Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

BF Januari 2015

mariaheterjag skrev 2014-09-12 18:03:02 följande:

Jag var hos barnmorskan igår men hon tog inget sf-mått? Sa bara att livmodern gick upp till naveln nu. Vi tog heller inga prover. Gjorde ni andra det? Kanske var för att jag sa att jag mådde bra. Hjärtslagen var i alla fall 140.

Däremot började vi prata lite om förlossningen då jag känner mig lite orolig. Jag ska få gå till en läkare och kolla så att mina bristningar jag fick med första barnet verkligen är helt läkta och inte riskerar att spricka upp igen. Jag tror iofs det men kan vara skönt med en försäkran. Sen började vi även prata om bedövning som man kan få under slutskedet av förlossningen, typ när man ska krysta och ska lägga upp en plan för det sedan. Kändes bra att börja fundera lite redan nu!

Med sonen togs inget sf-mått före v28, så tror det beror på bm när de börjar mäta?

Inga andra prover än kolla om det fanns socker/protein i urinen.
  • Sagolina

Jag funderar också mycket på hur det ska bli med två barn. Sonen kommer ju bara vara lite mer än 1,5år när babyn kommer, så gissar på några intensiva år med två små. Tror att jag ofta kommer känna att jag inte räcker till för båda, men man kan ju bara göra sitt bästa...

samtidigt längtar jag efter att få träffa vår baby och är såå spänd på om det blir flicka eller pojke!!

• Sagolina

Här trodde jag att influensa som gravid är jobbigt, men det var innan jag blev magsjuk. Usch vad svag jag är och klarar inte av att hålla i mig någonting. Att lilla babyn sparkar på i magen gör ju inte saken bättre!

• Sagolina

Jag har köpt en manduca bärsele, men har bara haft den några månader, så vet inte hur den är med spädbarn... Sonen har suttit i den (på min rygg) och verkar trivas jättebra. Har tom somnat i den:)

• Sagolina

Idag var det besök hos bm för mig och bönan.

V25+3 och allting såg fint ut. Sf-måttet låg på 23cm, hjärtslag på 153. Har nu gått upp 0,1kg sen inskrivningen i v8, men eftersom jag är överviktig hoppas jag på att hålla en lååååångsam ökning. Mitt hb hade sjunkit lite, men låg ännu på ok nivå, så behöver inte börja äta järn nu i alla fall

• Sagolina

Ajajaj foglossningar. .. Kände av det i samband med att jag fixade till vårt bröllop i slutet av augusti, men sen släppte det. Fram tills igår... Smärtan slog verkligen till som en blixt och allt gör ont. Sitta, ligga, stå... Har nu varit vaken i 1,5h för att jag helt enkelt inte får bekvämt.

Hoppas, hoppas jag på något sätt har överansträngt bäckenet och att det lugnar sig, för annars blir det jobbigt med en aktiv 16månaders!

• Sagolina
    Hedgehog skrev 2014-10-19 08:53:49 följande:

Hej på er! V 28 i morgon och har varit på sjukhus sedan i går förmiddag. Vaknade i hår morse och gick på toa. "Jaha, där kom visst mensen?" Hann jag tänka innan jag kom på att jag ju inte ska ha mens när jag är gravid. Ringde förlossningen. Legat inne sen i går. Moderkakan ligger tydligen helt för livmodertappen och det är förmodligen moderkakan som blött. Trött man blir. Får avvakta vidare info.

Hoppas du får åka hem och ligga där. Lite roligare än att ligga på förlossningen. .. Hoppas att babyn får stanna kvar i magen en tid ännu
  • Sagolina

Jag har ju sonen hemma ännu. Han är bara 16månader, så för oss känns det inte aktuellt med något annat än att ha han hemma.

Planen är att ha sonen hemma tills han är 3(nya babyn 1,5) och sen deltid på dagis och fortsätta vara hemma med yngre c. 1år till. Vill försöka låta barnen vara hemma till 2,5-3års ålder. Märker vi att det blir totalt omöjligt måste vi förstås tänka om.

• Sagolina
    escapee skrev 2014-10-29 11:34:51 följande:

Någon mer som börjar få ont i knät ?! Har gått upp kanske 15kg... Var normal i vikten innan graviditeten å hade ett bra BMI... Funderar på om dessa 15 kg ändå kan ge mig problem med knäna??

