• Anonym (Dumma bonusmamman)

Dessa pappor..

Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen.

I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i.

Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger.

Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag.

Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)

• Svar på tråden Dessa pappor..
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Dumma bonusmamman) skrev 2014-04-16 21:26:45 följande:
    Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen. I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i. Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger. Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag. Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)
    Jag håller med dig. När man är 14 år ska man verkligen kunna packa själv. Och hur ska man lära sig om man aldrig får ta konsekvenserna?
  • BioBonus
    Anonym (EQ) skrev 2014-04-17 09:24:05 följande:

Varför skulle flickan ta med schampo från mamman? Behöver inte även mamman schampo under veckan som flickan är borta?

Jag tycker att det är idioti att kräva att tjejen ska sno mammans schampo, förbjuda henne att ta det som finns hemma hos er. där hon är, och sen tycka att hon ska betala ur egen ficka.

Välj dina strider. Det här är inte en av dem...

Flickan har eget schampo till träning, likväl som jag antar att hon har träningskläder. Är det fruktansvärt för våra skilsmässobarn att ta träningskläder från ett hem till ett annat också? Måste de ha dubbla uppsättningar av all utrustning för att inte känna sig oälskade? Ingen har sagt att hon ska sno mammans schampo. Läs om läs rätt.

Nu har ni snöat in på ett problem i det här som en del av er skapat själva genom att inte läsa vad spm står.
  • Anonym (Hepp)
    RubyRed skrev 2014-04-16 21:35:03 följande:

Har du aldrig glömt packa något? Jag vet att jag hat gjort det vid ett antal tillfällen.
    Visst är det lätt att glömma ibland. Det har jag också gjort som vuxen. Vad fick jag göra då? Jo KÖPA nytt schampo eller tandkräm eller vad jag nu glömt.
  • Anonym (EQ)
    BioBonus skrev 2014-04-17 09:37:47 följande:
    Flickan har eget schampo till träning, likväl som jag antar att hon har träningskläder. Är det fruktansvärt för våra skilsmässobarn att ta träningskläder från ett hem till ett annat också? Måste de ha dubbla uppsättningar av all utrustning för att inte känna sig oälskade? Ingen har sagt att hon ska sno mammans schampo. Läs om läs rätt.
    Nu har ni snöat in på ett problem i det här som en del av er skapat själva genom att inte läsa vad spm står.
    Ja, det är fruktansvärt svårt. Varför inte låta den stackars tjejen slippa packa precis allt hon behöver för att vara hos mamma, och hos pappa, eller på fotbollsläger? Kan hon inte få vara en normal tonåring som faktiskt inte behöver hålla på och packa hela jävla tiden? Hur svårt kan det vara för pappan att köpa hem duschsaker så att tjejen alltid har det hemma, och inte behöver komma ihåg att även packa det? Tar hon med tandborsten mellan föräldrarna också?

Vem fan vill bo i en resväska varannan vecka???
  • BioBonus
    Anonym (EQ) skrev 2014-04-17 09:40:18 följande:
    Ja, det är fruktansvärt svårt. Varför inte låta den stackars tjejen slippa packa precis allt hon behöver för att vara hos mamma, och hos pappa, eller på fotbollsläger? Kan hon inte få vara en normal tonåring som faktiskt inte behöver hålla på och packa hela jävla tiden? Hur svårt kan det vara för pappan att köpa hem duschsaker så att tjejen alltid har det hemma, och inte behöver komma ihåg att även packa det? Tar hon med tandborsten mellan föräldrarna också?

Vem fan vill bo i en resväska varannan vecka???
    Intressant synpunkt. Tror inte mina killar hade gått med på det dock. Att inte själva bestämma vilka träningskläder de ska ha oavsett om det är min eller pappans vecka skulle få dem att sparka bakut. Att ha dubbla uppsättningar hockeyutrustning eller ridkläder känns enormt oekonomiskt. Sen att de har allt annat dubbelt som vardagsklädsel etc gör ju att de inte bor i kappsäck. Och att de inte har dubbla uppsättningar hockeyskydd innebär ju inte att de inte har egna tandborstar.

