• Anonym (-)

Jag förlorade alla mina barn

Rubriken säger det mesta, frågor?

• Svar på tråden Jag förlorade alla mina barn
  • Anonym (usch)
    Anonym skrev 2014-08-21 10:17:41 följande:

Jag vet inte om det är svårbegripligt på något sätt, men självskadebeteende innebär att man skadar sig själv. Det betyder inte att man skadar andra. Får hon hjälp mot det så att hon slutar finns det inget som hindrar henne från att ta väl hand om sina barn. Men tydligen är den bästa "hjälpen" att ta barnen ifrån henne. Det kan ju bara sluta med katastrof. Självskadebeteendet lär bara bli värre, liksom bulimin. Men det är ju bra för soc, för då kan de säga "Vad var det vi sade." Soc saknar nämligen påfallande ofta självinsikt när det gäller sitt eget beteende, ofta blir människor psykiskt sköra av att deras barn tas ifrån dem.

Att kräkas efter att ha ätit är inte skadligt för barnen så länge hon inte tvingar dem att se på när hon gör det, och/eller tvingar även dem att kräkas upp maten.Och inget hon sagt tyder på att hon gör något av det.Det kan man ju hoppas, men det är ett lotteri, det där. De kan mycket väl vara hos en familj där pappan är sugen på lite lammkött och mamman är svartsjuk för detta och slår dem. Ecftersom det görs så in i h-e många omhändertaganden är svårt att hitta bra familjehem.Nej då, jag vet att vi gör så. Men det görs ca 20 000 - 25 000 omhändertaganden per år. Menar du på fullt allv ar att majoriteten av dessa omhändertaganden sker för att den unge är dömd för ett grovt brott eller missbrukar? Då är du ute och cyklar.

Jo, Sverige har många omhändertagna under 15 år. Jag ska kolla med mina kontakter om jag kan få en ungefärlig siffra. Under tiden kan ju du, som är så tvärsäker på din sak, berätta hur många det är? "Inte alls så många" är ju vagt och framför allt en bekväm beskrivning...Jag tänkte också på det, men det är ju faktiskt inte det väsentliga här.Tycker man att det är det bör man kanske fundera över sina prioriteringar lite...Ja, varför inte? Det finns ju som sagt gott om tänkbara kandidater.Det ligger lite i sakens natur att det är svårt att få fram exakta siffror när det gäller LVU, men det är inte omöjligt. Jag ska göra ett försök, men det är ju den här personen som hävdar att det "inte alls är många" som ska bevisa det. "Inte alls många" är ju som sagt ett vagt och bekvämt uttryck. Och är det frågan om felaktiga placeringar, vilket det inte alls sällan är , är en en för mycket.

De LVU-utredningar som görs är ofta bristfälliga och inte sakliga, som soc och deras lojala fans alltid hävdar att de är.Det är de som har full tillit till soc som efterlyser tvångssteriliseringar. Om de skulle återinföras i Sverige, vilket de inte lär göra, får man väl göra som i alla socutredningar; dra lott helt enkelt. För det är ett jäkla lotteri, godtyckligt och helt avhängigt av vilken kommun man råkar bo i...Tyskland tar också med ensamkommande flyktingbarn i statistiken, enligt advokater jag talat med.

Jo då, i Sverige dräller det av 15-åringar som mördar och begår andra grova brott, eller hur...

