Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

BF Januari 2015

K

LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-11 22:36:33 följande:

Jag har börjat köpa på mig en del kläder och märker att det blir mycket bodies, och många kortärmade. Mitt första barn kommer ju i januari precis som era, men ni som har barn sen förut: behöver jag köpa till koftor och små jackor och byxor eller kan de ha bara body på sig inomhus? Alltså behöver jag komplettera med lika många byxor+koftor/tröjor som jag har kortärmade bodies?

kanske inte riktigt lika många, då det oftast är bodyn som blir smutsig om blöjan läcker. Speciellt byxorna kan troligtvis användas flera dagar. Sen beror det ju på hur varmt man har inne. Bor man i lägenhet där temperaturen håller sig runt 21-22grader, eller dragigt äldre hus där det kan vara 17grader då man stiger upp på morgonen. Små babyn behöver hållas varma, då de inte kan reglera sin värme ännu.

Och så beror det ju så mycket på babyn hur mycket av de olika plaggen man behöver. Vissa barn spyr ofta och kläderna behöver bytas flera gånger per dag, andra spyr aldrig och kan använda samma plagg flera dagar.

Då jag fick sonen tyckte jag det var ganska svårt att klä på honom de första veckorna. Han var ju så liten (trots sina 52cm och 3850g vid födseln) och skör... Vi använde oss mycket av att linda honom den första tiden, då vi ändå var hemma mest. Han är född i juni, mitt i värmebölja, så på dagarna var det bara blöja + tunt lakan/bomullstäcke han var lindad i. Med denna lilla blir det troligtvis body (omlott! Så mycket lättare att få på en liten baby), strumpbyxor + lindning under hemmadagarna den första tiden.
  • Sagolina

V

Bettanspettan skrev 2014-08-21 10:07:57 följande:

Ja hur har ni omföderskor haft det innan? Jag har haft relativt lätta förlossningar, tycker jag själv, med extremt snabba krystningsskeden. Förra förlossningen tog 5 h från första värken. 

Jag hade en lång, men ganska lätt förlossning med sonen. Från igångsättning tills han är född tog det 2dygn, men krystskedet tog endast 16minuter.

Hade hjälp av lustgas och epidural och då kändes allting hanterbart. Redan nästa dag tyckte jag att allting var positivt med förlossningen, förutom första dygnet då jag hade värkar med inget hände...
  • Sagolina

Hejsan foglossningar! Har stått i köket sen 9 i morse och bakat tårtbottnar till vårt bröllop på lördagen och nu börjar fogarna göra sig påminda... Tur så är sista bottnet i ugnen och nu återstår bara att göra en sats muffins till kvällen:) gäller att passa på när alla ingredienser står framme och ugnen är varm;)

• Sagolina

Denna lilla böna är mycket lugnare än bror sin, i alla fall än så länge. Vid den här tiden (går in i v22 imorgon) kunde jag känna sonens sparkar på utsidan, men denna lilla ger bara ifrån sig små buffar ännu.

Hoppas lite att denna lilla håller sig lugnare, för sonen var aktiv från v20 i magen. Var inte en baby som åt och sov, utan ville hela tiden vara med, umgås och upptäcka omvärlden. Första månaderna sov han sällan mer än 25min i ett sträck, så jag fick aldrig heller vila...

Imorgon är det dags för ul, väntar massor!

• Sagolina
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-09-08 10:09:22 följande:

Sagolina: Kan man redan i magen få en aning om hur barnet kommer vara sen? Tycker min buffar massor, jag är i v 24 och igår kväll kunde jag inte somna för att det sparkades hejvilt.

Jag har i alla fall märkt bland mina bekanta att det oftast går hand i hand hur babyn är i magen och hur den är när den föds.

Det låter som jag hade det med sonen. Först fullt party på kvällen, sen väcktes jag minst en gång under natten för att han busade på (oftast flera gånger) och så ett pass morgongymnastik med fokus på sparkar varje morgon;) var jättekul att känna av honom ofta, men när sparkarna blev starkare kändes det som om jag hade blåmärken inne i magen där han hade sparkat som mest...
Svar på tråden BF Januari 2015