Tror nog 15kg kan ge problem med knäna, för kilona är ju så långt fram i kroppen, ingen jämn belastning liksom... sen blir väl lederna uppmjukade under graviditeten, så det ger väl ännu mera besvär
  • Sagolina
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-10-30 00:10:55 följande:

Jag har en fråga: hur gör ni som har bil med babyskyddet? Ha bebisen i framsätet eller baksätet? Det verkar som att framsätet känns bäst då jag kan ha den nära, samtidigt som att jag kanske koncentrerar mig bättre på körningen om jag har den bak. Och isofixfästen har vi dessutom bara i baksätet. Hur gör ni?

Vi kommer ha babyn bak. Hade så med sonen också och tycker det känns säkrare. Och så är det där isofixfästena finns och de vill jag kunna använda!
  • Sagolina

Vi har en liten yaris, så det kommer nog bli trångt med två stolar... finns inte pengar till en till bil före tidigast om ett halvår, så vi måste bara se till att det fungerar.

Nu har vi sonens stol bakom passagerarsätet(en klippan triofix) och sen får babyn(en besafe izi go) sitta bakom föraren.

Sen resevagnen i bakluckan och så är båten full...

Hoppas hoppas vi har råd med en familjebil i vår!!

• Sagolina

I v25 hade jag gått upp 0,1kg, men efter det har det nog kommit typ 4kg till, gissar jag. Magen har gått från "märks knappt" till "var fan ska magsäck och lungor rymmas?" på samma tid. V30 nu...

• Sagolina

Här får nog alla baby förberedelser vänta till efter jul, tror jag. Annars blir januari sååå lång och tråkig...

Idag är det dags för besök på rådgivningen. Gissar på att min vikt har skjutit iväg med 4-5kg på senaste månaden, suck.

• Sagolina

Mitt hb låg på 114 igår, så nu blir det två veckor med järnrik kost och sen ny koll. Vill inte behöva äta järntabletter, så hoppas det hjälper med kosten. Med sonen sjönk hb vid samma tid men steg sen sakta till normalt bara med bättre kost.

• Sagolina

Åt mig kände bm på måndagen att babyn låg med huvudet neråt och de två senaste dagarna har jag haft en fot inkilad vid revbenen på höger sida, så att fötterna är uppåt känner jag;)

• Sagolina
    Sunnan skrev 2015-01-02 09:23:43 följande:

Blev igångsatt igår och är inne på förlossningen men det går väldigt långsamt eftersom det var så omoget. Har fått en tablett varannan timme sen igår kl 15. Lyckades iaf sova drygt 6h sammanlagt inatt. Om någon timme får vi veta om det hänt något.

Lycka till Heihej!

Med sonen var jag också omogen vid igångsättning, så fick tabletter för att mogna. Jobbiga var att tabletterna gav för täta värkar, 2-3min emellan och skulle vara typ 5min, så måste vänta 3h mellan tabletter, vilket drog ut på tiden. Hände nästan inget första dygnet.

13.30 nästa dag (startade med tabletter 9.30) tog de hål på hinnorna och 3h senare fick jag värkstimulerande dropp. Då började det äntligen hända något, men tog ännu 18h innan sonen föddes...

Hoppas på att det går snabbare för dig och för mig när det är dags igen (bf 20jan). Det är jobbigt när det går långsamt och i alla fall jag blev så trött, då det blev 2dygn med minimalt med sömn...
  • Sagolina
    Sunnan skrev 2015-01-02 09:23:43 följande:

Blev igångsatt igår och är inne på förlossningen men det går väldigt långsamt eftersom det var så omoget. Har fått en tablett varannan timme sen igår kl 15. Lyckades iaf sova drygt 6h sammanlagt inatt. Om någon timme får vi veta om det hänt något.

Lycka till Heihej!

Med sonen var jag också omogen vid igångsättning, så fick tabletter för att mogna. Jobbiga var att tabletterna gav för täta värkar, 2-3min emellan och skulle vara typ 5min, så måste vänta 3h mellan tabletter, vilket drog ut på tiden. Hände nästan inget första dygnet.

13.30 nästa dag (startade med tabletter 9.30) tog de hål på hinnorna och 3h senare fick jag värkstimulerande dropp. Då började det äntligen hända något, men tog ännu 18h innan sonen föddes...

Hoppas på att det går snabbare för dig och för mig när det är dags igen (bf 20jan). Det är jobbigt när det går långsamt och i alla fall jag blev så trött, då det blev 2dygn med minimalt med sömn...
Svar på tråden BF Januari 2015