• sally67

mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang

Den veckan som de bor hos sin mamma är de 2 tjejer 11 å 13 år hos oss å äter,tittar på tv mm . Pappan jobbar den veckan eftermiddag så jag har egentligen barnfritt . Jag tar påpekat detta flera gånger men får bara till svars att det är deras hem , jo men inte mamma veckan å inte när deras pappa inte är hemma då brukar de ringa honom å så ger han sin tillåtelse att vara hos mig. Idag nekade jag dom mat , att de fick gå hem till mamman å äta om de var hungriga,allt detta har pågått i 4 år hur mycket jag än har tjatat om att jag inte ska stå för umgänget mammaveckan

• Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang
  • MxMeNow
    vampyria2 skrev 2014-06-20 08:50:43 följande:
    Men hur skulle det kännas för er om det fanns en regel som bestämde att ni fick minsann inte vara i erat hem var annan vecka, då var det nån annan stans ni skulle hålla till för det hade en människa som ni inte är släkt med bestämt?

• ica
    sextiotalist skrev 2014-06-20 10:18:26 följande:

Nu kan det vara så att TS ställer upp och gör detta pga hon har empati och är bussig, men till slut finns det ett stopp.

Pappan har tydligen inte gjort något åt saken, vad som, trots att detta har pågått under 4 år. Hade jag lämnat, så hade det varit i första hand för att det var en förbaskad karlslok som inte vill lyssna på mig, inte kommunicera kring detta.

Får man stöttning, får man tillbaka något, ser man att den andra försöker lösa problemet, lyssnar på en, då orkar man mer. Men när någon tar en för given, rycker på axlarna, då sätter man ned foten

Och att vara snäll, hjälpsam och empatisk innebär inte att man ska tolerera att bli utnyttjad.
  • Anonym (sdf)
    AnooYoo skrev 2014-06-20 10:16:23 följande:

Det gör inte alla vuxna ansvariga för dem. 

Att ha empati innebär inte i sig en villighet att ta hand om alla barn som finns. Jag skulle inte heller tveka att hjälpa en människa i nöd, men det betyder inte att jag skulle vilja ha denne i min bostad närhelst denne vill det.

Jag brukar köpa kaffe till en hemlös man som sitter i hörnet av kvarteret, men jag skulle inte ge honom nycklarna till mitt hem så att han kan komma och gå som han vill. Om det är hjärtlöshet i din mening är det inte så mycket jag kan göra åt det.

Begriper du inte skillnaden är det inte så mycket man kan göra åt det.
  • Anonym (sdf)
    Ess skrev 2014-06-20 10:44:24 följande:
    Man kan ju jämföra med de som veckopendlar. Det är självklart att de bor på annan ort i veckorna. 
    Dessa barnen har också tiden uppdelad mellan sina två hem efter ett schema.
    De som veckopendlar har gjort valet själva. Ser du skillnaden?
  • Anonym (sdf)
    TuffaLillaJag skrev 2014-06-20 09:23:24 följande:
    Fast den vuxne är vuxen. Den vuxne har ett val - stanna eller gå.
    Barnen har inget val. Det har TS.
  • Anonym (sdf)
    ica skrev 2014-06-20 10:58:22 följande:
    Och att vara snäll, hjälpsam och empatisk innebär inte att man ska tolerera att bli utnyttjad.
    Trivs hon inte med barnen till mannen hon valt kan hon separera i och med att det inte verkar bli en förändring där barnen spenderar mindre tid i TS och pappans hem. Efter 4 år borde hon insett att det är såhär livet ser ut med denne man. Take it or leave it.
  • Ess
    Anonym (sdf) skrev 2014-06-20 12:51:55 följande:
    De som veckopendlar har gjort valet själva. Ser du skillnaden?
    Barnen kan även välja att bo på ett ställe.

Jag ser inte det logiska i det du skriver att en vuxen med ett hem ska stå på bar backe vv. Det går verkligen inte att jämföra med ett barn som har två hem, och ska vistas vv.
    Uppenbarligen så är det du själv som inte ser skillnaden!
  • Anonym (sdf)
    Ess skrev 2014-06-20 12:57:52 följande:
    Barnen kan även välja att bo på ett ställe.

Jag ser inte det logiska i det du skriver att en vuxen med ett hem ska stå på bar backe vv. Det går verkligen inte att jämföra med ett barn som har två hem, och ska vistas vv.
    Uppenbarligen så är det du själv som inte ser skillnaden!
    Jag har inte skrivit att en vuxen med ett hem skall stå på bar backe vv. Där har du nog blandat ihop mig med någon annan.
  • Ess
    Anonym (sdf) skrev 2014-06-20 12:54:14 följande:
    Trivs hon inte med barnen till mannen hon valt kan hon separera i och med att det inte verkar bli en förändring där barnen spenderar mindre tid i TS och pappans hem. Efter 4 år borde hon insett att det är såhär livet ser ut med denne man. Take it or leave it.
    Barnen ringer sin pappa för att fråga om dom kan gå hem till ts när hon är ensam hemma.
    Det hade i så fall varit lämpligare att dom ringt direkt till ts och låtit henne svara för sig själv.

Hon har uppenbarligen tagit det i 4 år!!
    Jag hade gett det max 2 månader, sen hade det varit ett allvarligt samtal med pappan hur han skulle lösa det, eftersom jag hade rest mig upp och gett mig iväg varje gång de kommit över. Valet hade legat på honom om han velat att hans då 7 och 9 åriga barn skulle få va ensamma hela kvällen.
    Jag tror det tagit max två veckor, sedan hade barnen tröttnat på att inte få mat serverad och dessutom fått sitta ensamma.
  • AnooYoo
    Anonym (sdf) skrev 2014-06-20 12:50:58 följande:
    Begriper du inte skillnaden är det inte så mycket man kan göra åt det.
    Att du inte begriper att det inte är någon skillnad är inget att göra något åt. Antingen har man ansvar enbart för de man väljer att ansvara för, eller inte.
Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang