• Anonym (Dumma bonusmamman)

Dessa pappor..

Bonusdottern är 14 år. Här om dagen pratade sambon och jag om att hon måste börja lära sig att ta mer ansvar. Det är så lätt att vara på ungarna om allt hela tiden. "Har du gjort det?" , "har du packat med det?" , mm.. Sambon var den ledande i diskussionen.

I helgen åker sambon och bonus bort på fotbollscup utomlands. Vi tyckte då att det är en jättebra idé att bonus sköter sin packning själv. Hon har en lista som hon fått av laget. Vi skulle inte lägga oss i.

Bonus kom till oss från mamman idag. Hon inser att hon glömt shampot och balsamet där (hon har eget som hon har med till träningar) Vilket inte hade hänt om hon checkat av listan innan hon åkte, vilket vi har nämnt ett antal gånger.

Sambon blir då lite smått sur på mig när jag inte vill att hon plockar med sig det som vi har hemma (jag kommer vara kvar hemma). Min åsikt är att hon får köpa shampo och balsam med sin månadspeng. Hon är 14 år, någon gång måste man lära sig tycker jag.

Hur hade ni gjort/tänkt? (Jag vet att det finns värre problem än detta, men något av det värsta jag vet är när sambon säger emot sig själv..)

• Svar på tråden Dessa pappor..
  • Ingram
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-17 10:18:06 följande:
    Jag tycker du har rätt TS, jag håller på och tragglar med min älskade tonåring som jag i vissa saker (som den du nämde) har curlat tidigare.
    Det har med curla behöver inte alltid vara negativt, att veta att ens föräldrar ställer upp är snarare bara något bra och nu låter det som att tjejen verkligen skulle sköta sitt själv men helt enkelt glömde...inte struntade i det för att hon inte orkade.
    Människor lär sig trots allt att ta hand om sig själv, det kommer automatiskt och inget du behöver ta i 14- års åldern (vissa saker bör du kanske sköta, men långt ifrån allt). Curla litegrann behöver som sagt inte alltid vara negativt...
  • MuppinCowboy

Man dör inte av att inte få använda schampo efter träning precis som det inte är en stor grej att svänga förbi en affär och köpa nytt schampo(så länge det inte blir en vana)

Däremot hade jag blivit skogstokig om min sambo ska täcka upp för andras slarv genom att ta våra/mina grejer så att jag blir utan, där går gränsen.
    Jag hade haft noll problem med isåfall att glatt ge bort några av min sambos grejer isåfall till en granne eller släkting,

Så med andra ord vill pappan täcka upp för dotterns slarv istället för att lära henne om ansvar så får han gärna göra det, för sina egna fickpengar men definitivt inte med våra/mina saker. Att ens få för sig att göra det utan tanke på andra verkar faktiskt lite svagsint

Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Eva)
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-17 10:18:06 följande:
    Jag tycker du har rätt TS, jag håller på och tragglar med min älskade tonåring som jag i vissa saker (som den du nämde) har curlat tidigare.

Att glömma en schampoflaska är mänskligt. Att det i läget ge ungen en slant att köpa en flaska schampo förvärra inte att curla. Det handlar ju om en förbrukningsartikel. Det är bara löjligt att göra en sån sak till en principsak.
  • BioBonus

Om man nu ser till att flickan har två uppsättningar schampo, vems ansvar blir det då att se till att det tas ur träningsväskan när hon byter hem? Och när hon glömmer detta upprepade ggr så att det till slut finns quadruppel uppsättning hos pappa och noll hos mamma. Ska man då ha en schampobytarhelg?

Det är väl jättebra att försöka lära sina barn att hålla reda på de saker som är viktiga för dem själva? Som nån sa längre upp - jag hade nog förvisso betalt en schampoflaska men barnet hade fått ombesörja inköpet.