Växla ner ;)
  • Gardenia

Jag är har delade meningar om den här sitationen. Först och främst så borde en 14 åring kunna ta ansvar för att packa själv och lösa det om hon glömt något. Men som sagt kan alla glömma något och att låta henne lägga ut pengar för det är lite hårt. Dock ska pappan INTE köpa schampot åt henne. Ge henne lite pengar så får hon köpa det själv tycker jag!

• Anonym (EQ)
    BioBonus skrev 2014-04-17 09:46:15 följande:
    Intressant synpunkt. Tror inte mina killar hade gått med på det dock. Att inte själva bestämma vilka träningskläder de ska ha oavsett om det är min eller pappans vecka skulle få dem att sparka bakut. Att ha dubbla uppsättningar hockeyutrustning eller ridkläder känns enormt oekonomiskt. Sen att de har allt annat dubbelt som vardagsklädsel etc gör ju att de inte bor i kappsäck. Och att de inte har dubbla uppsättningar hockeyskydd innebär ju inte att de inte har egna tandborstar.
    Växla ner ;)
    Så olika det kan vara för min tonårstjej packar med de saker HON vill ta mellan hemmen men saker som schampo, hårborstar, tandborste mm har hon självklart både hemma här och i sitt andra hem. Det räcker med att packa ner favoritjeansen och ett par tröjor och favoritträningskläderna. Vem fan kräver att de ska ta med schampo??
  • BioBonus
    Anonym (EQ) skrev 2014-04-17 09:49:48 följande:
    Så olika det kan vara för min tonårstjej packar med de saker HON vill ta mellan hemmen men saker som schampo, hårborstar, tandborste mm har hon självklart både hemma här och i sitt andra hem. Det räcker med att packa ner favoritjeansen och ett par tröjor och favoritträningskläderna. Vem fan kräver att de ska ta med schampo??
    Hon skulle packa ner sitt schampo som hon har eget i sin träningsväska vilket stod på packlistan inför träningslägret...

Det var inte att någon krävde att hon skulle ta med sig egna hygienartiklar för en vecka hemma med sin familj. Ser du inte skillnaden i det du lägger fram som problemet i det här och vad som det faktiskt handlar om? Hon fick, med mkt tjat, eget ansvar att packa med det hon ville ha med på lägret och nu glömde hon schampot och får, eventuellt, klara sig utan en helg.

Hur du kan få det till att det är en stackars flicka som lever i kappsäck och förväntas sno sin mammas schampo är obegripligt. Men underhållande :)
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (Dumma bonusmamman) skrev 2014-04-16 21:26:45 följande:
    Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen. I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i. Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger. Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag. Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)
    Jag tycker att det är bra att man hjälper och uppmuntrar barnen till att ta eget ansvar.
    Samtidigt får man vara medveten om att det är en process för dem, ett lärande. Att de inte fixar det helt första gången.

Det finns många olika sätt att hantera den situationen som uppkommit.
    Själv hade jag låtit flickan ta konsekvensen av det glömda schampot och balsamet genom att hon antingen fick gå/åka och hämta det hos mamman (beror förstås på hur långt bort mamman bor) eller själv gå ner till affären och köpa schampo och balsam (vi har en affär 50 m från dörren som har öppet nästan jämt). Men jag hade inte krävt att flickan skulle använda sina egna pengar utan hon hade fått pengar till att köpa "vanligt" schampo och balsam i livsmedelsaffären. Det går ändå åt förr eller senare.
  • SupersurasunkSara

Jag tycker du har rätt TS, jag håller på och tragglar med min älskade tonåring som jag i vissa saker (som den du nämde) har curlat tidigare.

Svar på tråden Dessa pappor..