De flesta omhändertaganden sker inte ens under LVU under SoL, "frivilliga insatser och placeringar". Men frivilligheten är snarare "frivilligt tvång" som en socsekreterare uttryckte det, för går man inte med på SoL-placering, eller försöker hämta sitt barn från en sådan, ansöker socialnämnden om LVU. Man kan göra det när föräldrar inte går med på frivilliga insatser (man får egentligen bara döma till LVU när det kan antas att vården inte kan ges på frivillig väg eller om föräldrarna inte går med på frivillig vård. Men soc har i många fall ljugit i förvaltningsrätten/länsrätten och sagt att de erbjudit insatser men att föräldrarna tackat nej. De hävdade rätt nyligen att ett föräldrapar inte var "trovärdiga" när de sade att de gick med på insatser i hemmet. De hade inga bevis alls för detta, men det räckte tydligen i rätten...). Så "frivilligheten" är inte alls särskilt frivillig.Tror ni att det är helt oförskyllt som Sverige fått kritik för sina omhändertaganden i EU-domstol vid flera tillfällen? Då saknas det ett stort mått av den där självinsikten, som alla föräldrar saknar enligt soc och er.

Ett självskadebeteende är bara ett (bland flera) symptom på underliggande psykiatrisk problematik som ofta är av det allvarligare slaget. Man kan därför anta att en person med ett självskadebeteende mår väldigt dåligt (åtminstone periodvis) samt är rent allmänt dåligt fungerande i vardagen och i sina nära relationer.

För inte ens du tror väl att man kan spy och skära sig i armarna i smyg lite då och då och för övrigt vara helt och hållet frisk och normalfungerande??
  • Anonym (men???)

Vad tror du händer om dina barn kommer hem och hittar dig blodig för att du har skurit dig? Hur bra tror du att de mår då?

• Anonym (Seriously?)
    Jag vet inte om det är svårbegripligt på något sätt, men självskadebeteende innebär att man skadar sig själv. Det betyder inte att man skadar andra. Får hon hjälp mot det så att hon slutar finns det inget som hindrar henne från att ta väl hand om sina barn. Men tydligen är den bästa "hjälpen" att ta barnen ifrån henne. Det kan ju bara sluta med katastrof. Självskadebeteendet lär bara bli värre, liksom bulimin. Men det är ju bra för soc, för då kan de säga "Vad var det vi sade." Soc saknar nämligen påfallande ofta självinsikt när det gäller sitt eget beteende, ofta blir människor psykiskt sköra av att deras barn tas ifrån dem.

Att kräkas efter att ha ätit är inte skadligt för barnen så länge hon inte tvingar dem att se på när hon gör det, och/eller tvingar även dem att kräkas upp maten.Och inget hon sagt tyder på att hon gör något av det.
    Lavish skrev 2014-08-20 20:16:02 följande:

Men stackars barn. Vilken uppväxt kan de ha haft med en mamma som bedöms vara så psykiskt sjuk att hon inte ens får ha någon kontakt eller umgänge med sina barn, och en pappa som sitter inne för narkotikamissbruk? (Dessutom har de två vårdnadstvistat som lite grädde på moset) 

Hoppas verkligen att dom är hos en trygg och kärleksfull familj nu. 

Det kan man ju hoppas, men det är ett lotteri, det där. De kan mycket väl vara hos en familj där pappan är sugen på lite lammkött och mamman är svartsjuk för detta och slår dem. Ecftersom det görs så in i h-e många omhändertaganden är svårt att hitta bra familjehem.Nej då, jag vet att vi gör så. Men det görs ca 20 000 - 25 000 omhändertaganden per år. Menar du på fullt allv ar att majoriteten av dessa omhändertaganden sker för att den unge är dömd för ett grovt brott eller missbrukar? Då är du ute och cyklar.

Jo, Sverige har många omhändertagna under 15 år. Jag ska kolla med mina kontakter om jag kan få en ungefärlig siffra. Under tiden kan ju du, som är så tvärsäker på din sak, berätta hur många det är? "Inte alls så många" är ju vagt och framför allt en bekväm beskrivning...
    Anonym (oxen) skrev 2014-08-21 02:57:31 följande:

Vadå "alls mina barn" om det är två stycken. , då heter det väl "båda mina barn". Trodde du hade massa barn.

Tragiskt, har inte läst genom allt, men blev lite förvånad.