• nernu
    BioBonus skrev 2014-04-17 09:37:47 följande:
    Flickan har eget schampo till träning, likväl som jag antar att hon har träningskläder. Är det fruktansvärt för våra skilsmässobarn att ta träningskläder från ett hem till ett annat också? Måste de ha dubbla uppsättningar av all utrustning för att inte känna sig oälskade? Ingen har sagt att hon ska sno mammans schampo. Läs om läs rätt.
    Nu har ni snöat in på ett problem i det här som en del av er skapat själva genom att inte läsa vad spm står.
    Lätt för dig att säga. Hade du tyckt att det var roligt att ha dina saker på olika ställen och leva i en resväska utan att själv har kunnat påverka din situation? Jag gissar på att svaret är nej. Men det är ju inget man som föräldrar ska behöva bekymra sig över... Suck.
  • Anonym (Eva)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-17 10:25:13 följande:
    Man dör inte av att inte få använda schampo efter träning precis som det inte är en stor grej att svänga förbi en affär och köpa nytt schampo(så länge det inte blir en vana) Däremot hade jag blivit skogstokig om min sambo ska täcka upp för andras slarv genom att ta våra/mina grejer så att jag blir utan, där går gränsen. Jag hade haft noll problem med isåfall att glatt ge bort några av min sambos grejer isåfall till en granne eller släkting, Så med andra ord vill pappan täcka upp för dotterns slarv istället för att lära henne om ansvar så får han gärna göra det, för sina egna fickpengar men definitivt inte med våra/mina saker. Att ens få för sig att göra det utan tanke på andra verkar faktiskt lite svagsint
    Dumhet diskriminerar inte

Men det är ju fortfarande en förbrukningsvara. Det är ju ingen extra kostnad eftersom förr eller senare måste man ändå köpa en ny schampoflaska. Hur kan man ens göra detta till ett problem?
  • Anonym (tuss)

Vi talar om en flaska schampo och en flaska balsam...inte the end of the world!
    Farsan borde kunna köpa nya flaskor åt henne då hon glömt och sen inte tänka mer på det, vi talar som sagt om något så enkelt som produkter för att tvätta håret.

• SupersurasunkSara
    Ingram skrev 2014-04-17 10:20:56 följande:
    Det har med curla behöver inte alltid vara negativt, att veta att ens föräldrar ställer upp är snarare bara något bra och nu låter det som att tjejen verkligen skulle sköta sitt själv men helt enkelt glömde...inte struntade i det för att hon inte orkade.
    Människor lär sig trots allt att ta hand om sig själv, det kommer automatiskt och inget du behöver ta i 14- års åldern (vissa saker bör du kanske sköta, men långt ifrån allt). Curla litegrann behöver som sagt inte alltid vara negativt...
    För mig är det skillnad på att curla och att ställa upp. Min dotter vet att om det verkligen gäller så är jag först i kön att ställa upp. Men att själv få fixa fram schampoo om hon glömt eller strunta i schampoo är inget hon direkt lider av
    Är själv en smula curlad med vissa saker och det var jättejobbigt att som nyss utflyttad ung vuxen inse att shit vad mamma gjorde mycket för mig som jag nu måste göra själv och få in det i rutin, därav att jag hjälper min dotter med ansvarsbiten nu. I rimlig mängd
  • BioBonus
    nernu skrev 2014-04-17 10:28:27 följande:
    Lätt för dig att säga. Hade du tyckt att det var roligt att ha dina saker på olika ställen och leva i en resväska utan att själv har kunnat påverka din situation? Jag gissar på att svaret är nej. Men det är ju inget man som föräldrar ska behöva bekymra sig över... Suck.
    Jag har inga som helst problem med att ha en träningsväska som jag släpar med mig fram och tillbaka till jobbet och packar när jag ska på träningshelg. Och det är den väskan och innehållet i den väskan vi pratar om här.

Inte trosor och tandborstar eller schampo för att bo hos mamma en vecka.
  • Ingram
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-17 10:30:17 följande:
    För mig är det skillnad på att curla och att ställa upp. Min dotter vet att om det verkligen gäller så är jag först i kön att ställa upp. Men att själv få fixa fram schampoo om hon glömt eller strunta i schampoo är inget hon direkt lider av
    Är själv en smula curlad med vissa saker och det var jättejobbigt att som nyss utflyttad ung vuxen inse att shit vad mamma gjorde mycket för mig som jag nu måste göra själv och få in det i rutin, därav att jag hjälper min dotter med ansvarsbiten nu. I rimlig mängd
    Jag vet faktiskt inte vad skillnaden är och kan inte säga att jag direkt bryr mig heller :) alla har vi våra egna regler när det kommer till hur vi uppfostrar våra barn.
    Jag tror däremot inte det är något negativt att föräldrar ställer upp och ingenting negativt att inte behöva växa upp tidigt och få vara den ålder man är i.

Tycker du? ja, alla är vi väl olika anpassningsbara helt enkelt och jag är själv rätt bortskämd men jag har aldrig tyckt det varit speciellt konstigt att klara mig själv i vissa perioder av livet och jag har lärt mig ansvar ändå.
    Jag hade alltid mina föräldrars hjälp i ryggen men lärde mig på egen hand att klara mig själv trots att mina föräldrar gjort det mesta åt mig.

Även idag kan jag glömma saker!
Svar på tråden Dessa pappor..