del tog ut kopparspiralen utan att kolla upp varför jag hade ont av den och dels felbehandlat mig. Och jag fick rätt mot sjukhuset. Enligt en expert läkares uttalande hade det räckt med ett enda test när de tog ut kopparspiralen så hade de sett att jag fått en inflammation och då hade det gått att åtgärda med antibiotika.. istället fick jag gå med smärtor i flera månader och ingen som tog mig på allvar.

Så både jag och sambon funkar som vi ska men jag saknar äggledarna. Jag har ett barn sen tidigare, som var drygt 6 månader när jag fick plocka bort äggledarna. Och nu ska vi försöka få till vårat första gemensamma barn. Jag ska börja ta sprutorna nästa mens, i mitten på maj någon gång. Men jag är oerhört nålrädd! Har ju varit tvungen att ta sprutor själv innan, men det har tagit mig timmar att få till det ordentligt och nu måste mn ju ta dom exakta klockslag.. så detta ska ju bli spännande.. Men sen fick jag veta vad som väntar under äggplocket... kanyl i armen.. och det är 100 ggr värre än sprutorna så nu ser jag inte sprutorna som nåt jobbigt iaf utan den där förbannade kanylen.. undrar om man kan välja att vara utan smärtindring då för det är jag hellre än att få en kanyl i armen. Som sagt är det det värsta jag vet.. Hua!!

(¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • MarieJ
    Killerhillary: Det här känns ju nästan som en serie eller nåt som man inte kan sluta följa! Rent spontant så kan jag ju tycka att om strecket nu är tydligare än det var vid det tidigare testet så borde det ju luta åt att det är positivt :) Kan verkligen tänka mig att du blir förvirrad av allt som händer..vad säger sköterskan att du ska göra nu då, är det bara att vänta och se eller ska du få åka och kolla?

Jag vet faktiskt inte varför jag fick börja såhär tidigt i cykeln och vet heller egentligen inte vad det blir för skillnad när man börjar tidigt gentemot att börja sent. Ibland är man så inne i allt att man glömmer bort att fråga ;)

BinniBoo: Usch vad tråkigt att höra att du blivit så felbehandlad :/ Tycker det är så skrämmande att sånt där ens kan hända. När man söker hjälp för något så förväntar man ju sig att man blir rätt behandlad..Jag har själv en läkare som säger att jag har en ganska stor cysta på ena äggstocken vilket såklart oroar mig men när han bett sina kollegor att "dubbelkolla" så syns den knappt och man vet ju fasen inte vad man ska tro! Sen kan man ju undra hur pass säger han när när andra måste dubbelkolla också iof..

Hoppas hur som helst att det går bra för dig och att du får bra stöd av de som ska hjälpa dig med behandlingen så att du fixar allt med sprutorna och kanylen. Man får försöka tänka att det förhoppningsvis är värt obehaget.

Elinmariaregina
    : Jag har valt att inte skriva om IVF-processen i min blogg p.g.a att vi har inte berätta detta för så många, har fått för mig att jag skulle känna mig pressad på nåt vis om folk visste :) Jag har dock kikat in på din blogg och läst lite och såg att ni också verkar gå på IVF-kliniken i Falun dit vi också ska. Skulle gärna prata med dig lite mer så om du vill får du gärna skicka ett PM till mig om du känner för det! 

Kram på er alla! :)
  • Hedwig H

Binniboo - men fy vilken resa! Och jag blir så arg på attityden att kvinnor ska klara av "lite" värk! Ännu hemskare är att den attityden finns hos sjukvården också. (Har endo så frågan om att kvinnors värk ska tas på allvar ligger mig varmt om hjärtat.)

Du ska säkert se att det kommer att gå bättre och bättre med både sprutor och kanyler. När är det beräknat äp?

• Hedwig H
    Elinmariaregina skrev 2014-04-13 20:16:49 följande:
    Någon av er här inne som skriver blogg, vill jättegärna följa :) De som känner för det får gärna följa min! varivfresa.blogspot.se/

Jag har en blogg (efterendometrios.blogspot.com) där jag skriver om endometrios och vår ivf som du gärna får följa. Ska kika in på din också när jag sitter bättre till. Går du också igenom ivf nu i maj?
  • BinniBoo

Jo det har varit en oerhört jobbig resa.. speciellt när jag ett år efter operationen var på efterkoll och en ny läkare på samma sjukhus säger att jag har en stor cysta som sitter precis mellan äggstocken och livmodern så han visste inte vart den satt fast så det vart samma prover igen och det var samma sköterskor i samma rum så det blev deja vu. Men proverna var bra som tur var och läkaren ville jag skulle börja med p spruta eller p piller för att det KAN förebygga cystor.. eftersom jag är spruträdd vart det p piller som jag blev helt knäpp utav.. humörsvängningar, depression etc så jag slutade med dom och ringde läkaren men han fattade ingenting och sen dess har jag inte haft kontakt med det sjukhuset. Har varit på en koll på ett annat sjukhus och de såg inga cystor eller nåt annat konstigt fastän jag nu inte ätit p piller på 3 år.

Det värsta med allting är ju att sjukhuset har tagit ifrån mig möjligheten att bli gravid på egen hand.. även fast jag fick rätt så kompenserar det aldrig för vad dom gjort mot mig.

Har inte fått nåt datum för ÄP utan de skrev bara upp ungefär när mensen kommer som vi ska utgå ifrån och det skulle bli ca 16/5.. Men självklart var mensen i mars 10 dagar sen bara för det.. den som alltid är punktlig annars så nu lär allt bli uppskjutet några dagar.. men får hoppas mensen nu i april kommer tidigare och jämnar ut det hela.

(¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
Svar på tråden IVF Maj 2014!