Jag tänkte också på det, men det är ju faktiskt inte det väsentliga här.Tycker man att det är det bör man kanske fundera över sina prioriteringar lite...Ja, varför inte? Det finns ju som sagt gott om tänkbara kandidater.
    Anonym (A) skrev 2014-08-21 08:35:25 följande:Har du några siffror? Källa? Jag är alltså nyfiken, inte ute efter att kritisera, men alltid intressant att få riktiga fakta.
    Det ligger lite i sakens natur att det är svårt att få fram exakta siffror när det gäller LVU, men det är inte omöjligt. Jag ska göra ett försök, men det är ju den här personen som hävdar att det "inte alls är många" som ska bevisa det. "Inte alls många" är ju som sagt ett vagt och bekvämt uttryck. Och är det frågan om felaktiga placeringar, vilket det inte alls sällan är smile5.gif , är en en för mycket.

De LVU-utredningar som görs är ofta bristfälliga och inte sakliga, som soc och deras lojala fans alltid hävdar att de är.Det är de som har full tillit till soc som efterlyser tvångssteriliseringar. Om de skulle återinföras i Sverige, vilket de inte lär göra, får man väl göra som i alla socutredningar; dra lott helt enkelt. För det är ett jäkla lotteri, godtyckligt och helt avhängigt av vilken kommun man råkar bo i...
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-21 08:54:10 följande:Barn i de andra länderna som exempelvis Tyskland som begått brott finns inte med i statistik för vård enligt socialtjänstlagen de finns inom kriminalvården, i England hamnar 9-åringar i barnfängelse när de begått grova brott och fortsätter avtjäna brotten i vuxenfängelse när de blir äldre, i Sverige hamnar de som begått samma brott under LVU.

I Sverige hamnar alla ensamkommande flyktingar under samhällsvård så alla dessa finns med i statistiken över omhändertagna barn.

Tyskland tar också med ensamkommande flyktingbarn i statistiken, enligt advokater jag talat med.

Jo då, i Sverige dräller det av 15-åringar som mördar och begår andra grova brott, eller hur...

De flesta omhändertaganden sker inte ens under LVU under SoL, "frivilliga insatser och placeringar". Men frivilligheten är snarare "frivilligt tvång" som en socsekreterare uttryckte det, för går man inte med på SoL-placering, eller försöker hämta sitt barn från en sådan, ansöker socialnämnden om LVU. Man kan göra det när föräldrar inte går med på frivilliga insatser (man får egentligen bara döma till LVU när det kan antas att vården inte kan ges på frivillig väg eller om föräldrarna inte går med på frivillig vård. Men soc har i många fall ljugit i förvaltningsrätten/länsrätten och sagt att de erbjudit insatser men att föräldrarna tackat nej. De hävdade rätt nyligen att ett föräldrapar inte var "trovärdiga" när de sade att de gick med på insatser i hemmet. De hade inga bevis alls för detta, men det räckte tydligen i rätten...). Så "frivilligheten" är inte alls särskilt frivillig.

Tror ni att det är helt oförskyllt som Sverige fått kritik för sina omhändertaganden i EU-domstol vid flera tillfällen? Då saknas det ett stort mått av den där självinsikten, som alla föräldrar saknar enligt soc och er.

Nej det är säkert jättenyttigt för barn att växa upp i ett hem där morsan sitter och skär sig i armarna och hetsäter och kräks.

Det skadar dem säkert inte alls på något sätt...

Jag har en nära vän vars mamma var bulimiker under min väns uppväxt. Under hetsätarperioderna tvingade den mamman ut sina barn mitt i natten för att fixa mat från gatuköket. Som hon sedan tryckte i sig helt våldsamt för att sedan kräkas upp.

Du menar att det inte skadade hennes barn att se detta? Det gjorde det kan jag meddela, ingen av dem har ett hälsosamt förhållande till mat idag.

