• Anonym (?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

• Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • Anonym (Lucifer?)
    Ogago skrev 2014-08-17 08:50:25 följande:
    Jodå, visst förstod jag det, men din felstavning skapade ett nytt vackert namn.

Jag tänker på namnet vad det betyder, inte vem som eventuellt har burit det, enligt gamla legender som somliga tror på. Jag är inte religiös, så mej kvittar det lika.

Kan en socialdemokrat kalla sitt barn för Carl när en moderat (Carl Bildt) heter det?
    Kan en moderat kalla sitt barn för Olof när en en socialdemokrat (Olof Palme) har hetat det?
    Svaret på dessa frågor är naturligtvis naturligtvis.

Att inte kalla sitt barn för 'Ljusbärare' beror på mångtusenåriga legender om en viss förfallen ängel. Och okunskap. 'Ljusbärare' är ett vackert namn som dock har fått en negativ klang av troende av de gamla legenderna.

Den som vill veta mer om Lucifer och legenderna kan läsa mer på sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer.

Jag tycker att det spelar in att Lucifer alltid har varit namnet på den fallne ängeln - det är inte så att någon har hetat det tidigare, och att sedan namnet har "övergått" till att syfta på den fallne. Det har aldrig varit ett människonamn.

• Anonym (Lucifer?)

Sedan, en sak som återkommer flera gånger i tråden: att Lucia skulle vara någon sorts femininform av Lucifer...

Nej.

De två innehåller båda ordet "lux" (lat. ljus), men Lucia är en femininform av Lucius (ett romerskt egennamn som rimligen betyder lysande). Lucifer innehåller även ordet "ferre" (lat. bära), därav översättningen Ljusbringaren. Det är inte samma namn. En vild gissning är att en femininform av Lucifer snarare skulle vara Luciferix/Lucifrix, men då chansar jag utifrån bristfälliga latinkunskaper.

• Anonym (B)
    Ogago skrev 2014-08-17 08:50:25 följande:

Jodå, visst förstod jag det, men din felstavning skapade ett nytt vackert namn.

Jag tänker på namnet vad det betyder, inte vem som eventuellt har burit det, enligt gamla legender som somliga tror på. Jag är inte religiös, så mej kvittar det lika.

Kan en socialdemokrat kalla sitt barn för Carl när en moderat (Carl Bildt) heter det?

Kan en moderat kalla sitt barn för Olof när en en socialdemokrat (Olof Palme) har hetat det?

Svaret på dessa frågor är naturligtvis naturligtvis.

Att inte kalla sitt barn för 'Ljusbärare' beror på mångtusenåriga legender om en viss förfallen ängel. Och okunskap. 'Ljusbärare' är ett vackert namn som dock har fått en negativ klang av troende av de gamla legenderna.

Den som vill veta mer om Lucifer och legenderna kan läsa mer på sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer.

Då har du inga problem att döpa ditt barn till Adolf heller!
  • Anonym (B)
    Anonym (Lucifer?) skrev 2014-08-17 13:39:19 följande:

Jag tycker att det spelar in att Lucifer alltid har varit namnet på den fallne ängeln - det är inte så att någon har hetat det tidigare, och att sedan namnet har "övergått" till att syfta på den fallne. Det har aldrig varit ett människonamn.

Precis det jag menade! Lucifer är inget människonamn, aldrig varit!

Lucia är ett helt annat namn med ett helt annat ursprung!
  • puss
    Anonym (B) skrev 2014-08-17 14:08:12 följande:
    Adolf är ett mycket bra namn som förtjänar en renässans.
  • Ogago
    Anonym (B) skrev 2014-08-17 14:08:12 följande:
    Som jag skrivit innan - jag döper inga barn till namn som barnet får lida av på grund av okunskap hos folk. Har jag anledning att tro att mitt barn skulle få problem med Adolf så...
  • Jeaninne
    Anonym (Lucifer?) skrev 2014-08-17 13:54:14 följande:

Sedan, en sak som återkommer flera gånger i tråden: att Lucia skulle vara någon sorts femininform av Lucifer...

Nej.

De två innehåller båda ordet "lux" (lat. ljus), men Lucia är en femininform av Lucius (ett romerskt egennamn som rimligen betyder lysande). Lucifer innehåller även ordet "ferre" (lat. bära), därav översättningen Ljusbringaren. Det är inte samma namn. En vild gissning är att en femininform av Lucifer snarare skulle vara Luciferix/Lucifrix, men då chansar jag utifrån bristfälliga latinkunskaper.

Oh nej - nu har du gett dom idéer åt lillasyster!
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Anonym (B)
    puss skrev 2014-08-17 14:39:07 följande:

Adolf är ett mycket bra namn som förtjänar en renässans.

Usch ryser.
  • leni87

Då är jag o sonens far oxå himla elaka.. Vår son heter damian (visserligen med a istället för e men ja)... jag har alltid tyckt om det namnet o de passar på svenska o engelska (min man e aussie). Jag ser inget fult eller dumt med att ge honom det namnet. Namnet kommer från grekiskan o betyder "att tämja". Jag måste va dum men varför skulle han nånsin få problem pga sitt namn?????

• leni87

Jisses läste precis genom tråden o nu förstod jag plötsligt vem som har problem med vad... mobbar ditt barn mitt barn för han heter damian. Då e de ditt barn som har problem. Som hen antagligen fått från sina föräldrar. Woops.

Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?