• Anonym (?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

• Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • Lilly Jk

Äh, min son heter Lucifer.

Roligt är också att jag under graviditeten fick en vän vars son kom en vecka innan min, han har Damien som tilltalsnamn.

Sååå?

Lillfis 19/3-2013
  • Anonym (B)
    Lilly Jk skrev 2014-08-16 19:24:43 följande:

Äh, min son heter Lucifer.

Roligt är också att jag under graviditeten fick en vän vars son kom en vecka innan min, han har Damien som tilltalsnamn.

Sååå?

Är det sant? Din son heter Lucifer?
  • fluu
    Anonym (?) skrev 2014-08-16 19:22:50 följande:
    Det säger dock en hel del om dig och din ställning i samhället.
    Enligt mig är Tindra (ihop med Bella, Blenda och Stjärna), ett av de allra vanligaste ko-namnen. Muuuuuuuuuuuuh!
    Du är alltid elak per automatik?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lilly Jk
    Anonym (B) skrev 2014-08-16 19:27:04 följande:
    Är det sant? Din son heter Lucifer?
    Japp, jag tycker att namnet i sig är vackert och har en fin betydelse.
    Lillfis 19/3-2013
  • Anonym (stupid girl)
    fluu skrev 2014-08-16 19:27:47 följande:
    Du är alltid elak per automatik?

jag tror att ts hela syfte med tråden är att såra så många som möjligt på kortast tänkbara tid.

Charmigt........not.
  • Emeli
    WinterDawn skrev 2014-08-16 14:11:00 följande:
    Å andra sidan är namn som Dick, Willy och Fanny existerande i engelsktalande länder, så de är nog vana vid det mesta
    Det är sant, men Odd är det inte. Glad
  • Emeli
    WinterDawn skrev 2014-08-16 14:13:28 följande:
    Det beror på filmen Omen som kom ut -76.

Ett par adopterade/fick en son som de gav namnet Damien, och sedan visade det sig att ungen var djävulens son. Nu tror folk att det är sanning.
    Men herregud, det var ju bara en film. Ungen i den skulle ju ha kunnat få vilket namn som helst. Är folk verkligen så omdömeslösa? Så historielösa? Obestämd
  • Anonym (B)
    Lilly Jk skrev 2014-08-16 19:38:37 följande:

Japp, jag tycker att namnet i sig är vackert och har en fin betydelse.

Oj saknar ord, vet inte vad jag ska skriva utan att bli avstängd, så jag låter bli.
  • Emeli
    BozotheClown skrev 2014-08-16 21:54:03 följande:

Medusa - är inte det bläckfisk eller manet på grekiska?

Meduse betyder manet på franska. Ursprunget är dock myten om Medusa med ormarna på huvudet och som förstenade alla som tittade på henne, Maneter är ju obehagliga djur med långa brännande trådar, så det är inte så svårt att förstå varför de har fått just detta namn.

Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?