• Anonym (?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

• Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • Anonym (stupid girl)
    otto z skrev 2014-08-16 10:59:47 följande:
    Du avslöjade precis dig själv som någon sorts idiot..
  • Anonym (stupid girl)
    Anonym (mamman) skrev 2014-08-16 09:46:42 följande:

Min dotter heter Vilja. Tyck vad ni vill, men jag tycker det är ett fint namn :)

Håller med, jag tycker också det är ett jättefint nam din dotter har.
  • Jeaninne
    Anonym (peopledontknow) skrev 2014-08-16 09:55:03 följande:

Om

Hahaa pöbeln vet inte att Elliot är ett överklassnamn.
    Inte i Sverige. Det får samma vibbar som William här. Wannabes som inte förstår att det bara blir fel - i Sverige.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Rikard
    Anonym (?) skrev 2014-08-16 11:19:17 följande:
    Fast här åsyftades namn som är desamma som svenska ord _idag_.
    Många av de exempel du ger handlar om namn som bara råkar vara desamma som svenska ord, ett slags homonymer, såsom att val betyder olika om man talar om en val eller ett val.

Knut - käck
    Kaj - jord
    Lina - är en kortform av flera andra namn med olika betydelser
    Saga - var en asynja i fornnordisk mytologi och är inte förknippat med ordet saga för berättelse
    Sia - kortform av Sofia som betyder vishet
    Axel - fredens fader
    Klara - berömd
  • Rikard

Hur ska vi göra med alla efternamn, som definitivt är "ordnamn"?
    Bergman
    Lundström
    Löfgren
    Sandkvist
    etcetera

Är det lika tokigt som att heta Per (som i per skalle) eller Hans (som i hans majestät)?

• Emeli
    Anonym (?) skrev 2014-08-16 06:48:58 följande:

Du måste göra skillnad på namnen DamiAn och DamiEn.

Damien och Medusa heter hans barn.

Jag ska se om jag kan hitta någon länk när jag sitter vid datorn.

Medusa är en kvinna som återfinns i den grekiska mytologin. Hon var en vanlig människa som hade en kärleksrelation med guden Poseidon. Gudinnan Athena straffade henne för detta genom att förvandla henne till ett monster. I stället för hår fick hon ormar på huvudet, och enligt mytologin skulle alla som tittade på henne förvandlas till sten. Att hon skulle vara dotter till djävulen är en senare konstruktion. Däremot var hon ju enligt mytologin farlig.

Damien är ett ganska vanligt franskt mansnamn av grekiskt ursprung. Dess koppling till djävulen har jag aldrig hört. Det måste vara en konstruktion som tillkommit på senare år. Jag ser inga problem med det namnet. Det är som sagt ett vanligt och högst normalt namn i Frankrike. Damian är en variant av samma namn.

Loke är ju, som de flesta vet, en av asagudarna trots att han var av jättesläkt. Av den anledningen uppstod det ofta problem kring Loke. Han var slug, opålitlig och ansågs allmänt som ond. Det är märkligt att svenska föräldrar har börjat ge sina söner just det namnet med tanke på historiken och symboliken. Det är ett ganska nytt fenomen.
  • Emeli
    Anonym (?) skrev 2014-08-16 12:04:56 följande:

Jävla skillnad hörru.

Men, återigen, tråden är ett SKÄMT! En provokationstråd.

Med tanke på hur du formulerar dig i trådstarten inser man ju det, men somliga av oss tycker ändå att frågan är intressant att diskutera.

Varför placerade du tråden i Känsliga Rummet? Frågan är knappast av känslig karaktär. Om du ville ha en seriös diskussion kunde du ha lagt den antingen under namn eller språk.
  • Anonym (p)

Jag bryr mej personligen inte vad folk döper sina barn till men ibland blir jag osäker på om jag uttalar namnen rätt.

När jag gick i högstadiet var det tre syskon som ofta blev "mobbade" pga vad dom heter.

Nån hittade på en ramsa om deras namn ganska elakt men dom hete Dag Odd och Liv.

Ramsan var

En Dag tog Odd sitt Liv.

• Emeli

Det kan inte vara så roligt att presentera sig på engelska och heta Odd Persson.

• WinterDawn
    Emeli skrev 2014-08-16 14:03:29 följande:

Det kan inte vara så roligt att presentera sig på engelska och heta Odd Persson.

Å andra sidan är namn som Dick, Willy och Fanny existerande i engelsktalande länder, så de är nog vana vid det mesta
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?