• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • hundtok
    Axo skrev 2014-11-30 15:29:00 följande:
    Wow vad duktig hon är!!

Någon mer som har problem att hålla fötterna varma? Spelar ingen roll om han har varma strumpor, tossor och fötterna invirade i filt så är han kall när vi kommer in. Likadant inne, då är han också kall om fötter och händer.
    Min lilla tjej är också alltid kall om händer och fötter när vi varit ute trots åkpåse, overall, tjocka vantar, tossor mm. Resten av kroppen är kokhet...
  • ellami

Min bvc sköterska sa i somras att en del föräldrar överklär sina barn pga att de gör felet att de utgår från att barnet är kallt om händer/fötter är kalla. Detta då apropå den värme som var i somras och att jag kände en som trots 35+ klädde på sitt barn massa kläder medan min knappt klarade värmen i bara blöja. Då sa hon att vissa barn är alltid kalla om händer/fötter å då tror föräldrarna att de fryser trots att de inte gör det. Så man ska känna på nacken eller framme vid bröstkorgen istället först då kan man känna om de är varma eller kalla. Är ju inte bra om de är kokheta heller :)

Nica - vad duktig din tjej är!! Kryper hon framåt också?

Smalljey vad skönt! Håller tummarna att det fortsätter åt rätt håll nu! Vad är knepet? ;) mvh trött mamma

• ellami

Förresten har ni testat ullsockor/tossor? Det kanske håller fossingarna varma? Är ju inge kul att vara kall om fötterna heller trots att man kanske är varm i övrigt :/

• smalljey
    ellami skrev 2014-11-30 23:24:49 följande:

Min bvc sköterska sa i somras att en del föräldrar överklär sina barn pga att de gör felet att de utgår från att barnet är kallt om händer/fötter är kalla. Detta då apropå den värme som var i somras och att jag kände en som trots 35+ klädde på sitt barn massa kläder medan min knappt klarade värmen i bara blöja. Då sa hon att vissa barn är alltid kalla om händer/fötter å då tror föräldrarna att de fryser trots att de inte gör det. Så man ska känna på nacken eller framme vid bröstkorgen istället först då kan man känna om de är varma eller kalla. Är ju inte bra om de är kokheta heller :)

Nica - vad duktig din tjej är!! Kryper hon framåt också?

Smalljey vad skönt! Håller tummarna att det fortsätter åt rätt håll nu! Vad är knepet? ;) mvh trött mamma

Hehe, om jag bara hade ett knep så man visste att hon skulle fortsätta sova så vore ju fantastiskt nä jag gissar på att det är faserna de går igenom som ändrar om allt. För nu verkar hon sova lite bättre på nätterna men istället vara svår att natta. Hon har svårt att komma till ro och somna och sen vaknar hon typ var tionde minut fram tills efter kl 12. Sen verkar det bli längre och längre mellan. Innan detta så hade hon lätt att somna och vi har i princip aldrig haft problem med nattningen (kvällstid). Så ja vem vet vad natten har att erbjuda
  • nica

Ellami- hon har inte kommit på att ta sig framåt ännu men har börjat gunga lite när hon står på alla fyra, hon gjorde ett försök idag att ta fram benen men glömde armarna:-P

Har också hört de med fötterna och händerna att bara för de är kalla betyder de ingen att dom fryser. Man kanske kan prova lager på lager på fötterna. ?

I morgon blir de vägning av lilla loppa och vaccin:-/ blir kul och se hur mycket hon väger och hur lång hon är nu

Nu blir de att försöka få lite sömn

• Axo

Självklart så känner jag i nacken och han är inte kall på kroppen, men jag vet ju själv hur ont det gör i både händer och fötter när de blir riktigt kalla.

Får se om jag hittar några andra tossor till honom!

• soffipropp1987

Igår va vi på Liseberg. Det va ca 1 grad ute och jag hade på L ett par vanliga sockar ett par raggsockar, fleeceoverall med fötter på och så satt han i en åkpåse. Han va varm om fötterna :)

Men tror ni inte att det beror lite på om fötterna är varma eller kalla innan man sätter på sockarna? Är de kalla så är det väl svårare att få upp värmen?

• Axo
    soffipropp1987 skrev 2014-12-01 08:32:43 följande:

Igår va vi på Liseberg. Det va ca 1 grad ute och jag hade på L ett par vanliga sockar ett par raggsockar, fleeceoverall med fötter på och så satt han i en åkpåse. Han va varm om fötterna :)

Men tror ni inte att det beror lite på om fötterna är varma eller kalla innan man sätter på sockarna? Är de kalla så är det väl svårare att få upp värmen?

Jag tror en overall som man kan dra över fötterna gör mycket, har ingen sån. Har inte heller plockat fram åkpåsen än, får göra det!
  • Kela1981

Alltså dom här sprången! Vi har 25 dagar kvar....25!!!!! Dom är ju helt galet långa. Kunde varit en vecka i stöten så det blev lite hanterbart! A har gått från att vara enkel att natta och sova hela natten till bråkig vid läggning plus uppvak varannan timma. I natt var hon vaken mellan 5-6:30 och ville inget annat än att få sova men kom liksom inte till ro. Vagga vagga vagga.... Man blir bortskämd snabbt! Ikväll kommer sambon hem från sin Kina-resa så jag kan få lite avlastning i alla fall :)

Angående fötter och händer så har A en sån där åkpåse som är kombinerad overall. I den har hon vanliga kläder och vanliga tunna strumpor. Hon är aldrig kall om fötterna när jag tar upp henne. Händerna kan vara lite svala men absolut inte kalla. Har dock ett par skinntossor med fårpäls i som jag tänker ha på henne när/om det blir riktigt kallt och sen en varm yllefilt ovanpå åkpåsen :)

• Amalian83

Till händer och fötter säger jag som norrmännen: ull er gull !

Kan inte nog rekommendera ull till era bebisar. Vi är dåliga på ull i Sverige. I Norge är det nästan ett krav på dagisen att barnen har ull på sig.

Svar på tråden Junibebisar 2014