• Anonym (?)

Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?

Jag har funderat på detta fenomen ett tag; hur kommer det sig att så många väljer namn i stil med Knut, Stig, Kaj, Bo, Liv, Inga, Lina, Saga, Sia, Axel, Björn. Bror, Dag, Fredag, Klara, Gry, osv, osv, osv. - dvs "ord-namn"? Det kan ju aldrig vara kul att heta samma sak som ett svenskt ord (om man är svensk och bor i Sverige, vill säga).

Fast ännu värre är det att ge sitt barn ett elakt namn. Namn så som Medusa, Damien, Lucifer och Loke. - ALLVARLIGT? Hur elak får man vara som ger sitt barn ett sådant namn!?

Vad anser ni om namnen?

• Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?
  • Anonym
    Lilly Jk skrev 2014-08-22 00:12:44 följande:
    De allra flesta gör inte det och därför lär det heller aldrig bli ett bekymmer för min son. Vill han ta bort eller byta det senare får han självklart göra det också, detsamma gäller hans övriga förnamn.
    Emeli skrev 2014-08-21 23:06:36 följande:
    Så du använder din egen son som murbräcka mot det som du kallar fördomar. Varför vill man utsätta sitt barn för det?

Lucifer ar ett av namnen på den som symboliserar ondska. Det går ju inte att komma ifrån, hur vackert man än anser det vara.

För dig är det så. För mig symboliserar det morgonstjärnan.

Lucifer har aldrig nämnts ens i bibeln, det handlar om tolkning och okunskap. Läser en på lite kanske denne ändrar uppfattning. Precis som att vissa gillar flicknamn som slutar på "-lee", gamla namn, nya namn, egenkomponerade namn eller vad som helst så fastnade jag för namnet Lucifer. Nu har grabben ett betydligt vanligare tilltalsnamn men det är just för att folk reagerar som du.

Tycker folk borde slappna av, det är bara ett namn som alla andra. Själv förknippar jag namnet "Olivia" som något negativt men det innebär inte att jag tycker att alla som namnger sina döttrar till det är dumma i huvudet. Det är ju trots allt bara ett namn.

Det spelar ingen roll vad det symboliserar för DIG. Det viktiga är vad det symboliserar för majoriteten av alla som kommer att träffa ditt barn, genom hela hans liv... Du tänker kortsiktigt och egoistiskt. Du kunde i stället själv ha bytt till ett extremt namn, om det nu var så viktigt.
  • Anonym
    Emeli skrev 2014-08-21 23:06:36 följande:
    Så du använder din egen son som murbräcka mot det som du kallar fördomar. Varför vill man utsätta sitt barn för det?

Lucifer ar ett av namnen på den som symboliserar ondska. Det går ju inte att komma ifrån, hur vackert man än anser det vara.
    Ja, och den inställningen anser jag är galen oavsett vad det gäller. När homoadoptionerna debatterades, var det ju också en del som hade inställningen, att det inte spelade någon roll om barnen mådde bra av detta eller inte. Det viktiga var, att barnen skulle bidra till att göra de homosexuella paren mer accepterade i samhället... Död
  • Anonym

Tycker folk borde slappna av, det är bara ett namn som alla andra. Själv förknippar jag namnet "Olivia" som något negativt men det innebär inte att jag tycker att alla som namnger sina döttrar till det är dumma i huvudet. Det är ju trots allt bara ett namn.

Fast DEN associationen är ju inte ALLMÄN. Olivia anses inte vara något konstigt eller olämpligt namn ALLMÄNT.
  • Anonym
    Anonym (Jupi) skrev 2014-08-22 00:26:37 följande:

Tror för övrigt att folk snart kommer välja lite vanligare namn som var inne på 60- 70 talet.

Ja, 60- och 70-talisternas namn var genomgående vettiga - och "utjämnande". Oftast hörde man inte på förnamnen, vad föräldrarna hade för yrke eller socioekonomisk status. Både läkarparets och den ensamstående städerskans barn kunde heta Peter och Lena, eller Johan och Katarina, eller Fredrik och Maria, eller Tomas och Ann-Charlotte. Det fanns några enstaka som hade "smeknamnsnamn" i min skola, minns jag, men de namnen var inte heller extrema utan typ Ronny, Johnny, Lisa och Lisen.  

Idag hörs det oftast direkt på barnens förnamn i vilken klass de växer upp - det har blivit väldigt polariserat. Det är Carl Johan och Louise i överklassen, David och Sara i övre medelklassen, Emil och Lovis i lägre medelklassen, och Kevin och Melissa i underklassen...
  • Daniel12

Vi har ju haft en satanist-trend med Death och black metal, så inte så konstigt att satanisterna döper sina barn till onda namn. Själv garvar jag mest åt det för att det låter så patetiskt. Har funderingar på att döpa min nästa son till Gud eller Jesus bara för att provocera åt andra hållet istället Flört

• Anonym
    Daniel12 skrev 2014-08-22 05:00:21 följande:

Vi har ju haft en satanist-trend med Death och black metal, så inte så konstigt att satanisterna döper sina barn till onda namn. Själv garvar jag mest åt det för att det låter så patetiskt. Har funderingar på att döpa min nästa son till Gud eller Jesus bara för att provocera åt andra hållet istället Flört

Det hemska är ju att de bestämmer barnens liv ÅT dom. De får aldrig en chans att skapa sig sina egna liv, eftersom dagisfröknar, lärare, skolkamrater, skolkamraternas föräldrar o.s.v. kommer att sätta dem i ett fack från början...
  • Daniel12
    Anonym skrev 2014-08-22 05:14:46 följande:
    Det hemska är ju att de bestämmer barnens liv ÅT dom. De får aldrig en chans att skapa sig sina egna liv, eftersom dagisfröknar, lärare, skolkamrater, skolkamraternas föräldrar o.s.v. kommer att sätta dem i ett fack från början...
    Hade jag blivit döpt till Lucifer eller Damien hade jag nog aldrig förlåtit mina föräldrar. Låter ju också jävligt oseriöst när man ska presentera sig "Hej jag heter Lucifer",typ.
  • Anonym
    Daniel12 skrev 2014-08-22 05:28:08 följande:
    Hade jag blivit döpt till Lucifer eller Damien hade jag nog aldrig förlåtit mina föräldrar. Låter ju också jävligt oseriöst när man ska presentera sig "Hej jag heter Lucifer",typ.
    Ja, fruktansvärt! Död
  • Anonym (B)

De allra flesta gör inte det och därför lär det heller aldrig bli ett bekymmer för min son. Vill han ta bort eller byta det senare får han självklart göra det också, detsamma gäller hans övriga förnamn.För dig är det så. För mig symboliserar det morgonstjärnan.

Lucifer har aldrig nämnts ens i bibeln, det handlar om tolkning och okunskap. Läser en på lite kanske denne ändrar uppfattning. Precis som att vissa gillar flicknamn som slutar på "-lee", gamla namn, nya namn, egenkomponerade namn eller vad som helst så fastnade jag för namnet Lucifer. Nu har grabben ett betydligt vanligare tilltalsnamn men det är just för att folk reagerar som du.

Jämför du namnet Olivia med Lucifer? Wow.

Lucifer förknippas med djävulen och ondska av de flesta av oss oavsett hur du vill få namnet att framstå. Den allmänna bilden av namnet är det som namnet associeras med och inte vad någon tyckte år 1200.
  • Anonym (B)
    nevermind skrev 2014-08-21 22:05:04 följande:

Stenåldersmänniska!

Hahaha varför?
Svar på tråden Varför ger man sitt barn "ord-namn" eller "onda namn"?