• RockTheRebell

BF Januari 2015

Hej!

Ser ingen Januari 2015 BF-tråd så jag startar en!

Jag ser framför mig att vi fördriver den här tiden tillsammans vare sig det är första eller syskongraviditet under trevlig ton och gärna lite glimten i ögat. Känner man för att vara otrevlig kan man vara det någon annanstans, för det är inte vad vi behöver här =)

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m73103374.html

BF-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m73103390.html

• Svar på tråden BF Januari 2015
  • Waimea
    Royalle skrev 2014-12-29 09:51:24 följande:

Nu satte hen igång. Gud vad skönt!

Puh.

Jag har just blivit själv hemma, de andra tre ska ut på skridskoäventyr. Laddar för ett par timmar i sängen med en härlig bok. Vad skönt det är att för en gångs skull unna sig att varva ner utan dåligt samvete...
  • akita
    Lagotto skrev 2014-12-28 22:41:33 följande:

Oj jag skriver om det mesta i barnets omgivning i boken, jag bloggar också men kör mer privata tankar eller berättar om besök hos barnmorskan i själva boken, senast skrev maken om vårat bröllop :)

Boken är dessutom skriven på svenska och finska eftersom jag är svensk och maken finsk så hen kommer få växa upp med båda språken :)

Vi köpte helt enkelt en fin bok utan några ord i och klistrade in bilder, tanken är att kunna skriva de viktigaste i hens liv och sedan får hen lägga till själv saker när vi ger hen boken :)

Imorgon ska vi köpa gips och gipsa magen! Tycker att det är så himla fint att ha som minne :)

Låter som att det kommer bli en jättefin present till hen! Bra att få med båda språken också! Vet inte hur jag gör med det. Jag pratar spanska, men det gör jag ju mest med min mamma.

Min bok blir nog mer dokumentär typ då och då hände det här. Vi gjorde ivf så jag har dokumenterat redan från när vi började och sen mycket från graviditeten. Första ultraljudsbilden är från 8+0 och då var henne hjärta inte större än ett vallmofrö.

Cool idé med gipset! Vad gör ni av avgjutningen sen?
  • Lagotto

Jag tänkte mest bara hänga upp magen som ett minne :) kanske fixa någon ljus slinga så att det går att använda som lampa :)

• Mimmi90
    akita skrev 2014-12-29 10:48:01 följande:

Låter som att det kommer bli en jättefin present till hen! Bra att få med båda språken också! Vet inte hur jag gör med det. Jag pratar spanska, men det gör jag ju mest med min mamma.

Min bok blir nog mer dokumentär typ då och då hände det här. Vi gjorde ivf så jag har dokumenterat redan från när vi började och sen mycket från graviditeten. Första ultraljudsbilden är från 8+0 och då var henne hjärta inte större än ett vallmofrö.

Cool idé med gipset! Vad gör ni av avgjutningen sen?

Herregud om du är spansktalande, ge den gåvan till ditt barn! Min dotters pappa är från Chile så hon är nu tvåspråkig och det är en av de bästa gåvor man kan få! Särskilt som det är spanska, det är ju ett så otroligt stort språk som dessutom bara växer.

Prata spanska med hen från födsel och så ofta du kan när hen växer upp så kommer det helt automatiskt :)
  • Royalle
    Mimmi90 skrev 2014-12-29 11:20:30 följande:

Herregud om du är spansktalande, ge den gåvan till ditt barn! Min dotters pappa är från Chile så hon är nu tvåspråkig och det är en av de bästa gåvor man kan få! Särskilt som det är spanska, det är ju ett så otroligt stort språk som dessutom bara växer.

Prata spanska med hen från födsel och så ofta du kan när hen växer upp så kommer det helt automatiskt :)

Som lärare i Svenska som andraspråk så håller jag fullständigt med här. Det blir bättre för språkutvecklingen om man talar sitt modersmål med barnet.
  • Lagotto

Håller absolut med nanna! Min mamma växte upp med spanska och har aldrig snackat spanska med mig eller min bror, dessutom har hon nästan glömt språket då dem sluta prata spanska när dem flytta tillbaka till sverige. Min mamma bodde 5 år i Mexico som barn och fick då spanska som första språk. Både min mamma och min mormor ångrar att dem inte behöll spanskan, mamma har även varit mest på om två språk hos detta barn. Det är en gratis rikedom för barnet (!!!)

• akita
    Mimmi90 skrev 2014-12-29 11:20:30 följande:

Jag var nog lite otydlig. :) jag menade att jag inte vet hur jag gör med spanskan i babyboken. Pratar gör jag ju med mamma, men skriver inte så mycket.

Hon kommer nog få språk så det räcker och blir över. Spanska från mig (mormor har redan köpt pekböcker på spanska), engelska från mig och maken samt tyska från svärfar. :)
  • akita
    Lagotto skrev 2014-12-29 10:58:27 följande:

Jag tänkte mest bara hänga upp magen som ett minne :) kanske fixa någon ljus slinga så att det går att använda som lampa :)

Låter fint! Lägg gärna upp en bild så man får se hur det blev. :)

Själv gav jag en bild på mig och magen till min man i julklapp. Han blev jätteglad. Det känns som ett fint minne att ha från den här tiden.
  • mariaheterjag
    akita skrev 2014-12-29 10:40:42 följande:

Vad ska man egentligen göra om slemproppen går? Ska man ringa in då eller bara avvakta?

Man kan nog avvakta. Men jag visste inte om det verkligen var slemproppen för var mer som en liten blödning så jag ringde förlossningen och de sa att det lät helt normalt. Fortsatte att komma mer under dagen igår och även lite idag så den släpper väl lite i taget....
  • snerkan

Usch jag oroar mig mer o mer för förlossningen!:/ vill bara att det ska sätta igång så jag har något att fokusera på.

Är livrädd att värkarna ska stanna av o att han ska fastna med huvudet :s

hua!

Svar på tråden BF Januari 2015