Den mamman dog av att hon svimmade av under en kräkning, slog huvudet i något vasst och hann bloda ner hela lägenheten innan hon dog. Sen kom hennes 11-åriga barn hem från skolan och hittade henne. Men det skadade inte barnet på något sätt säkert...,

Jag menar inte att jag vet hur TS liv ser ut men ditt oinsatta kommentar om att en förälders självskadebeteende inte skulle drabba någon annan än föräldern själv är så otroligt korkat att man inte kan göra annat än konstatera att du troligen inte vet något alls om självskadebeteende, bulimi eller vad det krävs för att vara en trygg förälder,
  • Anonym (Seriously?)

Ett tillägg till min kommentar ovan: barn ska under inga omständigheter vara sina föräldrars terapeuter eller skyddsnät. Om barnen mår dåligt i hemmiljön ska de tas därifrån även om det gör att föräldern mår sämre.

Barn ska aldrig offras för sina föräldrar.

• Anonym (anonym)

Att kräkas efter att ha ätit är inte skadligt för barnen så länge hon inte tvingar dem att se på när hon gör det, och/eller tvingar även dem att kräkas upp maten.Och inget hon sagt tyder på att hon gör något av det.

Det kan man ju hoppas, men det är ett lotteri, det där. De kan mycket väl vara hos en familj där pappan är sugen på lite lammkött och mamman är svartsjuk för detta och slår dem. Ecftersom det görs så in i h-e många omhändertaganden är svårt att hitta bra familjehem.

Nej då, jag vet att vi gör så. Men det görs ca 20 000 - 25 000 omhändertaganden per år. Menar du på fullt allv ar att majoriteten av dessa omhändertaganden sker för att den unge är dömd för ett grovt brott eller missbrukar? Då är du ute och cyklar.

Jo, Sverige har många omhändertagna under 15 år. Jag ska kolla med mina kontakter om jag kan få en ungefärlig siffra. Under tiden kan ju du, som är så tvärsäker på din sak, berätta hur många det är? "Inte alls så många" är ju vagt och framför allt en bekväm beskrivning...

Jag tänkte också på det, men det är ju faktiskt inte det väsentliga här.Tycker man att det är det bör man kanske fundera över sina prioriteringar lite...

Ja, varför inte? Det finns ju som sagt gott om tänkbara kandidater.

Det ligger lite i sakens natur att det är svårt att få fram exakta siffror när det gäller LVU, men det är inte omöjligt. Jag ska göra ett försök, men det är ju den här personen som hävdar att det "inte alls är många" som ska bevisa det. "Inte alls många" är ju som sagt ett vagt och bekvämt uttryck. Och är det frågan om felaktiga placeringar, vilket det inte alls sällan är smile5.gif , är en en för mycket.

De LVU-utredningar som görs är ofta bristfälliga och inte sakliga, som soc och deras lojala fans alltid hävdar att de är.

Det är de som har full tillit till soc som efterlyser tvångssteriliseringar. Om de skulle återinföras i Sverige, vilket de inte lär göra, får man väl göra som i alla socutredningar; dra lott helt enkelt. För det är ett jäkla lotteri, godtyckligt och helt avhängigt av vilken kommun man råkar bo i...

Tyskland tar också med ensamkommande flyktingbarn i statistiken, enligt advokater jag talat med.

De flesta omhändertaganden sker inte ens under LVU under SoL, "frivilliga insatser och placeringar". Men frivilligheten är snarare "frivilligt tvång" som en socsekreterare uttryckte det, för går man inte med på SoL-placering, eller försöker hämta sitt barn från en sådan, ansöker socialnämnden om LVU. Man kan göra det när föräldrar inte går med på frivilliga insatser (man får egentligen bara döma till LVU när det kan antas att vården inte kan ges på frivillig väg eller om föräldrarna inte går med på frivillig vård. Men soc har i många fall ljugit i förvaltningsrätten/länsrätten och sagt att de erbjudit insatser men att föräldrarna tackat nej. De hävdade rätt nyligen att ett föräldrapar inte var "trovärdiga" när de sade att de gick med på insatser i hemmet. De hade inga bevis alls för detta, men det räckte tydligen i rätten...). Så "frivilligheten" är inte alls särskilt frivillig.

