• Anonym (?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

• Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • Emeli
    Lilly Jk skrev 2014-08-20 00:44:31 följande:

De har inget problem med det och pappan samtyckte.

Jag tror inte på allt jag läser, varken kristna texter eller aftonbladet.

Det handlar inte om tro, utan om vilka associationer namnet väcker. Namnet är en symbol för ondskan, och djävulskap och ondska är det första som många människor kommer att tänka på när de hör namnet. Varför vill man utsätta sitt barn för det?
  • Lilly Jk
    Emeli skrev 2014-08-20 20:13:14 följande:
    Det handlar inte om tro, utan om vilka associationer namnet väcker. Namnet är en symbol för ondskan, och djävulskap och ondska är det första som många människor kommer att tänka på när de hör namnet. Varför vill man utsätta sitt barn för det?

För att jag tycker att namnet är fint, den ursprungliga betydelsen är fin och har en personlig mening och för att slå hål på fördomar.

Lillfis 19/3-2013
  • Lilly Jk
    Anonym (B) skrev 2014-08-20 07:39:22 följande:
    Du ja, men det handlar inte om dig, okej om du själv gav dig namnet Lucifer, men sitt eget barn!! Resten av omgivningen då? Ditt barn kommer få det väldigt svårt pga ert namnval i skolan och i yrkeslivet. Tänk dig en chef med namnet Lucifer, inte så lyckat. Tror barnet själv tyvärr kommer ändra sitt namn som äldre!

Varför?

Skriver du själv ut eller säger alla dina förnamn när någon frågar vad du heter?

Tycker människor borde vara både mer toleranta och mer pålästa idag.

Lillfis 19/3-2013
  • Anonym (B)
    Lilly Jk skrev 2014-08-21 17:11:51 följande:

Varför?

Skriver du själv ut eller säger alla dina förnamn när någon frågar vad du heter?

Tycker människor borde vara både mer toleranta och mer pålästa idag.

Vad spelar det för roll om jag skriver ut alla mina förnamn eller inte?
  • nevermind
    Anonym (B) skrev 2014-08-20 07:39:22 följande:
    Du ja, men det handlar inte om dig, okej om du själv gav dig namnet Lucifer, men sitt eget barn!! Resten av omgivningen då? Ditt barn kommer få det väldigt svårt pga ert namnval i skolan och i yrkeslivet. Tänk dig en chef med namnet Lucifer, inte så lyckat. Tror barnet själv tyvärr kommer ändra sitt namn som äldre!
    Stenåldersmänniska!
  • Emeli
    Lilly Jk skrev 2014-08-21 17:09:35 följande:

För att jag tycker att namnet är fint, den ursprungliga betydelsen är fin och har en personlig mening och för att slå hål på fördomar.

Så du använder din egen son som murbräcka mot det som du kallar fördomar. Varför vill man utsätta sitt barn för det?

Lucifer ar ett av namnen på den som symboliserar ondska. Det går ju inte att komma ifrån, hur vackert man än anser det vara.
  • Lilly Jk
    Anonym (B) skrev 2014-08-21 17:58:02 följande:
    Vad spelar det för roll om jag skriver ut alla mina förnamn eller inte?
    De allra flesta gör inte det och därför lär det heller aldrig bli ett bekymmer för min son. Vill han ta bort eller byta det senare får han självklart göra det också, detsamma gäller hans övriga förnamn.
    Emeli skrev 2014-08-21 23:06:36 följande:
    Så du använder din egen son som murbräcka mot det som du kallar fördomar. Varför vill man utsätta sitt barn för det?

Lucifer ar ett av namnen på den som symboliserar ondska. Det går ju inte att komma ifrån, hur vackert man än anser det vara.

För dig är det så. För mig symboliserar det morgonstjärnan.

Lucifer har aldrig nämnts ens i bibeln, det handlar om tolkning och okunskap. Läser en på lite kanske denne ändrar uppfattning. Precis som att vissa gillar flicknamn som slutar på "-lee", gamla namn, nya namn, egenkomponerade namn eller vad som helst så fastnade jag för namnet Lucifer. Nu har grabben ett betydligt vanligare tilltalsnamn men det är just för att folk reagerar som du.

Tycker folk borde slappna av, det är bara ett namn som alla andra. Själv förknippar jag namnet "Olivia" som något negativt men det innebär inte att jag tycker att alla som namnger sina döttrar till det är dumma i huvudet. Det är ju trots allt bara ett namn.

Lillfis 19/3-2013
  • Anonym (Jupi)

Många väljer bamn för att de ska vara unika och coola. Loke kommer bli lika hett som Åke om 20-30 år, men de föräldrar som valt namnet tycker säkert det är busigt och speciellt. Men Loke är ändå inte det värsta namnet. Har riktigt svårt för namn som helt saknar ursprung i föräldrarnas liv och kultur. T e x Wilbur Svensson låter knäppt, men kanske är jag inskränkt

• Anonym (Jupi)

Tror för övrigt att folk snart kommer välja lite vanligare namn som var inne på 60- 70 talet.

• Emeli
    Lilly Jk skrev 2014-08-22 00:12:44 följande:

De allra flesta gör inte det och därför lär det heller aldrig bli ett bekymmer för min son. Vill han ta bort eller byta det senare får han självklart göra det också, detsamma gäller hans övriga förnamn.För dig är det så. För mig symboliserar det morgonstjärnan.

Det är ju för väl att pojkstackaren slipper ha det som tilltalsnamn i alla fall.

Sedan årtusenden har detta namn förknippats med ondskan. Den stämpeln tvättar man inte bort i första taget. Det kan du knappast vara ovetande om.
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?