Jag förlorade alla mina barn
Rubriken säger det mesta, frågor?
Rubriken säger det mesta, frågor?
Bra skrivet!!! Bulimi och självskadebeteende behöver inte vara mer negativt för ett barns uppväxt än missbruk av chips, godis och läsk. Det första sker ofta i ensamhet medan det andra skadliga missbruket ofta sker tillsammans med barn. Du borde skämmas som ens antyder att TS kan vara en usel mamma när du inte vet något om situationen. Fråga TS istället frågor som tråden var till för så kanske du kan få svar som visar på annat än vad du utgår ifrån. Va? Kanske är korkad men jag fattar inte vad du avser. På vad sätt menar du att vi räknar in omhändertagna barn/ungdomar som inte räknas in på samma sätt i övriga Europa?? Vi har sluten ungdomsvård men även i de länder som ff kallar det ungdomsfängelse ingår de ungdomarna under samhällsvård så vad är det du menar skiljer?
TS: Är du kvar? Hur tänker du gå vidare? Kommer du att bestrida beslutet?
Lady Godiva: du är väldigt pengafokuserad.
Det finns säkerligen människor som tar sig an fosterbarn med någon sorts baktanke om att tjäna pengar men det har inte slagit dig att det faktiskt finns godhjärtade människor som tar sig an fosterbarn för att faktiskt hjälpa dem, för att de faktiskt vill bidra till ett bättre samhälle?
Mina grannar är en sådan familj, de har barn som alla andra räknat ut som hopplösa fall, boende hos sig. Alltså barn i tonåren som ingen annan vill veta av. Jag kan lova dig att de inte direkt tjänar några feta pengar på det utan de gör det för att de, håll i dig nu, är otroligt godhjärtade.
Lady Godiva, du utgår alltså från att de flesta barn som placeras i familjehem är så svårt skadade av sin biofamilj att det får förhöjd kostnadsersättning och förhöjt arvode så att familjehemsförälder måste sluta arbeta och vara hemma med barnet?
Soc. behöver med andra ord ingripa betydligt tidigare innan skadan är så grov att barnen kräver att familjehemmet finns tillgängliga i hemmet dygnet runt.
Omkostnadsersättningen ska täcka de merkostnader som den nya familjemedlemmen medför så som mat, kläder, fickpengar, skor, personlig hygien, fickpengar, lek och fritid, förbrukningsvaror, möbler, husgeråd, textilier, TV, telefon och normalt slitage. (Placerade barn omfattas av samma högkostnadsskydd för läkarvård och medicin som familjens övriga barn.)
Omkostnadsersättningen inkluderar barnbidrag alternativt studiebidrag som ska dras av då det betalas ut direkt till familjehemmet alternativt ungdomen. Omkostnadsersättningen höjs när barnet fyller 13 år.
Hmm jag tror inte du säger hela sanningen......man har inte kkontaktförbud för att man vvar missbrukareför 20 år sedan. Dessutom måste du gå iigenom en rad tester och prover för att fastställa att du är ren.
Lady Godiva: du är väldigt pengafokuserad.
Det finns säkerligen människor som tar sig an fosterbarn med någon sorts baktanke om att tjäna pengar men det har inte slagit dig att det faktiskt finns godhjärtade människor som tar sig an fosterbarn för att faktiskt hjälpa dem, för att de faktiskt vill bidra till ett bättre samhälle?
Mina grannar är en sådan familj, de har barn som alla andra räknat ut som hopplösa fall, boende hos sig. Alltså barn i tonåren som ingen annan vill veta av. Jag kan lova dig att de inte direkt tjänar några feta pengar på det utan de gör det för att de, håll i dig nu, är otroligt godhjärtade.
Omkostnadsersättningen ska täcka de merkostnader som den nya familjemedlemmen medför så som mat, kläder, fickpengar, skor, personlig hygien, fickpengar, lek och fritid, förbrukningsvaror, möbler, husgeråd, textilier, TV, telefon och normalt slitage. (Placerade barn omfattas av samma högkostnadsskydd för läkarvård och medicin som familjens övriga barn.)
Omkostnadsersättningen inkluderar barnbidrag alternativt studiebidrag som ska dras av då det betalas ut direkt till familjehemmet alternativt ungdomen. Omkostnadsersättningen höjs när barnet fyller 13 år.
Ja, det är nog bäst att jag ringer soc och ber dem hämta mina barn. Säger någon FL att jag inte vet hur man är en trygg förälder måste jag ju tro på det...
Självklart kan barn skadas av allt möjligt, det finns många beteenden hos föräldrar som gör barn illa på olika sätt. Men som jag skrev nyss ska det vara riktiga bevis för att barnens häls aoch utveckling ska skadas innan man gör ett tvångsomhändertagande. Tyvärr tummas det en hel del på den regeln, och det örs omhändertaganden utifrån vad som skulle kunna hända, och hur föräldern kanske skulle kunna vara. Rättssäkerheten är otroligt låg i dessa fall, det skulle bli ramaskri om det gick till på liknande sätt i utredningar av brott.
Man skulle kunna köra på en älg och få sig själv och familjen dödad, bäst att förbjuda föräldrar köra bil. Man skulle kunna misslyckas med matlagningen så barnen åker på matförgiftning, bäst att föräldrar inte får laga mat åt sina barn. En ensamstående mamma skulle kunna träffa en man som misshandlar henne inför barnen och de skadas, bäst att ensamstående mammor åläggs att vara singlar tills barnen flyttar hemifrån.
Eller, vad fan. Eftersom alla föräldrar skulle kunna skada sina barn på något sätt, är det nog bäst att vi gör som i NordKorea och tar alla barn från sina föräldrar n'är de fyller tre och uppfostrar dem på barnhem. Staten är ju felfria, det är enda sättet att hålla alla barn sunda och riskfria tills de blir vuxna.Jag fokuserar vid problemet med att ge människor ersättningar för sådana här saker. Det öppnar för oseriösa aktörer, något som borde vara allmänt känt för den som hänger med i nyheterna någorlunda.
Ja visst, de är säkert väldigt godhjärtade. Det är alla för rätt slant. Frågan är hur godhjärtade de skulle vara om de inte fick sådana ersättningar?Nej, knappast eftersom så inte alltid är fallet. Jag utgår från att folk är gnidna i största allmänhet, det framgår så tydligt när man läser trådarna på familjehemmet.se.
Soc borde ingripa mer sällan, den största skadan åsamkas av att barn tas från hem där det egentligen inte fanns särskilt allvarliga problem. Man bidrar inte till ett bättre samhälle när man tar andras barn, tvärtom. Som jag skrev tidigare drabbas folk som vuxit upp i familjehem i större grad än andra av psykisk ohälsa och suicidtankar, de får ofta sämre utbildning och helt enkelt ett sämre liv. Var det verkligen tanken med LU-lagen, att göra barnens liv sämre? I så fall har man ju lyckats.
Varför skulle "den nya familjemedlemmen" plötsligt kosta så mycket mer än han/hon gjorde hos sina föräldrar? Barnbidraget räcker ju annars?
Ge de biologiska föräldrarna de ersättningarna istället, så kan de ge sina barn ett bättre liv om det de har inte duger åt soctanterna. Men det går ju inte, då skulle folk förlora pengar.