Tror ni att det är helt oförskyllt som Sverige fått kritik för sina omhändertaganden i EU-domstol vid flera tillfällen? Då saknas det ett stort mått av den där självinsikten, som alla föräldrar saknar enligt soc och er.

Källa till att det görs 20 000- 25 000 omhändertagande per år, de siffrorna finns nämligen inte med i socialstyrelsens statistik.

Av de cirka 20 800 barn och unga som hade heldygnsinsats den 1 november hade ungefär 15 300 vård med stöd av SoL, cirka 5 200 barn och unga fick vård enligt LVU och knappt 300 barn och unga var omedelbart omhändertagna enligt LVU.   Antal påbörjade insatser för barn 0-12 år var 2012 3500 st så var du får 20-25´är mycket oklart.
  • Lady Godiva
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-20 22:28:36 följande:
    Du missar att vi i Sverige räknar även alla de unga människor som är dömda för grova brott som exempelvis mord, är tvångsomhändertagna pga missbruk, kriminalitet som omhändertagna barn i andra länder hamnar de som begått brott i ungdomsfängelse.
    Sverige har inte alls så många omhändertagna barn som är under 15 år.
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-21 08:54:10 följande:
    Barn i de andra länderna som exempelvis Tyskland som begått brott finns inte med i statistik för vård enligt socialtjänstlagen de finns inom kriminalvården, i England hamnar 9-åringar i barnfängelse när de begått grova brott och fortsätter avtjäna brotten i vuxenfängelse när de blir äldre, i Sverige hamnar de som begått samma brott under LVU.

I Sverige hamnar alla ensamkommande flyktingar under samhällsvård så alla dessa finns med i statistiken över omhändertagna barn.
    Och det var inte bara det jag skrev om. Ingen av er hade visst något snärtigt att säga om hur barn och ungdomar som blir omhändertagna växer upp, vad de kan utsättas för i familjehemmen och hur de mår som vuxna?
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-21 09:06:34 följande:
    För barnen i åldern 13?17 år har andelen som påbörjat heldygnsinsats
    kraftigt ökat de senaste åren, främst då bland pojkarna. Ökningen utgörs
    5till största delen av pojkar med annan vårdnadshavare än förälder eller
    förordnad vårdnadshavare. En tänkbar förklaring till ökningen är därför
    att den utgörs av ensamkommande flyktingbarn.

Av de tre SoL-insatserna som redovisas var behovsprövat personligt stöd
    den öppenvårdsinsats som flest barn och unga berördes av år 2012. Cirka
    25 500 barn och unga fick den insatsen någon gång under året. Ungefär
    19 200 barn och unga hade kontaktperson/-familj och cirka 10 200 fick
    någon gång under år 2012 insatsen strukturerat öppenvårdsprogram.

Det är ungefär 3000 insatser som startas per år för barn i åldern 0-12 år, ca 8000 i den åldersgruppen får någon insats per år.

Socialtjänstens statistik använder sig av begreppet barn för åldern 0-20 år. 

SoL -  frivilliga, jag menar "frivilliga"  insatser. LVU då?
    Anonym (anonym) skrev 2014-08-21 09:32:20 följande:

Ålder

Omkostnadsersättning

Förhöjd omkostnadsersättning

0 ? 12 år

3 885 kr

5 550 kr

13 - 19 år

4 440 kr

6 290 kr

Arvodesersättning

Ålder

Arvode

Exempel på förhöjt arvode

0 ? 12 år

5 471 kr

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

13 ? 19 år

7 097 kr

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

Observera att ersättningen är per månad och att man betalar skatt på arvodet.
    Du glömmer underhåll (vårdnadshavarna ska efter förmåga betala underhåll till familjehemmet), ersättning för diverse skador på hus (placerade barn röjer tydligen som vildar och förstör hus och hem för familjerna, om man ska tro lögnhalsarna och girigbukarna på familjehemmet.se).

