Inlägg från: Neithotep |Visa alla inlägg
  • Neithotep

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Larssonkaa - När jag hade havandeskapsförgiftnng fick jag extrem huvudvärk, spydde, såg flimrigt och samlade massvis med vätska, men bm såg det på blodtrycket och äggvitan.

Ska bege mig ut och plocka lite hallon och blåbär med barnen snart, men just nu är soffan såå skön, hade lätt kunnat ligga här hela dagen :).

• Neithotep
    Pedalen skrev 2014-08-10 15:44:08 följande:

Hej alla ni tappra! Jag lider med er... Sömnbristen efter förlossningen är visserligen inte att leka med, men i jämförelse med att vara gravid i värmen så är det a piece of cake.

Såg att nån frågade om igångsättning, min var väldigt odramatisk. Jag kom in för bedömning, var öppen 4 cm och tappen var i stort sett utplånad. Man tog hål på hinnorna vid ca 10.30 för att se om det kunde få igång sammandragningar. Jag fick sammandragningar, men inga onda eller regelbundna. Vid ca 13.30 satte de värkstimulerande dropp, 20 ml/h. Jag satt fast i massa maskiner, så jag kunde inte röra på mig så mycket, men försökte stå upp för att få igång värkarna lite mer. Vid 15.15 var jag öppen 6 cm, och de höjde droppet till 60 ml/h. Jag började andas lustgas då. Vid 16.15 hade jag första krystvärken, öppen 10 cm. Klockan 16.15 kom ettan och 16.31 kom tvåan. 16.35 var moderkakan ute och bm sydde ett stygn, sen var det klart!

Vilken härlig igångsättning, vad skönt att du var så pass mogen att de kunde ta hål på hinnorna. Och vad skönt att moerkakan kom ut direkt!
  • Neithotep
    larssonkaa skrev 2014-08-11 16:37:14 följande:

Verkar som att jag får ställa in mig på igångsättning i af.. Bm kände på livmodertappen och den hade mjuknat lite sa hon men var fortfarande hård och omogen (om jag fattade det rätt). Hon kom inte åt att göra en hinnsvepning ens. Inte utan att göra mig illa i af! :( så har bebis inte kommit till onsdag ska jag ringa förlossningen sa hon och boka tid på fredag för igångsättning.

Blev så stressad av gyn-kollen att jag fullständigt glömde bort att fråga om odören... Men hon sa inget och rynkade inte på näsan så idag kanske det var ok där nere?! Haha.. ;)

Typiskt, men på ett vis är det skönt med igångsättning också, man är redan på plats när det startar och de håller full koll på förloppet hela tiden. Mindre risk att det ska hända något med bebis tänker jag.
    sladdmamman skrev 2014-08-11 18:36:28 följande:

37+4 idag. Har klarat mig länge ändå med tanke på att jag var hemma flera månader i förväg med båda de äldre barnen.

Ja det var jättebra jobbat, jag är i 37+1 och känner att det är skönt att vara hemma trots att jag har ett kontorsjobb.
  • Neithotep
    Baktakt skrev 2014-08-11 19:52:25 följande:

Kontorsjobb är ju inte bra för kroppen. Man blir stel i musklerna och klämmer ihop magen när man sitter hela dagen. Lätt att hänga på magen också, vilket gör att det gör än mer ont och så har man ett skrivbord som klämmer precis där det putar som mest, iaf om armarna ska räcka ända fram till tangentbordet.

Lätt rörelse och omväxlande sittande/stående tycker jag verkar vara rena drömmen som själv är kontorsråtta.

Jag står oftast vid skrivbordet när jag jobbar, men innan jag gick på semester nu så satt jag ovanligt ofta ;).

Har jobbat inom vården förut när jag väntat barn och det är klart svårare. Har blivit sjukskriven två gånger och en gång klarade jag av att jobba till havandeskapspenning men det var tungt!
  • Neithotep
    larssonkaa skrev 2014-08-11 21:08:36 följande:

Måste bara få visa.. Den här hade tydligen jag när jag var bebis. Helt otroligt egentligen! Tycker den är jättefin så nu får den gå i arv :)

Supergulligt! Jag har också mycket kläder som jag och mina syskon hade när vi var bebisar.. vissa plagg ser nästan nya ut med ugglor och andra tryck som kommit igen .
  • Neithotep

Jag sover också på sidan med massa kuddar. Får jag sammandragningar som gör ont så hamnar jag på rygg.. Men visst är det ett projekt varje gång jag ska vända mig från en sida till en annan, känns som att höften ska gå itu..

• Neithotep

Välkommen lurifax.

Jag har vart på äventyrslekparkar idag med barnen och hade massvis med förvärkar hela dagen men när jag kom hem avtog det :/.

Ikväll ska jag leta upp en badplats och bara njuta av att känna mig lätt och sval i vattnet :).

Nästa torsdag ska jag till specmödravården för kontroll, är jag mogen sätter de kanske igång mig då.

• Neithotep

Jag är inte avundsjuk på er med små barn, själv ska jag väcka mina nu och sätta dem framför sommarlovsmorgon medan jag fixar med disk, tvätt och frukost. Nackdelen med att jag låter de sova så länge är väl att de inte somnar före oss i princip men det är så skönt att sova på morgonen när jag sover så dåligt på natten.

Angående igångsättning har jag blivit igångsatt två gånger av tre, första gången började de sätta igång mig på söndagmorgon och pojken kom ut med akutsnitt på tisdageftermiddag. Andra gången började de sätta igång mig på tisdagmorgon (fick värkar ganska direkt) och pojken kom på onsdageftermiddag, de skulle just besluta om snitt men då började jag öppna mig snabbt :).

Tredje förlossningen startade själv på torsdagkväll och pojken kom på lördagmorgon så jag tycker inte det var någon skillnad motför att bli igångsatt, denna gpng kvittar det hur det startar, bara jag slipper gå över tiden så länge!

Spännande ändå larssonkaa, snart är bebis ute!!

• Neithotep
    Halley skrev 2014-08-13 10:29:07 följande:

Här hemma är det tydligen jag som snarkar. Och då använder mannen öronproppar.

BF för mig idag. Vaknade kl 01.45 för att vattnet gick! Men inga direkta värkar. Var inne för kontroll på förlossningen nu på morgonen, men det verkar inte vara på gång. Om jag inte kommer igång av mig själv med värkarna så blir det igångsättning fredag. Lite nervös nu.

Sov inte så många timmar, så får försöka vila lite nu. Om jag kan slappna av då vill säga.

Spännande, lycka till!! :)
Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida