• Anonym (Dumma bonusmamman)

Dessa pappor..

Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen.

I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i.

Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger.

Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag.

Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)

• Svar på tråden Dessa pappor..
  • Schna

Jag har ett barn i den åldern och hon skulle utan snack gå och köpa nytt schampo eller på eget initiativ försöka ersätta mig om jag handlat hem nytt. Jag hade bett henne behålla pengarna de första fem gångerna eller så, beroende på hur ofta det handlar om. Skulle jag däremot börja införa ett gäng principer och regler (som jag inte ens själv lever upp till) baraföratt så skulle hon bli oerhört arg och allt annat än tillmötesgående.

It takes a fool to remain sane
  • MuppinCowboy
    Gung Ho skrev 2014-04-17 14:18:29 följande:
    Dessa Pappor..?
    Borde inte tråden heta Min Sambo...
    Bra uppmärksammat, det har du alldeles rätt i
    Dumhet diskriminerar inte
  • eMund

Vad har ovilja från dig TS att låna ut schampo med att pappor att göra? De var ju inte pappan i fråga som var ovillig att lösa sitvationen. Snarare bonusmamman som vill visa att bonusbarnet inte är viktigt. Skärpning!

• MuppinCowboy
    eMund skrev 2014-04-17 15:25:44 följande:
    Vad har ovilja från dig TS att låna ut schampo med att pappor att göra? De var ju inte pappan i fråga som var ovillig att lösa sitvationen. Snarare bonusmamman som vill visa att bonusbarnet inte är viktigt. Skärpning!
    Hur tänker du där?
    Pappan var villig att lösa det ja, men hur? Jo genom att låta bonusmamman stå för lösningen.

Hade pappan löst det hade han och dottern åkt förbi en affär och köpt nytt schampo.
    Man förutsätter inte att man får ta andras personliga saker (egna hygienartiklar faller under den kategorin)  utan att fråga. 
    Så pappans lösning var inte en bra lösning på situationen, eller hade det varit ok om han lånat ut dotterns smink till bonusmamman utan att fråga dottern? självklart inte.

Sina egna saker kan man låna man ut hur man vill, andras saker frågar man innan.
    Det är inte dotterns glömska som är problemet utan pappans nonchalanta beteende och oförmåga att lösa situationen på ett bra sätt.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (tuss)
    Anonym (Så e de) skrev 2014-04-17 11:37:26 följande:
    Jo jag har 100% rätt. Eftersom det här handlar om att tjejen inte har tagit sitt ansvar och prickat av sin checklista innan hon stack hemifrån. Och då är det viktigt att hon får känna konsekvenser av det i form av att hon minsann får köpa sitt egna champoo eller åka hem igen och hämta det hon glömde. Med den konsekvensen så lär sig också tjejen att inte göra om samma misstag i framtiden. Så du har 110% fel! tyvärr, jag är ledsen
    Nej du ser att det är inte alls viktigt att hon behöver ta den konsekvensen och detta kommer inte ha någon som helst inverkan på hennes framtid.
    Jag vet inte vilken värld du lever i när du talar om 110% fel tyvärr...
  • Anonym (tuss)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-17 11:50:22 följande:
    Men det är ju inte föräldrarnas nya partners som har valt tillvaron utan det är föräldrarna som är ansvariga för att barnets situation är som den är.
    När föräldrar separerar är det alltså inte alltid bara barnet som drabbas utan även eventuella nya partners

Om barnet glömt schampo så är det kanske inget stort problem men ändå upp till föräldrarna att fixa, och då inte genom att ta någon annans saker utan att ens fråga, tycker du inte?
    Ens barn går väl före en partner!
  • Anonym (EQ)

Hur kan man ens anse att en 14-åring är curlad för att man köper hem hygienartiklar även till 14-åringen???

• Ess
    Anonym (tuss) skrev 2014-04-18 23:54:07 följande:
    Ens barn går väl före en partner!
    Så om din partners barn behöver låna bilen, så accepterar du att din partner tar dina bilnycklar och ger barnet, utan att ens fråga dig?
    Opponerar du dig sen över att få stå för skadorna barnet åsamkat bilen, så ska du slängas ut?
    Väldigt extremt underligt resonemang.

Jag kan hålla med så långt som att ett litet barns behov går först, MEN sen kommer eget ansvar in i bilden ju äldre barnet blir. 
    Sen tror jag att ts reagerat annorlunda om tjejen kommit direkt till henne och sagt att hon glömt schampot och bett att FÅ LÅNA av ts.
    Hade min man kommit och bara tagit mina grejer, så hade det blivit tvärstopp på den fronten, och i förlängningen även på andra.
  • Anonym (EQ)
    Ess skrev 2014-04-19 08:53:54 följande:
    Så om din partners barn behöver låna bilen, så accepterar du att din partner tar dina bilnycklar och ger barnet, utan att ens fråga dig?
    Opponerar du dig sen över att få stå för skadorna barnet åsamkat bilen, så ska du slängas ut?
    Väldigt extremt underligt resonemang.

Jag kan hålla med så långt som att ett litet barns behov går först, MEN sen kommer eget ansvar in i bilden ju äldre barnet blir. 
    Sen tror jag att ts reagerat annorlunda om tjejen kommit direkt till henne och sagt att hon glömt schampot och bett att FÅ LÅNA av ts.
    Hade min man kommit och bara tagit mina grejer, så hade det blivit tvärstopp på den fronten, och i förlängningen även på andra.
    Barn Ess, inte vuxna barn som är kapabla att fixa allt själva. Att tjafsa om hårschampo är patetiskt. Det är Ts och pappan som bråkar om det, inte flickan.... Så varför ska hon få skit?
Svar på tråden Dessa pappor..