Man är noga med att förvissa sig om att alla förstår varför det är skäligt att man får så skyhöga ersättningar, tydligen behöver familjehemmen själva rättfärdiga sig:
    Att öppna sitt hem för ett barn, ungdom eller vuxen handlar inte om pengar, utan om att man hjälper någon som behöver en trygg och stabil tillvaro. Men man ska ändå ha en skälig ersättning för det arbete som man gör. Det kan vara bra att påminna sig om att ett familjehems- och jourhemsuppdrag är ett heltidsjobb och att man inte har något försörjningsansvar för den placerade.  www.familjehemmet.se/ersattning_jourhem.php

Din tabell är ganska svåröverskådlig, det här blir lättare:
    1. Ersättningar vid familjehemsvård av barn och ungdom enligt SoL, LVU och LSS

Omkostnadsersättning

Ålder

Omkostnadsersättning

0 ? 12 år

3 885 kr

5 550 kr

13 - 19 år

4 440 kr

6 290 kr

Arvodesersättning

Ålder

Arvode

0 ? 12 år

5 471 kr

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

13 ? 19 år

7 097 kr

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

Får man ut förhöjt arvode och förhöjd omkostnadsersättning, vilket de flesta familjehem ser till att få, får de ut 17 826:-/månad om barnet är mellan 0-12 år. För ett barn! Tar man två barn blir det 35 652:-, tre ger 53 478:-

Är barnet mellan 13-19 år blir det 18 566:- för ett barn. Två barn: 37 132:-, tre barn: 55 698:-. Hyfsad månadslön. Du tror inte att det finns de som tycker det är en nätt liten summa även om de måste skatta för det? Det är betydligt bättre än soc. Ge barnen så billig mat som möjligt och köp bara second handkläder och -saker så tjänar du en del på det. Kanske kan du äntligen renovera villan eller varför inte bygga en pool? Det förtjänar man väl, när man är en så god människa.

Detta är dessutom rekommenderade ersättningar. Som sagt, jobbar för man en organisation finns ofta bra avtal som genererar betydligt mer. Men visst, ingen tar ju familjehemsplaceringar för att tjäna något på det...

Att ta emot förälder+barn ger en slant också:

2. Familjehemsersättning vid förälder/barnplacering enligt SoL, LVU och LSS

Omkostnadsersättning
    Beräkning av rekommenderad omkostnadsersättning är per förälder.

Omkostnadsersättning

4 440 kr

6 290 kr

Arvodesersättning
    Beräkning av rekommenderad arvodesersättning per förälder.

Arvode

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

Vid förälder-/barnplaceringar utgår arvode och omkostnadsersättning även för barnet.

3. Familjehemsersättning vid placering av vuxen enligt SoL

Omkostnadsersättning

Omkostnadsersättning

4 440 kr

6 290 kr

Arvodesersättning

Arvode

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

Att vara jourhem kan vara lönsamt!
    4. Ersättning till kontrakterade jourhem enligt SoL och LVU

Omkostnadsersättning

Fast omkostnadsersättning (1)

Rörlig omkostnads ersättning (2)

1-2 platser

3-4 platser

Enl rekommendationer för omkostnads-
    ersättningar för familjehem

925 kr

1 850 kr

(1.) Då inga barn finns placerade
    (2.) Då barn finns placerade 

Arvodesersättning

1 plats

2 platser

3-4 platser

12 276 kr

17 719 kr

24 537 kr

Alla siffror hämtade från: www.familjehemmet.se/ersattning_familjehem.php

Så även om du skulle misstro mig kan du kanske tro på vad familjehemmet.se, som ju representerar familjehem, säger.

