• Anonym (Dumma bonusmamman)

Dessa pappor..

Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen.

I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i.

Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger.

Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag.

Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)

• Svar på tråden Dessa pappor..

Vi har påmint henne om checklistan hundra gånger. Hon har valt att skita i den. Att låta henne köpa sitt eget shampo och balsam tycker jag inte är mer än rätt. Förhoppningsvis lär hon sig då. Annars kommer precis samma sak hända nästa gång.

Hon är 14 år, ett barn ja, men att få köpa sitt shampo för att hon skitit i att lyssna på oss är inte mer än rätt. Hon är inget småbarn. När är det lämpligt att börja låta ungarna ta ansvar för sina handlingar då ? Jag tycker att det är lite väl sent att börja lära barnen att det inte alltid är någon där som sopar banan åt dom när dom är 18!

Detta är första gången hon skulle få köpa shampo själv. Så mycket bidrag och saker hon får annars, det är lixom ingenting som händer dagligen..

• Ciliaja

Men jösses, finns väl viktigare saker att "lära" sig.. Hon blir vuxen tillslut också. Jag förstår givetvis att ni vill att hon packar väskan själv och så, hon är ändå 14. Men om hon glömt schampo och balsam så får ni ju köpa de till henne.

soffliggaren skrev 2014-04-16 21:37:04 följande:
    Jag har gått den vägen och var ständigt förbannad för pappan sa emot sig själv hela tiden fast det var han som satte reglerna. Ts som sagt jag fattar principen och visst jag håller med dig men det kommer värre strider längre fram, tror du inte det ?

Låt pappan handla och för att han inte ska ta något hemma så ta väck era flaskor från badrummet.
    Värre strider kommer det alltid att komma, men det behöver inte betyda att man ska strunta i dom mindre. Som sagt, detta är inget jätteproblem. Blev nog mest putt på sambon som först säger att han inte tänker lägga sig i hennes packning men sen går emot sig själv.
  • Ingram

Det är ett barn vi talar om och detta känns inte som en stor grej och knappast värt att argumentera över, köp schampoo åt henne och önska dem lycka till.
    Alla kan vi glömma saker helt enkelt och har man möjlighet så ställer man väl upp för andra, såna saker kan även hända vuxna genom livet.

• Anonym (tuss)

vojne, vojne vilka problem folk har alltså...
    Seriöst, är detta en sådan stor grej ts?

Ingram skrev 2014-04-16 21:47:32 följande:

Det är ett barn vi talar om och detta känns inte som en stor grej och knappast värt att argumentera över, köp schampoo åt henne och önska dem lycka till.
    Alla kan vi glömma saker helt enkelt och har man möjlighet så ställer man väl upp för andra, såna saker kan även hända vuxna genom livet.

Vi kan likna det vid ett annat scenario. Det som inte slängs i tvättkorgen blir inte tvättat. Något som tjatas om i många hem. Det är inte heller en stor grej. Det är jätteenkelt att plocka ihop kläder på en tonårings rum. Det är mer en principsak, för att ungarna ska lära sig.

Precis som i detta fall. Hur ska bonus lära sig om man alltid löser situationerna åt henne?
    Anonym (tuss) skrev 2014-04-16 21:48:15 följande:

vojne, vojne vilka problem folk har alltså...
    Seriöst, är detta en sådan stor grej ts?

Har jag nämnt att detta är ett STORT problem? Nej, det är ett litet irritationsmoment bara. Du har nog en hel del sånna du också, som i andras ögon bara är en liten skitsak..
  • Ingram
    Anonym (Dumma bonusmamman) skrev 2014-04-16 21:51:44 följande:
    Vi kan likna det vid ett annat scenario. Det som inte slängs i tvättkorgen blir inte tvättat. Något som tjatas om i många hem. Det är inte heller en stor grej. Det är jätteenkelt att plocka ihop kläder på en tonårings rum. Det är mer en principsak, för att ungarna ska lära sig.

Precis som i detta fall. Hur ska bonus lära sig om man alltid löser situationerna åt henne?
    Lära sig såna saker gör man ändå, speciellt om man förr eller senare inte har något val...men nu talar vi om en tonåring som troligen inte tänker som vi vuxna gör.
    Det där med tvätten ser nog rätt olika ut i alla hem och det kan ju alltid tvättas flera gånger, glömmer jag helt enkelt att tvätta något så kör jag en ny maskin med det jag glömt.
    Livet ska vara enkelt, inte tvärtom...
    Ingram skrev 2014-04-16 21:53:35 följande:
    Lära sig såna saker gör man ändå, speciellt om man förr eller senare inte har något val...men nu talar vi om en tonåring som troligen inte tänker som vi vuxna gör.
    Det där med tvätten ser nog rätt olika ut i alla hem och det kan ju alltid tvättas flera gånger, glömmer jag helt enkelt att tvätta något så kör jag en ny maskin med det jag glömt.
    Livet ska vara enkelt, inte tvärtom...
    Livet har även motgångar som man måste lära sig att handskas med. Även tonåringar. Sen om man väljer att ta alla motgångar med en klackspark är det jättebra. :)
  • smulpaj01

Har hon packat allting annat men råkat glömma schampot så tycker jag definitivt att hon ska få ta med sig det som ni har hemma. Man ska såklart lära sina barn att ta ansvar, men detta låter som ett uppriktigt misstag som kunnat hända vem som helst.

Man behöver inte vara nitisk. Hon lär sig nog av detta ändå!

Svar på tråden Dessa pappor..