• Hobbyarkitekt

Ian eller Emil?

Vilket av dessa namn är bäst helt enkelt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ian eller Emil?
  • fluu
    Anonym (mynona) skrev 2014-08-08 17:28:22 följande:
    Säger bara att jag tror det är kopiöst fler som förknippar Emil till det än Ian till det andra. Men tänk så här då, tror du att när någon träffar Ian Roberto eller Ian Haugland att dom tänker "å fan, han har ju samma namn som Ian Wachtmeister!"? Har faktiskt inte hört så många som ens nämner Wachtmeister när man pratar om namn på nyfödda, vare sig dom gillar namnet eller inte. Då är det oftare att folk förknippar det med Britter i allmänhet. Visst, några tänker som du, men inte många! :)
    Då bör man ta med i beräkningen att Emil också( I Sverige alltså) är ett mer utbrett, vanligare och kändare namn än vad Ian är.
    Beror nog lite på vilken målgrupp man frågar också.... Den gruppen känner inte till en avdankad boxare/kändis/kokcks/programledares lillebror...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Och jo, det är många. Vad du än vill tro.

• Anonym (mynona)
    fluu skrev 2014-08-08 17:40:18 följande:
    Då bör man ta med i beräkningen att Emil också( I Sverige alltså) är ett mer utbrett, vanligare och kändare namn än vad Ian är.
    Beror nog lite på vilken målgrupp man frågar också.... Den gruppen känner inte till en avdankad boxare/kändis/kokcks/programledares lillebror...
    Så du säger alltså att man absolut inte ska ge sitt barn namnet Ian, men att Emil är bra?
  • fluu
    Anonym (mynona) skrev 2014-08-08 17:47:18 följande:
    Så du säger alltså att man absolut inte ska ge sitt barn namnet Ian, men att Emil är bra?
    När sa jag det?
  • Anonym (mynona)
    fluu skrev 2014-08-08 17:48:00 följande:
    När sa jag det?
    Jag frågar ju om det är så du tycker?
  • fluu
    Anonym (mynona) skrev 2014-08-08 17:54:43 följande:
    Jag frågar ju om det är så du tycker?
    Och jag svarade med en motfråga eftersom jag undrar var du fått den uppfattningen ifrån? Eftersom det var ganska långt ifrån vad vi diskuterade... Nej, jag tycker inte att någon annan bör välja Emil över Ian eller tvärtom. Frågar du om vilket namn jag personligen föredrar så är det Emil. Diskutera namn kan jag göra oavsett vad jag tycker om namnen i sig.
  • Hobbyarkitekt

Jag startade som sagt denna tråd för att hjälpa trådstartaren i den här: www.familjeliv.se/forum/thread/73744279-ian-eller-emil tråden.

Min son har, som jag tidigare nämnt, redan ett namn (han är ju trotsallt 3,5 år, så tur är väl det). ;) Min son är döpt efter min favorit av engelska författare. Och faktum är att den första jag kommer att tänka på, då jag hör namnet Ian, är Ian Fleming (även han en engelsk författare).

Jag är född år 1988, om det har någon betydelse?

• fluu
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-08 18:04:39 följande:
    Jag startade som sagt denna tråd för att hjälpa trådstartaren i den här: www.familjeliv.se/forum/thread/73744279-ian-e... tråden.

Min son har, som jag tidigare nämnt, redan ett namn (han är ju trotsallt 3,5 år, så tur är väl det). ;) Min son är döpt efter min favorit av engelska författare. Och faktum är att den första jag kommer att tänka på, då jag hör namnet Ian, är Ian Fleming (även han en engelsk författare).
    Jag är född år 1988, om det har någon betydelse?
    Gällande honom så tänker jag "Fleming" om honom. Som jag tänker "Hitler" istället för Adolf. Spännande det där med associationer.
  • Anonym (mynona)
    fluu skrev 2014-08-08 18:00:16 följande:
    Och jag svarade med en motfråga eftersom jag undrar var du fått den uppfattningen ifrån? Eftersom det var ganska långt ifrån vad vi diskuterade... Nej, jag tycker inte att någon annan bör välja Emil över Ian eller tvärtom. Frågar du om vilket namn jag personligen föredrar så är det Emil. Diskutera namn kan jag göra oavsett vad jag tycker om namnen i sig.
    Fick den uppfattningen eftersom du så starkt vill påtala Wachtmeister-kopplingen. Det blev lite "Nej ge inte era barn namnet Ian, för då tänker man på Wachtmeister  och Ny Demokrati genast!!!" om du förstår vad jag menar.
  • fluu
    Anonym (mynona) skrev 2014-08-08 18:07:19 följande:
    Fick den uppfattningen eftersom du så starkt vill påtala Wachtmeister-kopplingen. Det blev lite "Nej ge inte era barn namnet Ian, för då tänker man på Wachtmeister  och Ny Demokrati genast!!!" om du förstår vad jag menar.
    Kopplingen till Wachtmeister handlade just om koppling. Inte om namnet i sig. Sedan är det ju inte heller så att alla som kopplar till Ian W ser det som en negativ koppling. Eller ens främst tänker på honom som partiledare för Ny demokrati. Det trodde jag att du förstod...
Svar på tråden Ian eller Emil?