• Anonym (Dumma bonusmamman)

Dessa pappor..

Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen.

I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i.

Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger.

Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag.

Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)

• Svar på tråden Dessa pappor..
  • MuppinCowboy
    Anonym (Eva) skrev 2014-04-17 11:25:22 följande:

I första hand hade flickan fått gå hem till sin mamma och hämta schampot. I andra hand hade hon själv fått gå till affären och köpa schampo för våra hushållspengar. I sista hand hade jag erbjudit mitt schampo antingen genom att hälla över lite i en tom reseflaska eller i nödfall fått ta med sig mitt schampo.
    Bra svar, jag hade kunnat göra detsamma men inte om sambon hade ställt mig inför fullbordat faktum att jag ska dela med mig för då hade han fått ordna schampot själv.

Jag vill gärna välja eller bli tillfrågad först så det jag vänder mig emot är inte att tjejen skulel få schampo utan att pappan täcker upp genom att låta det gå ut över andra som inte blir tillfrågade ens en gång.

Tjejens beteende är inget ovanligt om än irriterande men pappans beteende däremot är enbart nonchalant
    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Så e de)
    Anonym (tuss) skrev 2014-04-17 11:33:13 följande:
    Känner mig lite förvirrad nu, kommer man få ett helvete med diskussioner för att man köper schampo till sina barn? vart finns logiken i det?
    Jag har 2 barn, en dotter och en son, som jag har köpt schampo till och inte tycker jag livet blivit jobbigt för att jag gjort det så du är den som har 100% fel.
    Jo jag har 100% rätt. Eftersom det här handlar om att tjejen inte har tagit sitt ansvar och prickat av sin checklista innan hon stack hemifrån. Och då är det viktigt att hon får känna konsekvenser av det i form av att hon minsann får köpa sitt egna champoo eller åka hem igen och hämta det hon glömde. Med den konsekvensen så lär sig också tjejen att inte göra om samma misstag i framtiden. Så du har 110% fel! tyvärr, jag är ledsen
  • Anonym (Eva)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-17 11:33:25 följande:
    Bra svar, jag hade kunnat göra detsamma men inte om sambon hade ställt mig inför fullbordat faktum att jag ska dela med mig för då hade han fått ordna schampot själv. Jag vill gärna välja eller bli tillfrågad först så det jag vänder mig emot är inte att tjejen skulel få schampo utan att pappan täcker upp genom att låta det gå ut över andra som inte blir tillfrågade ens en gång. Tjejens beteende är inget ovanligt om än irriterande men pappans beteende däremot är enbart nonchalant

Jag håller med dig. Jag hade blivit väldigt upprörd om pappan eller flickan hade tagit mitt schampo utan att fråga.
  • Jonasson

Vilket larvigt litet problem! Sjukt att gnälla på ett forum för en sådan sak. Jag skulle vilja vända på det. Det är alltid barnen som drabbas när föräldrar separerar och det är dom som får utan att bestämma själva förflytta sig mellan två olika hem. Den dagen de vuxna väljer att skifta mellan två bostäder och allt vad det innebär med att frakta sina saker fram och tillbaka då skulle vi nog inte få se någon uttrycka sig så här. Men det är klart vuxna skulle aldrig någonsin utsätta sig för ett sådant jobbigt logistiskt problem. 

• MuppinCowboy
    Jonasson skrev 2014-04-17 11:43:28 följande:
    Vilket larvigt litet problem! Sjukt att gnälla på ett forum för en sådan sak. Jag skulle vilja vända på det. Det är alltid barnen som drabbas när föräldrar separerar och det är dom som får utan att bestämma själva förflytta sig mellan två olika hem. Den dagen de vuxna väljer att skifta mellan två bostäder och allt vad det innebär med att frakta sina saker fram och tillbaka då skulle vi nog inte få se någon uttrycka sig så här. Men det är klart vuxna skulle aldrig någonsin utsätta sig för ett sådant jobbigt logistiskt problem. 
    Men det är ju inte föräldrarnas nya partners som har valt tillvaron utan det är föräldrarna som är ansvariga för att barnets situation är som den är.
    När föräldrar separerar är det alltså inte alltid bara barnet som drabbas utan även eventuella nya partners

Om barnet glömt schampo så är det kanske inget stort problem men ändå upp till föräldrarna att fixa, och då inte genom att ta någon annans saker utan att ens fråga, tycker du inte?
  • ArthurDent

Jag tycker det är jätteviktigt att lära mina barn att ta ansvar. Jag tycker också att det är jätteviktigt att lära dem att man hjälper varandra när det kniper, speciellt inom en familj. Funkar fint, de har hjälpt mig utan att tveka eller gnälla flera gånger när det trasslat till sig, även när det faktiskt beror på att jag klantat mig.

Det gör de förmodligen för att de vet att jag hjälper dem när de behöver och det är rimligt. 

Att 14-åringen får packa själv är jättebra! Om hon upptäckt att hon saknat schampoot när hon var på lägret så är det förstås inte rimligt att någon skulle ta på sig storbesvär att fixa hennes miss. Inte heller så är det rimligt att du TS skickar med henne ditt enda eller dyra schampo så att du måste ta på dig besväret att köpa nytt om hon lika gärna kunde göra det. I det läget är det helt rimligt att hon får en slant i handen och får knata iväg själv och köpa nytt (för hennes föräldrar står väl normalt för det och det är ju en förbrukningsvara, så det är ju ingen extrakostnad för er).

Men nu låter det mer som att du TS mer är ute efter att hon ska straffas av ren princip. Om hon är ovan vid ansvar, packat själv utan gnäll och  faktiskt har lyckats få med sig allt annat så tycker jag att det jäkligt ogint att tvinga henne att ta av egna pengar för att köpa schampo bara-för-att.

(Kan dessutom tänka mig att det kan ha stått något generiskt som "hygienartiklar" på listan, och då är det ganska lätt missa att pricka av även om hon läst listan.)

• Påven Johanna
    Anonym (Så e de) skrev 2014-04-17 11:37:26 följande:
    Jo jag har 100% rätt. Eftersom det här handlar om att tjejen inte har tagit sitt ansvar och prickat av sin checklista innan hon stack hemifrån. Och då är det viktigt att hon får känna konsekvenser av det i form av att hon minsann får köpa sitt egna champoo eller åka hem igen och hämta det hon glömde. Med den konsekvensen så lär sig också tjejen att inte göra om samma misstag i framtiden. Så du har 110% fel! tyvärr, jag är ledsen
    Jag har bara ett barn som är kvar i yngre tonåren, resten är unga vuxna - och därmed facit för min del - och jag har i alla fall aldrig haft något helvete med någon av dem och de har alla glömt saker vid olika tillfällen. De precis som jag. 

Det har inte slagit dig att du kanske har en lite, vad ska vi säga … enkelspårig syn på hur du tror att livet måste bli och vara?
  • ArthurDent
    Påven Johanna skrev 2014-04-17 12:03:28 följande:
    Jag har bara ett barn som är kvar i yngre tonåren, resten är unga vuxna - och därmed facit för min del - och jag har i alla fall aldrig haft något helvete med någon av dem och de har alla glömt saker vid olika tillfällen. De precis som jag. 

Det har inte slagit dig att du kanske har en lite, vad ska vi säga … enkelspårig syn på hur du tror att livet måste bli och vara?
  • Muppet

Eftersom hon inte är vuxen så tycker jag inte att hon ska betala nytt MEN kan följa med och handla schampot.

Svar på tråden Dessa pappor..