• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Sansa Snark
    Kela1981 skrev 2014-10-22 16:35:13 följande:
    Vi tittade på en Viking från början men valde bort den eftersom sittdelen inte går att fälla helt utan den är alltid lite skålad. Tänker på när hon blir större och vill kunna ligga som hon känner för i vagnen. Tur var väl det för hon är ingen ryggsovare :)
    Ja, har också tänkt på det. Det är så svårt att ta beslut när man inte vet vad de små kommer att tycka om sen, senare. 
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-10-22 13:23:43 följande:
    Aha, då fattar jag :) Alice är fyra månader lite drygt och sitter väl hyfsat med stöd men bältet i vagnen är väldigt för stort och otympligt på henne. Hon är inte så lång, bara 57,5 com så jag tror att sittdelen kommer att vara stor för henne ett bra tag till om hon inte skulle skjuta i väg på längden snart :/ Funderar på om man kan bulla upp med täcken osv så hon sitter bra och stabilt utan selen så man kan använda den tidigare.
    Ja hon är ju väldigt liten i jämförelse.. Vet inte så mycket om en speciell dyna och om den funkar i alla vagnar men en vän hade den när hon tvingades byta till sittdel vid knappt 3 mån då lillen vägrade liggdel - den heter inovi dyna large och den är rejält tjock med sidokuddar och gjorde att bebisen ändå låg nästan helt plant i ergositsen. Den gör det även ombonat i sittdelen :)
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-10-22 16:41:57 följande:
    Ja hon är ju väldigt liten i jämförelse.. Vet inte så mycket om en speciell dyna och om den funkar i alla vagnar men en vän hade den när hon tvingades byta till sittdel vid knappt 3 mån då lillen vägrade liggdel - den heter inovi dyna large och den är rejält tjock med sidokuddar och gjorde att bebisen ändå låg nästan helt plant i ergositsen. Den gör det även ombonat i sittdelen :)
    Åh! Det kanske är värt att undersöka :) Tack för tipset!
  • Amalian83

Min tjej blir fem månader imorgon och hon väger över 9 kg och är nog ca 66-67 cm lång. Hon är inte så stabil i sittläge än, men växer snart ur liggdelen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Hon älskar liggdelen, men hon måste ju få plats också. Vi har en Emmaljunga supernitro.

Jag har börjat kolla på åkpåse nu. Vilken djungel!! Som tur var har min syster en som kan ärvas så jag slipper tänka mer på det. Blir en voksi Urban. Vad har ni andra tänkt för vintern?

• Sansa Snark
    Amalian83 skrev 2014-10-22 17:28:50 följande:

Min tjej blir fem månader imorgon och hon väger över 9 kg och är nog ca 66-67 cm lång. Hon är inte så stabil i sittläge än, men växer snart ur liggdelen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Hon älskar liggdelen, men hon måste ju få plats också. Vi har en Emmaljunga supernitro.

Jag har börjat kolla på åkpåse nu. Vilken djungel!! Som tur var har min syster en som kan ärvas så jag slipper tänka mer på det. Blir en voksi Urban. Vad har ni andra tänkt för vintern?

Testa att ha henne i liggdelen, den går väl att fälla när hon ska vila? Man kan göra det ombonat med dynor och grejer, och en sele så att de inte kan trilla ur.

Vår BVC-sköterska var för övrigt inte alls negativ till att ha bebisarna i sittdelar fast de är för små enligt tillverkarnas rekommendationer, så länge de kan luta sig ner och vila när de behöver, och inte får sitta timmar i sträck så var det okej. 
  • soffipropp1987

Ska bara citera min syster som peppar mig genom hela denna bebistiden! "Gnäll, frustration och mycket sömn betyder utveckling!" Kan va värt att ha i tankarna när man har en bebis som bara skriker och gnäller :)

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-10-22 21:39:11 följande:

Ska bara citera min syster som peppar mig genom hela denna bebistiden! "Gnäll, frustration och mycket sömn betyder utveckling!" Kan va värt att ha i tankarna när man har en bebis som bara skriker och gnäller :)

Ha ha ha... Ja det kan nog vara värt att komma ihåg. Kan du inte lägga in det här med jämna mellanrum för att påminna oss andra? ;)
  • Juronjaure

Nån annan som har en livmoder som kittlar? :P Har bara känt det typ sista två veckorna, vad kan det bero på?

• Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-10-22 22:01:08 följande:

Nån annan som har en livmoder som kittlar? :P Har bara känt det typ sista två veckorna, vad kan det bero på?

Va? Hur känns det när den kittlar?
  • Juronjaure
    Kela1981 skrev 2014-10-22 22:08:47 följande:
    Va? Hur känns det när den kittlar?
    Hur det känns? Tja...den...kittlar :P Pirrar litegrann, haha, jag vet inte :) Kan inte beskriva det bättre än att det kittlar i den. Kanske nerver eller nåt?
Svar på tråden Junibebisar 2014