• Anonym (?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

• Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • BozotheClown
    Anonym (Lucifer?) skrev 2014-08-17 13:39:19 följande:
    Jag tycker att det spelar in att Lucifer alltid har varit namnet på den fallne ängeln - det är inte så att någon har hetat det tidigare, och att sedan namnet har "övergått" till att syfta på den fallne. Det har aldrig varit ett människonamn.  

• BozotheClown
    Anonym (B) skrev 2014-08-17 07:08:56 följande:
    Säkert. Vad sa din familj? Man? .

Bara på familjeliv får en kvinna för sig att döpa sitt barn till ett namn aldrig givet en människa utan bara en demon/ond ängel.
  • EllanEriksson

Men ska man va riktigt krass å gå igenom böcker kan man inte idag döpa en pojke till Tom för då associerar man till Tom Riddle aka Voldemort? Lucius och Bellatrix är oxå helt borta pga Harry Potter böckerna..! Alltså, eftersom att vi nu går igenom legender och myter över "onda namn" så kan man lika gärna dra in böcker också!

Ett namn är ett namn. Bara för att en person gör en association till djävulen och ondska av namnet Damien och Lucifer betyder inte att alla gör det.

I detta fall är det nästan bättre att sköta sitt eget och inte bry sig så mycket om vad andra döper sina barn till. Döp dina till det du vill att de ska heta så döper jag mina till det de ska heta :)

• BozotheClown
    EllanEriksson skrev 2014-08-18 12:35:09 följande:
    Men ska man va riktigt krass å gå igenom böcker kan man inte idag döpa en pojke till Tom för då associerar man till Tom Riddle aka Voldemort? Lucius och Bellatrix är oxå helt borta pga Harry Potter böckerna..! Alltså, eftersom att vi nu går igenom legender och myter över "onda namn" så kan man lika gärna dra in böcker också! Ett namn är ett namn. Bara för att en person gör en association till djävulen och ondska av namnet Damien och Lucifer betyder inte att alla gör det. I detta fall är det nästan bättre att sköta sitt eget och inte bry sig så mycket om vad andra döper sina barn till. Döp dina till det du vill att de ska heta så döper jag mina till det de ska heta :)

Association? Lucifer ÄR den fallna ängelns namn. Det är ingen association. Men men... Jag tyckte det var märkligt att Disney döpte den lilla sjöjungfrun till ett känt diskmedelsmärke.
  • EllanEriksson
    BozotheClown skrev 2014-08-18 14:15:20 följande:

Association? Lucifer ÄR den fallna ängelns namn. Det är ingen association. Men men... Jag tyckte det var märkligt att Disney döpte den lilla sjöjungfrun till ett känt diskmedelsmärke.
    Nej. Han är den fallne ängeln i en myt. Precis som Loke är en Gud i en myt. Det handlar om associationer.

Nu har jag noll koll vem som var först med Ariel och sen vet jag inte ens om det finns Ariel i USA så xD
  • BozotheClown
    EllanEriksson skrev 2014-08-18 14:23:44 följande:
    Nej. Han är den fallne ängeln i en myt. Precis som Loke är en Gud i en myt. Det handlar om associationer. Nu har jag noll koll vem som var först med Ariel och sen vet jag inte ens om det finns Ariel i USA så xD

Haha nä det heter Fairy i Usa och England.
  • BozotheClown
    BozotheClown skrev 2014-08-18 15:00:23 följande:
    Haha nä det heter Fairy i Usa och England.

Rättar mig själv : yes heter Fairy. Jag vet inte om Ariel heter så i hela världen.
  • Ogago
    BozotheClown skrev 2014-08-18 14:15:20 följande:

Jag tyckte det var märkligt att Disney döpte den lilla sjöjungfrun till ett känt diskmedelsmärke.
    Och jag tyckte det var märkligt att dom där borta på andra sidan Atlanten döpte en hel planet efter en Disneyhund.
    Men så förblev den inte en planet särskilt länge heller...
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?