• Anonym (Dumma bonusmamman)

Dessa pappor..

Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen.

I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i.

Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger.

Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag.

Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)

• Svar på tråden Dessa pappor..
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Eva) skrev 2014-04-17 10:26:24 följande:

Att glömma en schampoflaska är mänskligt. Att det i läget ge ungen en slant att köpa en flaska schampo förvärra inte att curla. Det handlar ju om en förbrukningsartikel. Det är bara löjligt att göra en sån sak till en principsak.

Jag tycker inte det. Inte när det i mitt fall (med min dotter) handlar om ständig glömska. Hon ÄR ganska glömsk, så även jag, men har hon fått en lista men glömmer kolla på den så får hon vara utan tills hon kommer hem igen eller köpa sitt schampoo. Här har hon förvisso en större månadspeng just för att hon ska köpa sig vissa saker själv, däribland sitt eget schampoo osv.
  • MuppinCowboy
    Anonym (Eva) skrev 2014-04-17 10:28:28 följande:

Men det är ju fortfarande en förbrukningsvara. Det är ju ingen extra kostnad eftersom förr eller senare måste man ändå köpa en ny schampoflaska. Hur kan man ens göra detta till ett problem?
    Som jag skrev jag har inga problem med att en ny schampo införskaffas, men varför ska det vara på min bekostnad? Varför ska jag behöva gå och inhandla en ny samma dag bara för att sambon/hans dotter ska slippa det omaket?

Ja man kan glömma men då får man införskaffa nytt själv man tar inte någon annans saker så att dom får gå och köpa nytt.

Dumhet diskriminerar inte
  • SupersurasunkSara
    Ingram skrev 2014-04-17 10:34:49 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad skillnaden är och kan inte säga att jag direkt bryr mig heller :) alla har vi våra egna regler när det kommer till hur vi uppfostrar våra barn.
    Jag tror däremot inte det är något negativt att föräldrar ställer upp och ingenting negativt att inte behöva växa upp tidigt och få vara den ålder man är i.

Tycker du? ja, alla är vi väl olika anpassningsbara helt enkelt och jag är själv rätt bortskämd men jag har aldrig tyckt det varit speciellt konstigt att klara mig själv i vissa perioder av livet och jag har lärt mig ansvar ändå.
    Jag hade alltid mina föräldrars hjälp i ryggen men lärde mig på egen hand att klara mig själv trots att mina föräldrar gjort det mesta åt mig.

Även idag kan jag glömma saker!
    Ja, för mig var det väldigt jobbigt, mycket för att jag finnder det så outsägligt hjärndödande tråkigt att diska och såna saker. Eller tvätten! Fy tusan för att hålla på med tvätt! Tvätta går väl an, men att lägga in den sen... Kan ha att göra med att vi aldrig haft tillräckligt med plats eftersom jag är en kreativ person och för mig är det väldigt viktigt att ha plats för mina färger och andra atiraljer. Samtidigt mår jag dåligt om det är stökigt omkring mig så det blir moment 22.
  • Anonym (...)

Vid 14 år så borde ett barn kunna packa själva tycker jag. Mina barn fick lära sig tidigt och de bodde inte vv utan alltid hos mig. Men ibland skulle det sovas hos mormor och då fick de fixa sina egna väskor och tänka på vad de ville och behövde ha med sig. Morfar bodde i ett annat län så då gällde det att packa ännu mer.

Mina barn åkte också på kollo om somrarna och där lärde de sig också. Självklart lämnade jag dem inte ensamma och sa typ packa! Ibland hade de glömt något men de löste sig på platsen de var på. Kollo var nog nyttigt, de är väldigt självständiga idag som 18 och 22 år. Stora flyttade hemifrån för 3 år sedan.

Märkte på min exsambos söner att det var stor skillnad på vad de klarade av och vad mina barn kunde.