Nej du, kom inte och påstå att det inte finns folk som är familjehem för att de tjänar pengar på det. Någon kanske hellre vill vara hemma än att jobba, skaffa två, tre familjehemsplaceringar så kan man unna sig det.

Man undrar ju hur det kommer sig att barn kostar så mycket mer plötsligt för att de placeras i familjehem, barnbidraget vore väl tillräcklig ersättning. Det är det ju för alla andra. Då skulle man sanera hela branschen. De flesta familjehem vill ju göra gällande att de tar emot barn av sitt hjärtas godhet och för att man vill hjälpa dem, kanske skulle man bevisa det?

You can choose the sin, but you can't choose the consequence.
  • Anonym (anonym)
    Lady Godiva skrev 2014-08-21 11:21:40 följande:
    Och det var inte bara det jag skrev om. Ingen av er hade visst något snärtigt att säga om hur barn och ungdomar som blir omhändertagna växer upp, vad de kan utsättas för i familjehemmen och hur de mår som vuxna?

SoL -  frivilliga, jag menar "frivilliga"  insatser. LVU då?

Du glömmer underhåll (vårdnadshavarna ska efter förmåga betala underhåll till familjehemmet), ersättning för diverse skador på hus (placerade barn röjer tydligen som vildar och förstör hus och hem för familjerna, om man ska tro lögnhalsarna och girigbukarna på familjehemmet.se).

Man är noga med att förvissa sig om att alla förstår varför det är skäligt att man får så skyhöga ersättningar, tydligen behöver familjehemmen själva rättfärdiga sig:
    Att öppna sitt hem för ett barn, ungdom eller vuxen handlar inte om pengar, utan om att man hjälper någon som behöver en trygg och stabil tillvaro. Men man ska ändå ha en skälig ersättning för det arbete som man gör. Det kan vara bra att påminna sig om att ett familjehems- och jourhemsuppdrag är ett heltidsjobb och att man inte har något försörjningsansvar för den placerade.  www.familjehemmet.se/ersattning_jourhem.php

Din tabell är ganska svåröverskådlig, det här blir lättare:
    1. Ersättningar vid familjehemsvård av barn och ungdom enligt SoL, LVU och LSS

Omkostnadsersättning

Ålder

Omkostnadsersättning

0 12 år

3 885 kr

5 550 kr

13 - 19 år

4 440 kr

6 290 kr

Arvodesersättning

Ålder

Arvode

0 12 år

5 471 kr

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

13 19 år

7 097 kr

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

Får man ut förhöjt arvode och förhöjd omkostnadsersättning, vilket de flesta familjehem ser till att få, får de ut 17 826:-/månad om barnet är mellan 0-12 år. För ett barn! Tar man två barn blir det 35 652:-, tre ger 53 478:-

Är barnet mellan 13-19 år blir det 18 566:- för ett barn. Två barn: 37 132:-, tre barn: 55 698:-. Hyfsad månadslön. Du tror inte att det finns de som tycker det är en nätt liten summa även om de måste skatta för det? Det är betydligt bättre än soc. Ge barnen så billig mat som möjligt och köp bara second handkläder och -saker så tjänar du en del på det. Kanske kan du äntligen renovera villan eller varför inte bygga en pool? Det förtjänar man väl, när man är en så god människa.

Detta är dessutom rekommenderade ersättningar. Som sagt, jobbar för man en organisation finns ofta bra avtal som genererar betydligt mer. Men visst, ingen tar ju familjehemsplaceringar för att tjäna något på det... smile5.gif

Att ta emot förälder+barn ger en slant också:

2. Familjehemsersättning vid förälder/barnplacering enligt SoL, LVU och LSS

Omkostnadsersättning
    Beräkning av rekommenderad omkostnadsersättning är per förälder.

Omkostnadsersättning

4 440 kr

6 290 kr

Arvodesersättning
    Beräkning av rekommenderad arvodesersättning per förälder.

