• Anonym (Dumma bonusmamman)

Dessa pappor..

Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen.

I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i.

Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger.

Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag.

Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)

• Svar på tråden Dessa pappor..
  • Anonym (Jupp)
    Anonym (tuss) skrev 2014-04-16 23:02:00 följande:
    Alla kan glömma!
    Ja alla kan glömma men försöker man lära en tonåring att ta ansvar så är det en "enkel" läxa, särskilt när hon har blivit påmind om och om igen att kolla listan. Det är inte dyrt så det är inget stort inköp för en 14-åring. Hade det varit inköp av mycket saker eller något dyrare så hade jag kanske inte tyckt hon skull behövt betala för det.

För övrigt så ska väl pappan också ha schampo med sig så det är väl enkelt att låna av hans eller får han också köpa nytt med sin månadspeng? Det finns ju bara en flaska hemma...
  • Anonym (tuss)
    Anonym (Jupp) skrev 2014-04-16 23:48:32 följande:
    Ja alla kan glömma men försöker man lära en tonåring att ta ansvar så är det en "enkel" läxa, särskilt när hon har blivit påmind om och om igen att kolla listan. Det är inte dyrt så det är inget stort inköp för en 14-åring. Hade det varit inköp av mycket saker eller något dyrare så hade jag kanske inte tyckt hon skull behövt betala för det.

För övrigt så ska väl pappan också ha schampo med sig så det är väl enkelt att låna av hans eller får han också köpa nytt med sin månadspeng? Det finns ju bara en flaska hemma...
    Det handlar om en liten summa, men en större summa för en tonåring än en vuxen...
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Jupp) skrev 2014-04-16 23:48:32 följande:
    Ja alla kan glömma men försöker man lära en tonåring att ta ansvar så är det en "enkel" läxa, särskilt när hon har blivit påmind om och om igen att kolla listan. Det är inte dyrt så det är inget stort inköp för en 14-åring. Hade det varit inköp av mycket saker eller något dyrare så hade jag kanske inte tyckt hon skull behövt betala för det. För övrigt så ska väl pappan också ha schampo med sig så det är väl enkelt att låna av hans eller får han också köpa nytt med sin månadspeng? Det finns ju bara en flaska hemma...

Jag tycker att det är märkligt att flickan måste ta med sig eget schampo och balsam när hon åker mellan sina föräldrar. Ts uppger ju att flickan glömde sitt schampo hos sin mamma. Vilken läxa lär man sig av att behöva släpa på förbrukningsvaror mellan sina föräldrar? Att man är gäst och inte boende familjemedlem? När det gäller att ts bara har en enda schampoflaska hemma så kan det väl inte vara en så big deal att köpa en flaska till. Det handlar om schampo i jösse namn. Jag fattar ärligt talat inte vilken läxa ungen ska lära sig av att behöva släpa på schampo mellan föräldrarna och behöva köpa eget om hon glömmer det. Hon är väl ändå en familjemedlem och hennes föräldrar är ju skyldiga att förse henne med hygienprodukter. Detta verkar handla om något annat än bara en schampoflaska eller att lära ungen en läxa för att hon har glömt schampot hos mamman.
  • Ess

Alla kan glömma, och då kan man hjälpa. MEN är det ett väl inövat beteende att strunta i att kolla sina grejor och tro att alla andra ska fixa, då behövs det en näsbränna, och det hjälper också.

• BioBonus
    Anonym (Eva) skrev 2014-04-17 00:00:06 följande:

Jag tycker att det är märkligt att flickan måste ta med sig eget schampo och balsam när hon åker mellan sina föräldrar. Ts uppger ju att flickan glömde sitt schampo hos sin mamma. Vilken läxa lär man sig av att behöva släpa på förbrukningsvaror mellan sina föräldrar? Att man är gäst och inte boende familjemedlem? När det gäller att ts bara har en enda schampoflaska hemma så kan det väl inte vara en så big deal att köpa en flaska till. Det handlar om schampo i jösse namn. Jag fattar ärligt talat inte vilken läxa ungen ska lära sig av att behöva släpa på schampo mellan föräldrarna och behöva köpa eget om hon glömmer det. Hon är väl ändå en familjemedlem och hennes föräldrar är ju skyldiga att förse henne med hygienprodukter. Detta verkar handla om något annat än bara en schampoflaska eller att lära ungen en läxa för att hon har glömt schampot hos mamman.
    Nu stod det ganska tydligt att det handlade om schampo o balsam som flickan hade speciellt för sina träningar... Nu gick du igång kraftigt på något som inte ens fanns med i situationen.

Det är väl inget konstigt med att barnen har egna hygienartiklar till träning istället för att alltid ta med sig familjens? Det har mina haft också. Det är väl inget tecken på att de skulle behandlas som gäster i sitt eget hem?

Om nu flickan skulle packa själv utifrån en lista och mamma o pappa tjatat om att hon ska kolla listan så är det väl inte mer än rätt att hon får skylla sig själv och ta konsekvensen? Det är en helg utan schampo - hon lär inte glömma det nästa gång.

Och nej - jag är så oansvarig mot mina barn så jag har en flaska hemma åt gången och köper nytt när den är på väg att ta slut. Glömmer jag det får håret vara skitigt tills i morgon. Vi har inte plats att ha lager av allt :)
  • nernu

Jag har alltid varit jätteslarvig och glömsk och sen och allt möjligt. Mina föräldrar stöttade och hjälpte in absurdum, Och jag har lyckats bli vuxen och kan ta ansvar ändå. Jag har dessutom ett extremt förtroende för mina föräldrar. De har gjort allt för mig och jag gör allt jag kan för dem. Kommer att göra det när de blir gamla också. 

Hon kommer bli vuxen även om ni är snälla mot henne.

• Påven Johanna

I vår familj har alla vi vuxna valt att vara väldigt tillmötesgående och överseende när det gäller glömska och packning. Det är en bökig grej att bo på två ställen och att göra det hela tiden och under många år. Checklistor i all ära, själv får jag helt enkelt inse att jag trots att jag är både vuxen, välorganiserad och ordentlig faktiskt också har svårt att få med mig precis allt till eller hem från vårt lantställe. 

Jag hade köpt det egna speciella som används på träningar så att det fanns i båda hemmen. Och vid ett tillfälle som det här återgivna hade jag inte statuerat exempel. Hade inte sett någon anledning. 

• Anonym (EQ)

Varför skulle flickan ta med schampo från mamman? Behöver inte även mamman schampo under veckan som flickan är borta?

Jag tycker att det är idioti att kräva att tjejen ska sno mammans schampo, förbjuda henne att ta det som finns hemma hos er. där hon är, och sen tycka att hon ska betala ur egen ficka.

Välj dina strider. Det här är inte en av dem...

• Myling

"Alla kan glömma" visst, men det är bara torsdag. Hur svårt kan det vara för en tonåring att ta sig förbi en affär före helgen och slanta upp 50 spänn för nytt schampo och balsam? Inte så svårt va... Och om det nu är så jobbigt, varför ska TS tvingas göra samma sak när hon plötsligt skulle bli av med sina grejer...?

• Myling

Men om föräldrarna vanligtvis betalar schampot så skulle jag låtit henne få pengar för det, för det kommer ju gå åt förr eller senare, eller hur?

Svar på tråden Dessa pappor..