• BioBonus
    MuppinCowboy skrev 2014-04-17 10:40:47 följande:
    Som jag skrev jag har inga problem med att en ny schampo införskaffas, men varför ska det vara på min bekostnad? Varför ska jag behöva gå och inhandla en ny samma dag bara för att sambon/hans dotter ska slippa det omaket?

Ja man kan glömma men då får man införskaffa nytt själv man tar inte någon annans saker så att dom får gå och köpa nytt.

Håller helt med dig.

Jag köper mitt schampo hos frissan. Inte sjutton hade jag glatt gett den flaskan till min tonåring att ta med på lägret och sen fått gå och handla en flaska annat schampo till mig själv på Konsum. Jag hade låtit han lösa det själv. Med mina pengar antagligen, men omaket är hans.
  • Ingram
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-17 10:45:39 följande:
    Ja, för mig var det väldigt jobbigt, mycket för att jag finnder det så outsägligt hjärndödande tråkigt att diska och såna saker. Eller tvätten! Fy tusan för att hålla på med tvätt! Tvätta går väl an, men att lägga in den sen... Kan ha att göra med att vi aldrig haft tillräckligt med plats eftersom jag är en kreativ person och för mig är det väldigt viktigt att ha plats för mina färger och andra atiraljer. Samtidigt mår jag dåligt om det är stökigt omkring mig så det blir moment 22.
    Jag tycker att man ska försöka göra alla saker i livet roligt, vill man tex. inte diska så skaffar man en diskmaskin osv.
    Att ta genvägar är aldrig fel och man ska inte göra saker "bara för att", sen är det olika hur mycket man kan anpassa sig och där är vi alla olika.
    Jag är rätt duktig på att anpassa mig men när jag inte behöver göra saker så gör jag det inte, idag lever jag ett liv som gör att jag inte behöver diska, tvätta och laga mat och alltså gör jag inte det.
    Hade jag ett annat liv skulle jag behöva göra dessa saker och jag skulle göra det utan problem, däremot så älskar jag att städa så det gör jag ändå.
  • MuppinCowboy
    Ingram skrev 2014-04-17 10:55:39 följande:
     däremot så älskar jag att städa så det gör jag ändå.

Du är min nya bästa vän och får komma över när du vill! haha ha

• Ingram
    MuppinCowboy skrev 2014-04-17 10:58:52 följande:

Du är min nya bästa vän och får komma över när du vill! haha ha

Haha jag brukar faktiskt hjälpa mina vänner att städa ;) jag älskar känslan av att ha det rent och tycker själva städningen är rogivande :P jag städar hemma fast vi har hjälp med det hehe.
  • Anonym (Så e de)

Det finns bara ETT sätt att lära ungdomarna ta eget ansvar, och det är att de får se konsekvenser av sin slapphet.
    Och just i detta fallet är glömskan av balsamet en klockren lärdom. Hon var väldigt slarvig och kollade inte listan, det betyder att hon nu ur egen ficka får betala dyrt för ett nytt balsam.
    Finns inga motargument mot det!

• Anonym (Eva)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-17 10:40:47 följande:
    Som jag skrev jag har inga problem med att en ny schampo införskaffas, men varför ska det vara på min bekostnad? Varför ska jag behöva gå och inhandla en ny samma dag bara för att sambon/hans dotter ska slippa det omaket? Ja man kan glömma men då får man införskaffa nytt själv man tar inte någon annans saker så att dom får gå och köpa nytt.

Jag skulle inte heller gå och handla nytt. Däremot skulle jag inte tycka att det var något att tjafsa om. Flickan hade själv fått handla sitt schampo men med våra pengar. Om det var sent på kvällen och affären var stängd hade jag nog kunnat låta henne ta schampot så hade jag kunnat handla nytt till oss andra dagen därpå på väg hem från jobbet. Nu så har vi iofs alltid ett lager hemma av förbrukningsvaror så vi drabbas inte av såna problem.
Svar på tråden Dessa pappor..