Arvode

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

Vid förälder-/barnplaceringar utgår arvode och omkostnadsersättning även för barnet.

3. Familjehemsersättning vid placering av vuxen enligt SoL

Omkostnadsersättning

Omkostnadsersättning

4 440 kr

6 290 kr

Arvodesersättning

Arvode

8 728 kr

10 370 kr

12 276 kr

Att vara jourhem kan vara lönsamt!
    4. Ersättning till kontrakterade jourhem enligt SoL och LVU

Omkostnadsersättning

Fast omkostnadsersättning (1)

Rörlig omkostnads ersättning (2)

1-2 platser

3-4 platser

Enl rekommendationer för omkostnads-
    ersättningar för familjehem

925 kr

1 850 kr

(1.) Då inga barn finns placerade
    (2.) Då barn finns placerade 

Arvodesersättning

1 plats

2 platser

3-4 platser

12 276 kr

17 719 kr

24 537 kr

Alla siffror hämtade från: www.familjehemmet.se/ersattning_familjehem.ph...#Ersattning_barn_unga

Så även om du skulle misstro mig kan du kanske tro på vad familjehemmet.se, som ju representerar familjehem, säger.

Nej du, kom inte och påstå att det inte finns folk som är familjehem för att de tjänar pengar på det. Någon kanske hellre vill vara hemma än att jobba, skaffa två, tre familjehemsplaceringar så kan man unna sig det.

Man undrar ju hur det kommer sig att barn kostar så mycket mer plötsligt för att de placeras i familjehem, barnbidraget vore väl tillräcklig ersättning. Det är det ju för alla andra. Då skulle man sanera hela branschen. De flesta familjehem vill ju göra gällande att de tar emot barn av sitt hjärtas godhet och för att man vill hjälpa dem, kanske skulle man bevisa det?

Omkostnadsersättning

Omkostnadsersättningen ska täcka de merkostnader som den nya familjemedlemmen medför så som mat, kläder, fickpengar, skor, personlig hygien, fickpengar, lek och fritid, förbrukningsvaror, möbler, husgeråd, textilier, TV, telefon och normalt slitage. (Placerade barn omfattas av samma högkostnadsskydd för läkarvård och medicin som familjens övriga barn.)

Omkostnadsersättningen inkluderar barnbidrag alternativt studiebidrag som ska dras av då det betalas ut direkt till familjehemmet alternativt ungdomen. Omkostnadsersättningen höjs när barnet fyller 13 år.

• Anonym (Seriously?)

Lady Godiva: du är väldigt pengafokuserad.

Det finns säkerligen människor som tar sig an fosterbarn med någon sorts baktanke om att tjäna pengar men det har inte slagit dig att det faktiskt finns godhjärtade människor som tar sig an fosterbarn för att faktiskt hjälpa dem, för att de faktiskt vill bidra till ett bättre samhälle?

Mina grannar är en sådan familj, de har barn som alla andra räknat ut som hopplösa fall, boende hos sig. Alltså barn i tonåren som ingen annan vill veta av. Jag kan lova dig att de inte direkt tjänar några feta pengar på det utan de gör det för att de, håll i dig nu, är otroligt godhjärtade.

• Anonym (anonym)

Lady Godiva, du utgår alltså från att de flesta barn som placeras i familjehem är så svårt skadade av sin biofamilj att det får förhöjd kostnadsersättning och förhöjt arvode så att familjehemsförälder måste sluta arbeta och vara hemma med barnet?
    Soc. behöver med andra ord ingripa betydligt tidigare innan skadan är så grov att barnen kräver att familjehemmet finns tillgängliga i hemmet dygnet runt.

• Lizzy 488

Jag tycker ni är elaka mot  trådstartaren, skulle ni gå på på samma sätt om en cancer sjuk kvinna insåg att hon förlorar sina barn? 

Svar på tråden Jag förlorade alla mina barn