• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • soffipropp1987
    ellami skrev 2015-02-10 16:19:22 följande:
    Men hur vet du att barnet fick karies just pga amning? Det är inte bara socker som är upphov till karies och i synnehet inte den sötade bröstmjölken (som ju inte på något sätt kan jämföras med ex godis eller andra fabrikssötade saker). Karies kan uppstå av en rad andra orsaker, bland annat om man småäter mycket för då vilar inte munnen och det bildas saliv konstant som fräter. Något sånt åt det hållet (är ingen tandläkare så säger säkert fel eller använder fel termer men ni förstår nog vad jag menar ;)
    Dom trodde det va amningen som gjorde det men som du säger så kan man ju inte veta säkert.
  • soffipropp1987

Åh, jag har haft migrän idag och tagit en tablett. Blir typ lite speedad av dom, känns som att jag druckit flera kannor med kaffe. Har mens också... Så påpekar sambon att jag inte borde göra si eller så och då slinker några hårda ord ur mig. Nu mår jag ännu sämre än innan och sambon har gått o lagt sig... Hatar när det blir såhär, han tar så illa upp av några ord som han vet att jag egentligen inte menade men han hoppade på mig i fel situation. Så nu fick jag luftat det lite. Hatar att somna som ovänner.

• Kela1981

Tänk vad de små sakerna kan pigga upp! Sessan sover så jag har målat mina naglar woohoooo!!!!! Första gången på 8månader ;)

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2015-02-10 20:32:38 följande:

Åh, jag har haft migrän idag och tagit en tablett. Blir typ lite speedad av dom, känns som att jag druckit flera kannor med kaffe. Har mens också... Så påpekar sambon att jag inte borde göra si eller så och då slinker några hårda ord ur mig. Nu mår jag ännu sämre än innan och sambon har gått o lagt sig... Hatar när det blir såhär, han tar så illa upp av några ord som han vet att jag egentligen inte menade men han hoppade på mig i fel situation. Så nu fick jag luftat det lite. Hatar att somna som ovänner.

Ja det är verkligen inte kul att somna som ovänner :( Kan du inte väcka honom och säga förlåt då? Jag väcker alltid sambon om han somnat, kan inte sova annars :(
  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2015-02-10 20:48:40 följande:
    Ja det är verkligen inte kul att somna som ovänner :( Kan du inte väcka honom och säga förlåt då? Jag väcker alltid sambon om han somnat, kan inte sova annars :(
    Ja jag får göra det, annars kommer jag ligga vaken hela natten.
  • Asjak

Soffipropp usch vad tråkigt, kelas tips var jättebra! Gå in och säg förlåt och pussa och krama han.

• soffipropp1987
    Asjak skrev 2015-02-10 21:13:52 följande:

Soffipropp usch vad tråkigt, kelas tips var jättebra! Gå in och säg förlåt och pussa och krama han.

Ja jag ska snart krypa ner bredvid honom o förhoppningsvis vaknar han då och jag kan be om ursäkt.
  • Axo

Gahh!! Denna nattning gör mig galen! Har inte varit några problem att ligga med honom i sängen innan, men sen han började krypa är det helt omöjligt att natta honom om vi inte sitter i gungstolen och vaggar honom.

Har testat att lägga honom i sin säng, men han blir vansinnig och börjar klättra istället och mitt tålamod har verkligen varit minimalt några dagar. Mannen har inga problem att vagga honom till sömns, men jag skulle gärna vilja få till några ordentliga nattningsrutiner.

Hur länge är det okej att han skriker om jag sitter bredvid och håller handen på honom? Är det okej att låta honom skrika överhuvudtaget?

Nu somnade han för 30 minuter sen, trots att han varit trött sen klockan 8.

• Gulas

Jag ammar fortfarande massor. Han äter inte mycket mat alls. Han tycker det är kul med mat men vill inte bli matad utan vill äta själv och då går inte så mycket mat ner. Dock gör det mig inget. Food before one is just for fun! Håller med Ellami ang nattamning också. Finns inga belägg för att bröstmjölk skulle vara orsaken till karies. Så här ammar vi nätterna igenom. Lite jobbigt men vi samsover så han rullar bara mot tutten och tar för sig ;) ofta kan jag fortsätta sova under tiden.

• Kela1981
    Axo skrev 2015-02-10 22:17:01 följande:

Gahh!! Denna nattning gör mig galen! Har inte varit några problem att ligga med honom i sängen innan, men sen han började krypa är det helt omöjligt att natta honom om vi inte sitter i gungstolen och vaggar honom.

Har testat att lägga honom i sin säng, men han blir vansinnig och börjar klättra istället och mitt tålamod har verkligen varit minimalt några dagar. Mannen har inga problem att vagga honom till sömns, men jag skulle gärna vilja få till några ordentliga nattningsrutiner.

Hur länge är det okej att han skriker om jag sitter bredvid och håller handen på honom? Är det okej att låta honom skrika överhuvudtaget?

Nu somnade han för 30 minuter sen, trots att han varit trött sen klockan 8.

Åh vad jobbigt! Man tröttnar på vaggandet till slut och ryggen orkar ju inte hur mycket som helst.

Jag kan inte hjälpa dig med rutiner, antar att alla måste komma på vad som funkar för just sig och sin bebis.

Tycker det är skillnad på skrik och skrik. Alice skrek första kvällen hon mattades i sängen i kanske 10 min totalt. Det var aldrig tal om något panikskrik för i så fall hade jag tagit upp henne. Det var mer ett skrik/gnäll för att hon var supertrött och ville att jag skulle ta upp henne. Men fick aldrig känslan av att hon var genuins ledsen eller otrygg, jag satt ju hos henne. Sen reagerar väl barn olika. Jag är såklart glad att det har funkat bra för oss såhär långt men det hade precis lika gärna kunnat bli en kamp.

Hoppas du hittar något som funkar snart så ni får lite ro, både du och bebis <3
Svar på tråden Junibebisar 2014