Junibebisar 2014
Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?
Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?
Jag är så himla glad att spjälsängen är så himla effektiv! Är man trött o ser att bebis också är trött så är det bara att lägga honom där o så har man helt plötsligt vunnit ca en timmes vila! Sängen är verkligen sova för lilla L. Funkar peppar peppar ALLTID bra med nattning och även vila på dagen :) Hur och var sover era små mitt på dagen?
Jag är så himla glad att spjälsängen är så himla effektiv! Är man trött o ser att bebis också är trött så är det bara att lägga honom där o så har man helt plötsligt vunnit ca en timmes vila! Sängen är verkligen sova för lilla L. Funkar peppar peppar ALLTID bra med nattning och även vila på dagen :) Hur och var sover era små mitt på dagen?
Ta i trä men min lilla tjej är snart 17 veckor och hon är en liten ängel ????
Vi har gått igenom några veckor där hon grät så fort det mörknade ute och gick inte att mata eller söva, så vi gick och vaggade henne hela kvällarna tills hon somnade i famnen efter flera timmar.
Hon sover i en säng som kopplas ihop med vår så hon har sidan öppen mot oss, på nätterna ligger hon ibland och stirrar på mig och när ja tittar tillbaka kommer världens leende och ett litet tjut ????
Då smälter man!
Måste bara tipsa om appen "pekbok för småbarn". Den har min lilla tjej stirrat på nu i några dar. Man pekar på ett djur så kommer det en bild upp tillsammans med djurets läte och en röst som talar om vad det är för djur! Superkul tycker hon iaf, jättefascinerad varje gång jag drar igång den
Måste bara tipsa om appen "pekbok för småbarn". Den har min lilla tjej stirrat på nu i några dar. Man pekar på ett djur så kommer det en bild upp tillsammans med djurets läte och en röst som talar om vad det är för djur! Superkul tycker hon iaf, jättefascinerad varje gång jag drar igång den ![]()
Har ni börjat med smakisar än? Vi har provat att ge lite gröt och provar lite varje dag. Hon verkar inte direkt tycka att det är äckligt men hon har nog lite problem med hur hon ska få i sig den ha ha ha.... Det ser ganska underhållande ut får jag säga. Men efter ett litet tag blir hon arg och frustrerad så då slutar vi. Hon får i sig kanske en tesked totalt så det är ju inga mängder direkt men jag tänker att det är bra att träna på att äta från sked istället för flaska :)
Hur gör ni?
Har ni börjat med smakisar än? Vi har provat att ge lite gröt och provar lite varje dag. Hon verkar inte direkt tycka att det är äckligt men hon har nog lite problem med hur hon ska få i sig den ha ha ha.... Det ser ganska underhållande ut får jag säga. Men efter ett litet tag blir hon arg och frustrerad så då slutar vi. Hon får i sig kanske en tesked totalt så det är ju inga mängder direkt men jag tänker att det är bra att träna på att äta från sked istället för flaska :)
Hur gör ni?
Min bebbe blir 4 mån på torsdag men sedan några dagar tillbaka har vi börjat med små grötpotioner. Vi kör med mild naturell havregröt från nestle och tar lite katrinplommonpure på för magen.
Vi håller oss nog till gröt nu till att börja med så får det bli lite annat som potatis o palsternacka osv senare :)
Just gröt är ju inte mycket till "smaksensation" och det är ju det man ska ge dom nu innan 6 mån ålder. Sen kan de få smakportioner men nu rör det sig ju om kryddmåttsstora smakisar typ på fingret av vår mat. Risken om man kör på med just gröt tidigt är att de blir tröga i magen och innehåller gröten gluten så ska man ta det väldigt lugnt med det
Att låta dom få smaka vår mat från ett finger är ju perfekt för att vänja smaklökarna vid annat än bröstmjölk/ersättning och det är ju lite det som Livsmedelsverket rekommenderar att man gör innan 6 mån. /mamma med lite pekpinne
Min lilla tjej är fem månader nu och hon får smaka på vår mat samt äter pytteportioner med mosad frukt och rotfrukter.