• Anonym (?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

• Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • Jeaninne
    Lilly Jk skrev 2014-08-16 19:38:37 följande:
    Japp, jag tycker att namnet i sig är vackert och har en fin betydelse.
    Vi får väl hoppas att han inte vill bli präst då... Obestämd
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Emeli skrev 2014-08-16 22:23:53 följande:
    Men herregud, det var ju bara en film. Ungen i den skulle ju ha kunnat få vilket namn som helst. Är folk verkligen så omdömeslösa? Så historielösa? Obestämd
    Fast i och med att namnet var nästan helt okänt i Sverige före filmen, så blev det hopplöst förknippat med pojken i filmen. Det funkar ju så. Det hade inte hänt om pojken hetat James eller John. För övrigt fanns det en anledning till att filmmakarna valde just det namnet - redan "innan" filmen, så lät ju namnet mörkt och mystiskt...
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Men herregud, det var ju bara en film. Ungen i den skulle ju ha kunnat få vilket namn som helst. Är folk verkligen så omdömeslösa? Så historielösa? Obestämd
    Så funkar det för övrigt även med andra namn, som varit "vanliga" namn innan men blivit hopplöst förknippade med obehagliga eller olämpliga gestalter i filmer, romaner eller dataspel.
  • Jeaninne
    Så funkar det för övrigt även med andra namn, som varit "vanliga" namn innan men blivit hopplöst förknippade med obehagliga eller olämpliga gestalter i filmer, romaner eller dataspel.
  • Emeli
    Jeaninne skrev 2014-08-16 22:41:56 följande:
    Fast i och med att namnet var nästan helt okänt i Sverige före filmen, så blev det hopplöst förknippat med pojken i filmen. Det funkar ju så. Det hade inte hänt om pojken hetat James eller John. För övrigt fanns det en anledning till att filmmakarna valde just det namnet - redan "innan" filmen, så lät ju namnet mörkt och mystiskt...
    Hmm, det kan nog stämma att inte så många kände till namnet innan filmen. Jag som har bott i Frankrike upplever det varken som mörkt eller ovanligt, men det har ju sin förklaring. Där är det ju bara ett namn i raden av många.

Att man associerar är en sak, men hur man kan tro att det finns någon religionshistorisk koppling till Djävulen är en annan.
  • Ogago
    Anonym (B) skrev 2014-08-16 19:27:04 följande:
    Är det sant? Din son heter Lucifer?
    Lucifer är från latinet. Det betyder Ljusbärare. Ett mycket vackert namn.
  • FrauCasio
    Ogago skrev 2014-08-16 23:56:38 följande:

Lucifer är från latinet. Det betyder Ljusbärare. Ett mycket vackert namn.

Namnge ditt barn då till Lucifer, ljusbäraren!
  • Lilly Jk
    Anonym (B) skrev 2014-08-16 22:23:59 följande:
    Oj saknar ord, vet inte vad jag ska skriva utan att bli avstängd, så jag låter bli.

Ja, jag är säkert både elak och dum i huvudet. ;)

Förhoppningsvis vill han inte bli präst, då känner jag lite att jag misslyckats. Om han mot förmodan vill det så är inte ett av tre förnamn ett hinder. Ingen arbetsgivare har frågat om alla mina :)

Lillfis 19/3-2013
  • Anonym (B)
    Lilly Jk skrev 2014-08-17 03:38:47 följande:

Ja, jag är säkert både elak och dum i huvudet. ;)

Förhoppningsvis vill han inte bli präst, då känner jag lite att jag misslyckats. Om han mot förmodan vill det så är inte ett av tre förnamn ett hinder. Ingen arbetsgivare har frågat om alla mina :)

Säkert. Vad sa din familj? Man?

.
  • Ogago
    FrauCasio skrev 2014-08-17 00:19:36 följande:
    Namnge ditt barn då till Lucifer, ljusbäraren!
    Skulle mycket väl kunna göra det. Men eftersom okunskapen är så stor skulle barnet kunna få problem i framtiden.

Men namnet Lucia, som är av samma ursprung, skulle gå an. Märkligt...
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?